Babča v protisměru, děda na červený: V roce 2050 budou senioři moct za třetinu úmrtí na českých silnicích – G.cz
Vyhledávání

Babča v protisměru, děda na červený: V roce 2050 budou senioři moct za třetinu úmrtí na českých silnicích

+ DALŠÍCH 6 FOTEK + DALŠÍCH 7 FOTEK

Podle statistik se dopravních nehod čím dál častěji dopouštějí senioři za volantem. Ti ohrožují nejen sebe, ale hlavně okolí. Vzhledem k tomu, že průměrný věk lidí (a tím i řidičů) neustále roste a nehodovost u starých lidí s ním, rozhodlo se ministerstvo dopravy zareagovat. Uvažuje nad změnou pravidel pro seniory za volantem.

Martin Miko
Martin Miko 9.9.2019, 11:40

Když babička řídí

Zatímco v roce 2008 senioři (osoby ve věku nad 64 let) mohli zhruba za pětinu všech dopravních nehod, do roku 2050 by mohl tento trend narůst až na jednu třetinu všech nehod, jak uvádí statistika projektu seniorbeznehod.cz. Tyto statistiky se samozřejmě netýkají jen České republiky, nýbrž celé Evropské unie, která se potýká s neustále se zvyšujícím procentem senilních řidičů. Do toho máme v Česku profesionální řidiče v průměrném věku okolo 57 let. Takže se nemůžeme divit, že se ministerstvo dopravy rozhodlo zareagovat na řidičské excesy našich seniorů, které například zahrnovaly jízdu v protisměru na dálnici nebo nedávnou nehodu kamionu v pražské Uhřiněvsi.

Jak by tedy ministerstvo dopravy chtělo zabránit zvyšujícímu se počtu dopravních nehod u seniorů? Uvažuje nad tím, že by mohli senioři jezdit jen po některých silnicích. To by v praxi znamenalo například to, že by řidiči nad 65 let nesměli jezdit po dálnicích a nebo jen v rámci kraje, ve kterém bydlí. V současné době mají někteří starci zakázáno jezdit za špatného počasí nebo v noci. Dalším nápadem je zpřísnění pokut pro seniory za neabsolvování povinných zdravotních prohlídek, které by prověřily jejich smysly. V případě, že řidič-senior nemá potvrzení od doktora, hrozí mu pokuta až 10 tisíc korun. Podle nového bodovacího systému by to mohlo být až 25 tisíc korun.

Zdá se, že současné zdravotní prohlídky, které existují od roku 2013, jsou nedostačující a nebo na ně lékaři příliš nedbají. Lidé nad 65 let, kteří chtějí řidit vozidlo, totiž musí projít lékařskou prohlídkou, a těm, kterým je 68 let a více musí k doktorovi každé dva roky.

Nicméně bychom měli mít na paměti, že senioři v roce 2018 způsobili přes 8700 dopravních nehod, při kterých zemřelo 87 osob. Zároveň bychom rádi uvedli fakt, že senioři mohou využívat už přes rok veřejnou dopravu se slevou 75 %. Bohužel využívání tohoto benefitu se příliš neprojevilo a daňové poplatníky to stálo 6 miliard korun (pro seniory i pro důchodce). Senioři nám tak dávají najevo, že si této výrazné slevy neváží, a proto bychom ji měli zrušit. Zdá se, že stále dávají přednost nebezpečné jízdě automobilem, čímž nás všechny do jednoho ohrožují na životech. Člověk aby se v této době bál stát na zastávce nebo jít po chodníku.

V následující galerii jistě pochopíte, proč bychom měli zpřísnit pravidla seniory za volantem, kteří nás ohrožují na životech.

A zde můžete zavzpomínat na legendární koncert Michaela Jacksona v Praze.

Podobné články

Doporučujeme

Další články