fb pixel Česká šance na Oscara: Při tvorbě Dcery se režisérka Kaščejevová inspirovala i útěkem před občanskou válkou – G.cz
Vyhledávání

Česká šance na Oscara: Při tvorbě Dcery se režisérka Kaščejevová inspirovala i útěkem před občanskou válkou

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Největší událost svého druhu pro Českou republiku od Ropáků, to je nominace studentského filmu Darii Kaščejevové Dcera na Oscara v kategorii nejlepší krátkometrážní animovaný film. O čem půvabný snímek je a co je zač jeho talentovaná tvůrkyně?

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 20.1.2020, 10:44

Talent z Tádžikistánu

V roce 1988 potkal českou kinematografii nebývalý úspěch. Studentský snímek Jana Svěráka, dnes už legendární Ropáci, získal tzv. Studentského Oscara, kterého každoročně uděluje Americká filmová akademie. Od té doby se něco podobného povedlo jen koprodukčnímu česko-americkému filmu Marie Dvořákové Kdo je kdo v mykologii, který totéž ocenění získal v roce 2017.

Krátký animák Darii Kaščejevové Dcera to nyní posouvá ještě dál. Na podzim 2019 se zařadil po bok výše uvedených snímků oceněných Studentským Oscarem, po oznámení nominací na "standardní" Oscary se ale utká i o tradiční sošku v kategorii Nejlepší krátkometrážní animovaný film. Pokud vám jméno autorky nezní česky a tudíž se ptáte, proč nás to má vlastně zajímat, pak vězte, že ač se Kaščejevová narodila v Tádžikistánu a posléze vyrůstala v Rusku, již řadu let žije s manželem právě v České republice, kde oba studují FAMU, a právě v rámci tohoto studia snímek Dcera vznikl.

Loutkový film vypráví o vztahu otce a dcery, kteří k sobě přes veškeré vzájemné nepochopení nakonec naleznou cestu. Režisérka pro příběh využila vlastních vzpomínek na dětství, které mimo jiné poznamenala nutnost prchnout z rodné země před občanskou válkou do Ruska, a vztah s rodiči, takže jí výsledný počin vlastně posloužil tak trochu i jako její vlastní osobní terapie.

Emocionální vypětí a zneklidňující atmosféru snímku podporuje na animovanou tvorbu nezvykle dynamická kamera a detailní záběry na tváře loutek, jejichž výrazy působí výjimečně životným dojmem. Kačšejevová pracovala s papírmaší a s loutkami si opravdu vyhrála.

Původní námět Kaščejevová vymyslela, už když se na FAMU hlásila. I po letech na škole v ní ale rezonoval natolik, že se rozhodla jej přepracovat v bakalářský film. Se scénářem jí posléze pomáhal její manžel Alexander Kaščejev, který na FAMU studuje střih. Do ČR přijeli společně právě se záměrem absolvovat naši prestižní filmařskou školu.

Kaščejevová slavila úspěch i s jinými svými studentskými počiny. Zúčastnila se řady mezinárodních festivalů a například s autorským filmem To Accept Daria vyhrála mezinárodní soutěž Nespresso Talents 2017 v Cannes. Takhle se prostě pozná talent. Že by k nám s Tádžkistánu doputoval nový Švankmajer? To ukáže až čas. V dalším filmu, který zatím nemá název, chce režisérka více experimentovat s technologiemi a k animaci využije i snímání živých herců a jejich pohybů, jak před časem prozradila v Show Jana Krause.

Další strana

Podobné články

Doporučujeme

Další články