Když se dovolená zrovna nevyvede
Občas se může stát, že i z vysněné dovolené vám zbude jenom nepříjemná pachuť. Důvody přitom můžou být různé. Nebyli jste spokojení s ubytováním, službami cestovní kanceláře nebo se stravou v hotelu. Problém může nastat také v případě, že vás za hranicemi potká úraz nebo nemoc. Taková neočekávaná situace se pak promítne nejenom do negativního pocitu z celého pobytu, ale také do vašich financí.
Neriskujte, že vás dovolená vyjde příliš draho
Na co byste rozhodně neměli před cestou zapomenout je například cestovní pojištění. Ani v zemích EU se nespoléhejte jenom na kartičku své zdravotní pojišťovny, neboť toto základní pojištění totiž kryje opravdu jen ty nejnutnější lékařské zásahy. Pokud cestujete mimo EU, mohla by vás nemoc nebo úraz stát opravdu nemalé peníze. Například v USA za vyšetření v nemocnici zaplatíte v přepočtu i 30 tisíc korun. Operační zákrok vás pak může vyjít i na statisíce korun.
Hotovost se hodí vždy
Bedlivě si hlídejte veškeré cennosti, hotovost, kreditní karty, chytré telefony, navigaci i doklady a ideálně je noste vždy u sebe. Vždy záleží na tom, kam jedete, ale nějaký obnos hotovosti se vyplatí mít vždy. S některými bankami máte výběry hotovosti v zahraničí zcela zdarma, konkrétně třeba s běžným účtem u MONETA Money Bank. Před cestou se také nezapomeňte podívat na kurzovní lístek, abyste získali přehled o nejvýhodnějších kurzech příslušné měny.
Pozor, cestovní agentura a kancelář není to samé
Pokud jste se rozhodli, že cestu podniknete na vlastní pěst, pak si dobře nastudujte místní zvyklosti a zákony, ať nejste nepříjemně překvapeni. Budete-li využívat prostředníka v podobě cestovní kanceláře, pak si pozorně přečtěte hlavně cestovní smlouvu. Pozor si dejte především na rozdíl mezi tím, když jednáte s cestovní agenturou nebo s cestovní kanceláří. Zatímco agentura funguje vždy jen jako zprostředkovatel zájezdu, samotnou smlouvu uzavíráte s cestovní kanceláří. Takže veškeré reklamace řešte rovnou a přímo s cestovní kanceláří nikoli s agenturou.
Nebyli jste s dovolenou spokojeni? Reklamujte hned
Jestli vaše vysněná dovolená neprobíhala tak, jak jste si představovali, cestovní kancelář by vám měla poskytnout adekvátní kompenzaci, ať už finanční nebo třeba ve formě slevy na příští dovolenou. Pokud vám například nevyhovoval výhled z pokoje nebo strava, řešte vše ihned na místě, zpětná komunikace stížností pak může být leckdy problémová. Upozorněte na problém delegáta a požadujte sjednání nápravy. Pamatujte také na to, že při pozdější reklamaci, musíte mít důkazy. Proto foťte nebo pořizujte jakoukoli dokumentaci, která vám později pomůže uplatnit svá práva.