Češi jsou při nákupu nového automobilu stále konzervativní

Obrázek uživatele Martin Miko
02.3.2018, 16:03

Tři pětiny Čechů (58 %) při koupi auta dávají přednost vlastním úsporám, pětina dotázaných by pro finance zašla do banky (18 %) a 13 % by volilo klasický leasing. Operativním leasingem by financovala vůz desetina z nás. Vyplývá to z průzkumu zadaného nezávislým srovnávačem operativních leasingů NaOperak.cz, realizovaném na vzorku 500 respondentů v průběhu ledna.

Češi a operativní leasing

Průzkum s názvem „Češi a operativní leasing v roce 2018“ se zaměřil na trendy v oblasti financování nového vozidla. Získaná data potvrzují, že pokud jde o větší investice, dávají Češi stále přednost vlastním úsporám nebo úvěrům. Zajímavé je, že mezi ostatními možnostmi se operativní leasing přibližuje tomu klasickému. Zatímco před rokem byl zájem o klasický leasing o 15 % vyšší, nyní jsou tyto dvě formy co do počtu zájemců téměř srovnatelné. To potvrzuje i Karel Punčoch ze serveru NaOperak.cz „V posledním roce evidujeme zvýšenou poptávku po operativním leasingu zejména u klientů, kteří již mají dřívější zkušenost s financováním prostřednictvím úvěru nebo klasického leasingu. Potvrzuje se tak, že je operativní leasing stále atraktivnější formou financování. Přesto stále existuje velké procento populace, které je typické konzervativním přístupem a menší otevřeností k novým finančním produktům.“

Češi chtějí nové vozidlo, bojí se však dodatečných plateb

Mezi hlavní výhody operáku patří fakt, že klient odjede z autosalonu novým vozem, aniž by k tomu potřeboval vysokou hotovost. Potvrdilo to i 60 % dotázaných. 73 % respondentů uvedlo, že by o této službě uvažovalo proto, že k pořízení automobilu nejsou nutné žádné úspory, a že většina nabídek zahrnuje v měsíční platbě i servis a povinné a havarijní pojištění. Naopak tři čtvrtiny Čechů odrazuje od pořízení vozu na operativní leasing obava z překročení smluveného nájezdu kilometrů (71 %). „Obecně je vždy lepší nechat si při nastavování nájezdu rezervu nebo sáhnout po takové nabídce, v níž poskytovatelé sami vytvořili tzv. volnou hranici. Je-li například Škoda Octavia při nájezdu 20 000 km k mání na 24 měsíců za 6287 Kč, můžete ji při volné hranici 3000 km vrátit za dva roky i s 23 000 najetými kilometry bez jakýchkoliv dalších poplatků. Pokud se dostanete za volnou hranici, musíte za každý ujetý kilometr navíc doplácet. Výše poplatku se však obecně pohybuje mezi 0,6 a 1,8 Kč za kilometr,“ říká Vilém Tomanec z Raiffeisen leasing.

Zájemci se také obávají případných doplatků při vracení vozidla s nadměrným opotřebením. „Nejčastěji mají řidiči u operativního leasingu starost o to, jestli nebude přehnaně zkoumán stav vozidla při jeho vrácení. Není zde však důvod k obavám, leasingové společnosti zohledňují přiměřené opotřebení, které vzniká běžným provozem vozidla. Seriózní poskytovatelé operativního leasingu mají navíc vypracovaný manuál, který jasně vymezuje míru akceptovatelného opotřebení,“ uzavírá Karel Hršel z Autocentra BARTH.


Komentáře