Starbucks naučil lidi milovat kávu
Před 50 lety byla otevřena v Seattlu první kavárna Starbucks. Nápad otevřít si stylový podnik s kvalitní kávou napadl tři zakladatele, a to konkrétně – učitele angličtiny Jerryho Baldwina, učitele historie Zevema Siegela a spisovatele Bowkerema. Poslední ze jmenovaných přišel s tím, že by se kavárna měla jmenovat podle lodního kapitána z knihy Bílá velryba od Hermana Melvillea. Nápad otevřít kavárnu přitom tři knihomolové nevymysleli sami, ale nechali se inspirovat od kavárníka Alfreda Peeta, který v tomto oboru podnikal už několik let. Navíc se s ním osobně znali, takže od něj na začátku podnikání odebírali kávová zrna. Pak jim došlo, že mnohem jednodušší a levnější bude, když budou nakupovat kávu přímo od pěstitelů.
Mezi lety 1971 až 1976 se jejich pobočka nacházela na 2000 Western Avenue, odkud ji pak přemístili na 1912 Pike Place, kde funguje dodnes. K většímu rozmachu firmy došlo až v 80. letech, když se k jejich byznysu připojil podnikatel Howard Schultz, jenž si vzal na starost obchod a marketing. Ten se v roce 1983 rozhodl odjet do Milána, kde se nechal inspirovat tamní kávovou kulturou. Zjistil, že kromě kávy a espressa lze prodávat i samotná kávová zrna. A tak vytvořil značkovou výběrovou kávu, kterou následně Starbucks začal prodávat do luxusních restaurací a espresso barů v Seattlu. O rok později se Starbucks pouští do dalšího velkého projektu, a tím je koncepce vlastních kaváren.
Schultz věřil, že káva nemusí být prodávána pouze připravená na místě nebo v podobě kávových zrnek. Napadlo ho, že se dá vydělat i prodejem předem připravených nápojů. Tento nápad se však zakladatelům Starbucks nelíbil, a proto v dubnu 1986 rozjel svůj vlastní řetězec, jenž pojmenoval II Giornale. V tomto období se navíc Jerry Baldwin, který měl ve Starbucksu největší slovo, rozhodl koupit řetězec Peet`s Coffee & Tea od svého bývalého dodavatele, a zároveň prodat Starbucks Schultzovi. Tomu zas pomohli místní investoři, kteří jeho schopnostem věřili. A udělali dobře.
Schultz všechny své dosavadní kavárny předělal na Starbucks, protože věděl, že má delší tradici a u lidí větší povědomí a postupně expandoval i mimo Seattle. První Starbucks otevřel na Waterfront Station ve Vancouveru a další v Chicagu. Takto pokračoval dále a dále a už v roce 1992 měl neuvěřitelných 165 kaváren. První pobočka mimo USA a Kanadu byla otevřena v roce 1996 v Japonsku, odkud pak v roce 1998 expandovala do Evropy. První Starbucks v rámci Evropy byl otevřen ve Velké Británii. Po roce 2000 vstoupila síť kaváren i do Latinské Ameriky; v současné době se pyšní více než 29 tisíci pobočkami po celém světě, přičemž přes polovinu z nich najdeme v USA. Na český trh vstoupil Starbucks v roce 2008 a první pobočka byla otevřena v Grömlingovském paláci na Malostranském náměstí v Praze.
A čím je vlastně Starbucks Coffee Company tak výjimečná? V současné době si chrání zhruba 120 patentů a ochranných známek, díky kterým se tato síť kaváren snaží být unikátní a jedinečnou. Navíc podobně jako další světové řetězce se snaží jít s dobou a zaměřovat se třeba na ekologii. Firma se například snaží snižovat objem odpadu, kompostovat kávové zbytky, recyklovat nebo šetřit s vodou.
Jak se stavíte ke Starbucksu vy? Máte rádi malé kavárny, nebo preferujete osvědčenou kavárenskou síť?