fb pixel
Vyhledávání

7 klasických chyb, které vedou k neostrým fotkám

Občas se prostě nezadaří a neopakovatelný okamžik skončí v propadlišti dějin, protože je výsledná fotka příliš rozostřená. Proč se to stalo a kdo za to může? Pomůžeme, poradíme.

Václav Rybář
Václav Rybář 4.10.2016, 09:30

1. Máznutá fotka

Tohle se vám většinou přihodí při zhoršených světelných podmínkách. Na foťáku je snadné určit a opravit příčinu. Vaše závěrka je příliš pomalá. Obecně platí, že udržíte tak 1/50, takže cokoliv pod tuhle hodnotu většinou vyústí v rozmazanou fotku, když závěrka úřaduje zrovna ve chvíli, kdy se vám mírně zatřese ruka (a stává se to každému).

Teď jste možná trochu zmatení, protože pokud fotíte v automatickém módu nebo na mobil, pravděpodobně vůbec nevíte, o čem mluvím. Více se dozvíte v tomto článku, po jehož přečtení se sem můžete vrátit. V zásadě jde o to, že v horších světelných podmínkách váš fotoaparát dojde na hranici možností s citlivostí - nastaví nejvyšší možné ISO, a pak už musí sáhnout do závěrky. Čím pomalejší závěrka (delší čas), tím více světla dopadne na senzor, tj. tím rozumnější fotku uděláte v horším světle nebo v noci. Aby nebyla máznutá, snažte se držet ruce co nejvíc u těla a omezit tak třas. Druhým řešením je samozřejmě použít blesk, ale všichni víme, že přirozené barvy a přirozené světlo vypadají vždy lépe než odblejskutá vybělená fotka z bezprostřední vzdálenosti.

2. Máznutý subjekt

Věci, které se nehýbou, jsou krásně ostré a pohybující se člověk je máznutý. Někteří fotografové tenhle protiklad u svých fotek využívají, ale většina lidí chce mít právě onen subjekt zaostřený. Ale co s tím, když se hýbe? Opět za to může pomalá závěrka. Zatímco u statických objektů vám opravdu bude stačit těch 1/50, u hýbajícího se člověka potřebujete minimálně pětinásobek (1/250), u snímání sportu ještě mnohem víc (1/1000), resp. méně, protože mluvíme o rychlosti, se kterou závěrka snímá a tedy šanci, že zaostří a zmrazí v pohybu sledovaný subjekt. Pokud do závěrky např. na mobilu sáhnout nemůžete, zkuste vyhnat subjekt na lepší světlo nebo zvýšit citlivost (ISO), tím by se automaticky měla zkrátit závěrka.

3. Malá hloubka ostrosti

Tohle je většinou problém jen u zrcadlovek, které mají objektiv s velkou světelností (f/1.8 - f/2.8). Jakmile ho trochu nazoomujete, zjistíte, že fotografovaná osoba nebo objekt jsou ostré jen zčásti. Důvodem je malá hloubka ostrosti, která v některých případech může být jen dva, tři centimetry. Pokud k vám fotografovaný subjekt stojí trochu bokem, ztratí se část jeho tváře v máznutém pozadí. Řešením je subjekt nastavit jinak, nebo prostě jen zvýšit clonu (minimální clona je skvělým pomocníkem při nedostatku světla, ale většina objektivů dělá nejostřejší fotky paradoxně o clonu výš, tj. např. u f/1.8 získáte ostřejší fotku při f/2 atd.), pokud to světelné podmínky umožňují.

4. Chyba přístroje

Automatické ostřící systémy jsou velmi chytré, ale rozhodně nejsou neomylné, a to ani u těch nejdražších foťáků. Navíc se vám většinu času snaží číst myšlenky, což není vždycky nejsnazší. Proto se může stát, že i zdánlivě jednoduchá kompozice foťák zmate, a ten zaostří jinam, než byste potřebovali. Řešením je ostření na konkrétní bod v kompozici, u focení portrétů jde o oko, které je blíž objektivu (pokud osoba stojí mírně bokem), případně na oči obecně. Důležité je také fotky hned zkontrolovat, případně vyfotit dvakrát, abyste předešli případným poškozeným souborům.

5. Hustota vzduchu

Kdykoliv fotíte někoho ze značné vzdálenosti, např. s teleobjektivem, musíte vždy počítat s tím, že fotografie bude trochu neostrá. Nejde o kvalitu objektivu, ale o vliv všeho, co stojí mezi vámi a subjektem. Znečistění vzduchu, počasí, lom světla, to všechno hraje při focení z několikametrové vzdálenosti svou roli a čím horší je vaše optika (když máte např. mainstreamový mobil), tím větší bude vliv těchto rušivých elementů.

6. Kvalita světla

Ostré letní sluníčko vypadá skvěle na zvířatech a budovách, ale už méně na lidech, jejichž portrétům sluší spíš rozptýlené mírné světlo. Když je pod mrakem, dostane samozřejmě zabrat dynamický rozsah celého obrázku a obecně platí, že třeba mobily udělají opravdu hezkou a ostrou fotku jen za sluníčka, když mají světelnou rezervu. Pokud tedy uprostřed plískanice váš mobil dělá tupější fotky než jindy, nic si z toho nedělejte, to je prostě omezení dané technologií. Sluníčko pak přirozeně vyrábí ostřejší fotky, protože má víc přechodů mezi stínem a světlem.

7. Subjekt samotný

Je to nejčastější výmluva, ale jen občas bývá skutečnou příčinou. Objekt, zejména pokud se jedná o člověka či zvíře, si musíte umět trochu narežírovat. Jinak se vám pohne v tu nejméně vhodnou chvíli a výsledkem je máznutá fotka. Největší chybou samozřejmě je, když se hýbete vy. Focení od boku za chůze nebo zmáčknutí spouště ve chvíli, kdy teprve rámujete záběr, jsou častými prohřešky. Při těch ovšem většinou víte, kde se chyba nachází a jak ji rychle napravit. Tak hodně štěstí s vašimi momentkami!

Nejdůležitější je samozřejmě fotit, fotit, fotit. Tady máte neotřelá místa, ze kterých lze fotit Prahu a Bratislavu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články