fb pixel
Vyhledávání

Jak má Coca Cola díky svým reklamám v hrsti celý svět

Jste pánem či paní svého nákupního košíku?

Veronika Doleželová
Veronika Doleželová 3.7.2015, 10:21

Reklama nám už slušně sežvýkala mozky, jen o tom mnozí z nás nemají ani zdání. Zní to možná trochu jako z Orwella, ale naše rozhodování, co se týče nákupů, opravdu řídí propracovaný neuromarketing. Ještě pořád to není příliš známá věc - pár let zpátky o něm společnosti, které do něj ve velkém investovaly, nechtěly vůbec mluvit. Právě Coca Cola je toho zářným příkladem. Jen se podívejte ven, na všechny ty zahrádky a venkovní restaurace, kde to svítí červeným a bílým písmem s kudrlinkami.

Co je to vůbec zpočátku ten neuromarketing? Je to reklama, která cílí na naše základní smysly, navozuje příjemné pocity spojené s produktem. Smysly jako čich, hmat, sluch - to je ten jednoduchý základ, který se naučili uchopit. Zvuky, vůně, povrchový vjem ovlivňují naše podvědomí. Stačí jen krátký pokus. Co se vám vybaví při tomto zvuku?

Jak si vybíráte, co budete pít?

V 70. letech byl v Americe učiněn test pro porovnání dvou produktů - Coca Coly a Pepsi. Pokud byste si měli rozhodnout, kterou si vyberete, řeknete že u vás záleží na chuti. Bohužel si všichni lžeme do kapsy a nemáme o tom ani zdání. Ve zmíněném testu se ochutnávaly oba nápoje bez označení. Víc jak 75 % preferovalo podle chutě Pepsi, ale mysleli si, že pijí Coca Colu. Hádejte, po které byla (a stále je) větší poptávka.

Experimenty s neoznačenými plechovkami pokračovaly. V roce 2004 si 64 amerických respondentů opět ochutnalo Pepsi a Coca Colu. Když doopravdy nevěděli, co pijí, označili pití za Pepsi. Když jim nápoj opravdu chutnal, označili ho za Coca Colu, i když doopravdy šlo o Pepsi.

Přítomnost a síla značky jsou jasné. Coca Cola sice neprozrazuje, kolik ročně utratí za reklamu, ale jsou to astronomické částky, které létají až k biliónům dolarů - což velmi snadno vysvětluje fakt, že její logo potkáváte po celém světě téměř na každém rohu. Když už jen slyšíme otevírání skleněné lahve a slabounké syčení bublinek, hned si podvědomě vzpomeneme na Colu, na osvěžení a pohodu. Svou roli v tom hraje i tvar láhve, plechovky, jejich váha. Je to až pateticky jednoduché. Necháváme se napálit svým vlastním mozkem, který si ve skutečnosti nemůže pomoct. Podněty z venku ho totiž takto matou - Coca Cola, to je ta správná pohoda. Nebo tomu doopravdy nevěříte? Schválně, co více preferujete - a zamyslete se proč. Máte raději Colu, nebo Pepsi? Nebo jste se doopravdy nechali ovládnout neuromarketingem?

Anketa

Podle chuti preferujete:

Anketa se načítá...
Anketa

Věříte, že naše rozhodování o nákupu ovlivňuje neuromarketing?

Anketa se načítá...

A tady máte 5 nejlepších reklam na Coca Colu - abyste se i částečně sami přesvědčili o tom, jak na vás fungují.

Podobné články

Doporučujeme

Další články