8 věcí, které jste nevěděli o báječných autech z hlíny

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
16.9.2014, 17:09
I v dnešní digitální době pořád automobilky vyrábějí prototypy svých modelů ze speciální hlíny. A jen tak nepřestanou.
Důvod je zjevný. Vůz lze sice snadno nadesignovat v počítači a dokonce s ním i provést celou řadu praktických testů, které výkonné procesory obstarají rychleji, ale poctivé modelařině se nic nevyrovná. Dokonce ani nástup 3D tiskáren. Designér je totiž pořád ještě umělec a pracuje tzv. za chodu. Když má před sebou nahrubo osekaný model auta, může jedním tahem stěrky upravit tvar boční linie, může obrousit zrcátka, může přidat rýhu sem a bouli tam. S 3D tiskárnou by musel znovu a znovu tisknout nové verze panelů, tady mu stačí trocha vody a modelářské hlíny. A jak vlastně celý proces probíhá?  

1. Pěnové jádro

clayoe_ Vnitřek modelu je ze speciální pěny. Tu počítačem ovládaná řezačka vytvaruje do přibližného tvaru vozu, založeného na počítačovém modelu. Je nutné použít např. polyuretan a nikoliv polystyren, který „pracuje“ a jeho výpary by se pak snažily dostat na povrch, čímž by zevnitř narušovaly povrchovou strukturu modelu.  

2. Jílovité know-how

clay_ Na pěnu se nanese tlustá vrstva speciální modelovací hlíny, kterou řezačka opět vytvaruje do přibližného tvaru vozu. Do pěny se mimochodem dělají díry, aby do nich hlína natekla a lépe tak držela povrchovou vrstvu na místech, která jsou příliš kolmá.  

3. Lekce keramiky

clay_e Takto ošetřený model se zahřeje v obří peci, a pak se přesune do místnosti s kontrolovanou teplotou, kde na něm pracují designéři. Je tu docela vedro, protože hlína musí zůstat měkká, aby se dala tvarovat. Používají se špachtličky, štětečky, speciální skalpely a další tvarovače.  

4. Redukční chirurgie

clayyyy_ Při tvarovacím procesu vzniká spousta odpadu. Nanáší se nová hlína a už použitá se zase odsekává. Drtivou většinu odpadu lze ale beze zbytku recyklovat a časem použít znovu bez ztráty kvality. U Fordu ročně spotřebují až 186 tun hlíny. Model vozu v životní velikosti váží cca dvě tuny.  

5. Hlavně všechno nafotit

clay44 Jedním z hlavních důvodů výroby modelu je možnost vymodelování několika různých verzí jednotlivých částí karoserie. Vše se fotí a zaznamenává na video. Dalším důvodem existence modelu je i možnost vidět, jak se láme různě intenzivní světlo na jednotlivých liniích karoserie.  

6. Trénink dělá mistra

claeer Hlína má specifickou barvu a charakteristickou strukturu. Při nahřátí je neuvěřitelně tvárná a lze jí velmi přesně modelovat. Se správnými nástroji lze dosáhnout přesnosti až 0,25 milimetrů.  

7. Finální nátěr

cley

Poslední fází modelu je lakování. Jakmile je model hotový, vypálí se v peci, a pak se nalakuje ochrannou vrstvou. Občas se používá taková směs, kterou lze později odstranit, aniž by došlo k poškození modelu. U Fordu se na 186 tun hlíny (viz výše) použije zhruba 37 tisíc litrů laku.  

8. Hlína všech tvarů a velikostí

clayo Vyrobit model v životní velikosti trvá několik týdnů, ale mnohem častěji vznikají modely v měřítku, ať už polovičním nebo tříosminovém. Výjimkou nejsou ani modely 1:10. Ty váží zhruba deset kilogramů a jejich výroba zabere zhruba dva týdny.  

Komentáře

Doporučeno pro vás