1. Název vznikl jako složenina
Zakladatelem podniku byl český vynálezce, průmyslník a konstruktér František Janeček, který koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů a JaWa byla na světě.
2. Nejen motocykly
Jak už padlo, Janečkova firma se nesoustředila výhradně na motorky. Vyráběla, byť v malých sériích, také automobily. Příkladem může být vůz Jawa 700, který byl zhotoven v roce 1934 v Kvasinách. Stalo se tak na základě německé licence. Později na silnice vyjel i stroj vlastní konstrukce Jawa Minor, který si bylo možno pořídit jako uzavřený čtyřmístný vůz, případně ale také jako kabriolet.
3. Motorky, motorky a zase ty motorky
Gró firmy Jawa jsou však samozřejmě motorky. Společnost za dobu své existence uvedla na trh desítky modelů. Před druhou světovou válkou byly tyto dopravní prostředky velmi populární. František Janeček je navíc stále zdokonaloval, byl strůjcem mnoho vynálezů a majitelem mnoha patentů. Motocykly byly vyráběny v továrně v pražských Nuslích, později pak i v nové továrně v Týnci nad Sázavou. Není bez zajímavosti, že v roce 1987 byl vyroben motocykl Jawa s pořadovým číslem 3 miliony.
4. Nejznámější kousky
Z několika modelů se staly lidové motocykly. Příkladem může být slavný Pionýr, hovorově zvaný fichtl. Legendární je též „pérák“ neboli Jawa 250, za níž vděčíme šéfkonstruktérovi motocyklů Josefu Jozífovi. Byl to právě „pérák“ oplývající množstvím novinek, který dal firmě celosvětový věhlas.
5. Jawa po komunistickém puči
Nicméně pak došlo ke komunistickému převratu a znárodňování. Jawa však i jako státní firma vyráběla výborné motocykly a punc světové značky nepřišla. Vděčí za to také konstruktérovi Jozífovi, který zůstal i po znárodnění a přišel s dalším legendárním modelem, tzv. kývačkou, která byla vyvážena do 120 zemí světa.
6. Zářez od komančů
Pak ale přišly neúspěchy. Slavná značka začala upadat kvůli komunistickému heslu, že do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu. A bylo zle. Slibně se rozvíjející trhy si rozdělila konkurence a výroba Jawy začala stagnovat.
7. Dnešní název
Dnes společnost nese název Jawa Moto spol. s r. o. a má sídlo v Týnci nad Sázavou, kde byla továrna na výrobu motocyklů vybudována už v roce 1931. A jak se firmě dnes daří? Zdaleka ne tak jako v době největší slávy značky Jawa, ale neskomírá. V roce 2017 bylo prodáno 1331 motocyklů. Dlužno dodat, že většina do zahraničí.
A zde si přečtěte o méně slavné "značce": Kam kráčíš, Česká pošto?