Glamorous Glennis
Když Chuck Yeager 14. října roku 1947 překonal rychlost zvuku, jednalo se o revoluční úspěch, ačkoli se nejednalo o překonání „nejčastěji udávané“ rychlosti zvuku. Zde je totiž nutné podotknout, že na rychlost zvuku (tedy na rychlost, kterou se zvukové vlny šíří daným prostředím) mají vliv atmosférické podmínky, zejména pak teplota vzduchu, ale rovněž jeho vlhkost. Při teplotě 20 °C suchého vzduchu tedy rychlost zvuku odpovídá 1235 km/h, což indikuje poměrně výrazný rozdíl mezi podmínkami, ve kterých byl uskutečněn let Chucka Yeagera.
Tomu k překonání zvukové bariéry stačila podstatně nižší rychlost, přesto na svou dobu nevídaná a revoluční. Jeho raketový letoun, přezdívaný „Glamorous Glennis“ podle Yeagerovy manželky, byl navržen s tenkými, nezakrytými křídly a obloukovitým trupem po vzoru kulky ráže .50. Letoun byl vyroben v roce 1937.
Dvojnásobná rychlost zvuku
Kvůli utajení projektu byl úspěch Chucka Yeagera a společnosti Bell oznámen až v červnu následujícího roku. Sám Yeager překonal mnoho dalších rychlostních a výškových rekordů. Byl také jedním z prvních amerických pilotů, kteří létali na stroji Mikojan-Gurevič MiG-15.
Yeager i nadále sloužil jako testovací pilot – ve druhé polovině roku 1953 se zapojil do týmu, který pracoval na letounu X-1A, jenž měl překonat rychlost Mach 2 (tedy 2450 kilometrů za hodinu. To je dvojnásobná rychlost zvuku a odpovídá tak Machovu číslu 2) při vodorovném letu.
Mach 2
A to se nakonec zdařilo. Dne 20. listopadu roku 1953 dosáhl v raketovém letounu X-1A rychlosti 2655 kilometrů za hodinu. Nový rekordní let však neproběhl zcela podle plánu, neboť krátce po dosažení Mach 2,44 ztratil Yeager kontrolu nad letounem ve výšce asi 24 kilometrů v důsledku setrvačné vazby, jevu v té době do značné míry neznámého.
Letoun se současně převracel, nakláněl a vychyloval, Yeager klesl za méně než minutu o celých 16 kilometrů, než znovu získal kontrolu nad letounem ve výšce necelých devíti kilometrů.
Poté se mu již podařilo přistát bez dalších neočekávaných problémů. Za tento obdivuhodný výkon byl Chuck Yeager v roce 1954 vyznamenán Medailí za zásluhy. Z Amerického letectva odešel do důchodu v roce 1975 v hodnosti brigádního generála. Zemřel 7. prosince roku 2020 ve věku 97 let.
Zdroj: History, Wikipedia