fb pixel
Vyhledávání

Americké poučení pro podnikatele: mlátit zákazníky se nevyplácí

Americké aerolinky United Airlines se potýkají s následky skandálního chování posádky letu z Chicaga do Louisvillu. Ta brutálně zmlátila jednoho z pasažérů, protože odmítl uvolnit místo v přeplněném letadle jednomu z členů palubního personálu a přebookovat si let. Násilné chování bylo několika spolucestujícími natočeno a umístěno na internet, což spustilo lavinu ostré kritiky toho, jak aerolinky zachází se svými zákazníky. Zmlácení cestujícího navíc přišlo United Airlines pěkně draho, akcie aerolinek spadly o neuvěřitelných 20 miliard korun.

Jan Palička
Jan Palička 12.4.2017, 12:03

Pasažéři nedělního letu americké letecké společnosti United Airlines se dostali do nepříjemné situace. Společnost prodala o čtyři letenky více, než byla kapacita letadla a členové posádky tak neměli místa k sezení. Když neuspěli s nabídkou kompenzace v přepočtu zhruba 20 tisíc korun za přebookování na jiný let a proplacení ubytování a jídla, rozhodl se palubní personál, že čtveřici pasažérů, kteří budou nuceni odletět až druhý den, vybere náhodně.

Postarší muž odmítl doplácet na chybu aerolinek. Tak ho personál zmlátil.

Jednomu ze smolné čtyřky se verdikt posádky nelíbil. Devětašedesátiletý doktor David Dao argumentoval tím, že je lékař, druhý den musí již v Louisvillu ordinovat a má objednané pacienty a proto své místo nemůže opustit. Když se opětovně odmítl zvednout, nečekaná reakce posádky všechny pasažéry šokovala. Postaršího muže stevardi s přivolanou ochrankou z jeho sedadla doslova vytrhli a začali ho brutálně bít. Hlavou mu záměrně uhodili o opěrku a následně ho zkrvaveného odtáhli uličkou, přičemž do jeho bezvládného těla ještě několikrát kopli.

Pochopitelně, že brutalitu posádky United Airlines ostatní cestující natočili na mobilní telefony a video ještě před odletem nahráli na internet. Drastické záběry nebohého muže, kterého na pokraji bezvědomí s krvácející hlavou táhnou pryč z letadla, obletěly celý svět a než stačilo letadlo přistáv v cílové destinaci, čekalo společnost United Airlines nepříjemné překvapení. Stránky aerolinek na sociálních sítí byly zahlceny tisíci vzkazy od pobouřených lidí, kteří se ostře ohrazovali proti tomu, co posádka doktoru Daovi provedla. Reakce aerolinek však situaci ještě zhoršila.

Místo omluvy se generální ředitel United Airlines zmohl jen na prohlášení, ve kterém naopak pochválil posádku za vyřešení situace s problematickým pasažérem. Asi ani sám netušil, že tento dle jeho mínění efektivní zákrok spolu s jeho prohlášením bude dost možná tím nejdražším pochybením, kterého se aerolinky kdy dopustily. Na arogantní a násilné chování zareagovala i burza, na které akcie United Airlines spadly o téměř 3 %. To samo o sobě nezní tak strašně, nicméně s přihlédnutím k faktu, že se jedná o jednu z největších leteckých společností v USA, přepočteno na koruny spadla během několika hodin hodnota United Airlines o téměř 20 miliard. A to už zabolí.

Není to poprvé, co byl někdo násilím vyveden z letadla, rozdíl nicméně je, že většina těchto lidí byla opilá nebo jinak agresivní, kdežto doktor vietnamského původu jen odmítal doplácet na chybu aerolinek, která vedla k overbookingu. Případ aerolinek by měl být pro všechny společnosti a podnikatele ponaučením a připomenutím toho, že zákazník by měl být pánem a hlavně bez něj nejsou peníze a zisky. A když se rozhodneme v rámci péče o klienty je mlátit, pak můžeme očekávat leda raketový a zasloužený propad.

O tom, jak United Airlines už v minulosti doplácely na své praktiky, se dočtete ZDE.

Podobné články

Doporučujeme

Další články