fb pixel
Vyhledávání

Audi A4 Allroad: Cestou necestou ve velkém stylu

Čtyři kroužky z Ingolstadtu ovládají nejen levé pruhy českých dálnic, s novým Allroadem chtějí dobýt i polňačky a lesní cesty. Po týdnu ježdění s touhle novinkou musíme potvrdit, že schopnosti nové audiny odpovídají její cenovce.

Václav Rybář
Václav Rybář 19.7.2016, 08:26

Určitě se teď spousta z vás nadechuje a chce se přihlásit jako ve škole, aby zakřičela, že Audi A4 Allroad je vlastně jen načančaná Škoda Octavia Scout za dvojnásobnou cenu. Jasně, Pepíčku, zvenku se to tak může zdát - prostě jen oplastovaný kombík, který se snaží vydávat za dobyvatele divočiny, co leží mimo silnici, že?

Jenže podobnou argumentaci lze snadno rozbít během sedmi odstavců, jak si ostatně ukážeme. A znamená to snad, že je Octavia Scout nějak horší? Nikoliv... obě auta mají svůj segment, obě umí na silnici i mimo ní překvapivě hodně, ale Audi má prostě náskok díky technice (ehm), a za ten si nechává zaplatit. Kdo na něj nemá, může si počkat na ojetinu... nebo na Scouta, který za pár let prostě zdědí technologie, které se nejdřív nasazují v Audi. Takhle funguje koncernová hierarchie už pěkných pár let. Můžete s tím nesouhlasit, můžete protestovat, ale v důsledku vždycky rozhoduje peněženka. A pokud chcete jezdit v autě zítřka už dnes, jednoduše si musíte připlatit.

1. Pohodlíčko

S příplatkovými adaptivními tlumiči se budete v A4 Allroad cítit jako na kouzelném koberci. I bez nich to ale bude pohodlné svezení, jak jsme se přesvědčili v základní A4 s dvoulitrem. A4 Allroad v plné palbě je o poznání těžší než chudší příbuzní ze spodních příček modelové nabídky, ale její kila navíc vám při rychlé jízdě zaručí dokonalý pocit toho, že jste k silnici přisátí jako klíště.

Podobně se lze cítit ve větší Audi A6, ale pro subtilnější A4 je ten pocit poměrně nový. Jistota podvozku je vyrovnána jen jeho pohodlím - v režimu comfort můžete s klidem urazit 600 km za den a vylézt nerozlámaní - podvozek je přiměřeně tuhý, ale nikoliv tvrdý. V zatáčkách tak audina trochu houpe, ale na dálnicích příjemně kolébá a díky odhlučnění máte pocit jízdy v prémiovém dostavníku.

2. Dehtová raketa

V české nabídce najdete jen jediný benzínový motor, úsporný dvoulitr ve verzi Ultra. Obyčejně bývá benzín nejvýkonnějším zástupcem, ale tady ho přehraje nejsilnější třílitrový diesel o výkonu 272 koní. Takovou porci výkonu byste v levnějším segmentu hledali marně. Jistě, Škoda a Seat umí ve svých oplastovaných kombících "RSkový" diesel o výkonu 189 koní, což už je hodně příjemné svezení, ale třílitrový diesel v Audi má mnohem lepší dynamiku a především malebnější zvuk. A nemusí nutně žrát o tolik víc! My jsme testovali slabší verzi s 218 koňskými silami a jezdili jsme kolem hranice šesti litrů na sto. S třílitrem na čumáku je A4 Allroad přirozeně trochu těžký, takže při razantních rozjezdech trochu kope a při brzdění musíte respektovat jeho masu, ale silová rezerva při předjíždění je parádní.

3. Onroad/Offroad

Oproti běžné A4 má Allroad tři centimetry k dobru, co se týče světlé výšky. To není vůbec špatná hodnota a znamená to, že tenhle kombík zvládne totéž co na crossovery přestavěné hatchbacky od konkurence. Díky chytrému podvozku je navíc Allroad při nastavení jízdního režimu Offroad stejně pohodlný i mimo silnici a po polňačce si to klidně můžete uhánět regulérní rychlostí, aniž by vás v kabině cokoliv vyrušovalo. Nic nevrže, nic nemlátí, a pokud nebudete vyloženě mířit na šutry o velikosti lidské hlavy, v lehkém terénu vás nic nepozlobí. Takhle má univerzální kombík vypadat.

4. Pro hračičky

V interiéru se také naplno ukáže, proč si za Audi připlácíte pro někoho nekřesťanské peníze. O kvalitách materiálu a ergonomii se nemusíme rozepisovat, ale A4 Allroad má virtuální kokpit, kdy si můžete mezi budíky - ty už jsou kompletně digitální a plně konfigurovatelné - napálit navigaci a sledovat ji tak rovnou skrz volant, aniž byste museli odhlížet směrem vpravo. Tam na osmipalcovém displeji může klidně svítit rádio nebo další údaje, ale kompletní navigaci máte přímo před sebou a vypadá to úžasně. A taky to všechno funguje, ovládání celého systému je ozkoušené a všechny čudlíky a kroutítka jsou na správném místě. Německý pořádek zkrátka musí být.

5. Quattro

A4 Allroad je v dieselových variantách vybavené starým dobrým (resp. modernizovaným a spolehlivým) quattrem, pohonem všech čtyř kol, kvůli kterému se k automobilce vrací zákazníci znovu a znovu. U benzínové verze Ultra Audi trochu zkouší štěstí, když nahrazuje stálou čtyřkolku připojitelným elektronickým systémem, který má šetřit palivo. Poznáte ji snadno podle verze - benzínová spořivka Ultra má tedy quattro ultra, zatímco ostatní varianty mají standardní stálé quattro, které se při našem krátkém "houbařském" testu rozhodně nezapotilo. Audi chce novou elektronickou verzi nasazovat postupně do dalších modelů - podle inženýrů zvládne totéž, co klasické quattro a umí připojit zadní kola během dvou deseti vteřiny.

6. Bahno jí sluší

Na první pohled poznáte Allroad snadno. Má oplastování kolem dokola a typické svislé žebrování přední masky chladiče. A navíc mu sluší prach, bláto a bahno. Jiné "manažerské" A4 budou muset jezdit nablýskané, zvlášť v oné perleťově bílé barvě, ale Allroad si zaslouží trochu šmíru, když už je jeho posláním jezdit cestou necestou, no ne? My jsme testovací exemplář zašpinili jen trochu, ale dovedeme si představit, že bude vypadat sexy i po klukovsky rozpustilém průjezdu louží.

7. Bezpečnost na prvním místě

A na konec jsme si nechali trumf, který se vždy tahá u dražších aut. Jsou totiž většinou pionýry nových technologií, s čímž souvisí i vyšší pasivní a aktivní bezpečnost. Audi tu neponechává nic náhodě - hlídání mrtvých úhlů, systém Pre Sense nebo pokročilé funkce adaptivního tempomatu. To všechno známe i odjinud, ale osobně jsem si hrozně oblíbil senzory rozeseté kolem dokola celého auta. Oceníte to nejen v terénu, ale také při parkování do mnohdy nesmyslných pozic, kdy máte díky dopočítané 3D kameře dokonalý přehled o tom, kde se každý kout vašeho auta nachází. Můžete se na něj podívat shora jak ve videohře a zaparkovat na centimetr přesně. Na takový luxus se zvyká snadno a rychle.

A TADY si přečtěte o největších automobilových rivalech.

Podobné články

Doporučujeme

Další články