Jasně, trochu přeháníme s Máchovým jezerem a ledničkami, ale pokud byste někdy měli šanci se v podobném autě svézt, sebrala by vám dech nejen rychlost, se kterou je schopné uhánět terénem, ale především schopnost absorbovat libovolné nerovnosti, ať už jde o jámy na šotolinové "silnici" nebo zborcené krajnice. Podívejte se na naše video a rychle pochopíte, že zdvojené tlumiče a speciální podvozek umí hotové divy. Auto je postavené na trubkovém rámu a karoserii Fordu Raptor má hlavně kvůli Martinově spolupráci s automobilkou Ford. Kapota se dá sundat jedním tahem a je z polykarbonátu, aby se dala snadno nahradit a ušetřila hmotnost. Auto je ve skutečnosti menší než Raptor, takže je celá karoserie vyrobená ve zmenšeném měřítku a bude se na ní dál pracovat, aby byla aerodynamičtější, ale pořád připomínala nejúspěšnější pick-up na americkém trhu.
Co se týče techniky, pod kapotou se neskrývá Ecoboost jako v novém Raptoru, ale motor z Fordu Mustang GT. Osvědčený pětilitrový osmiválec má v soutěžní verzi výkon někde kolem 400 koní, omezený restriktorem a pravidly, ale namapovaný agresivně do závodního módu. Do postranních výfuků nádherně střílí a s odlehčeným autem neuvěřitelně cvičí. Naše dvouminutová jízda v odstrojené kabině hravě předčí jakoukoliv horskou dráhu. Osobně jsem seděl i v Patrolu připraveném pro šplhání do kopců v Saudské Arábii, ale tenhle dakarský Raptor se v rukou Martina Prokopa mění v něco nepochopitelného. Vidět to zvenku je pohled pro bohy, ale sedět vedle pilota a prošlapávat podlahu sto metrů před tím, než začne Martin opravdu brzdit a nonšalantně hodí auto bokem - občas těsně předtím než vás boule na silnici hodí pár desítek centimetrů do vzduchu - to je zážitek, na který se nezapomíná.
Jenom dvě kolečka kolem tankodromu v českém sluníčku a člověk je zpocený od hlavy k patě. Teď si představte stovky kilometrů v dakarském pařáku, kde ty louže o rozloze Mácháče a díry polykající ledničky opravdu jsou. Respekt.
A TADY si přečtěte o vzrušujícím paraglidu nad Krkonošemi.