Novináři si ho kupují, nadšenci s ním závodí, sběratelé ho nedají z ruky. Žádné jiné auto momentálně nemá tak dobrou pověst jako Mazda MX-5 alias Miata. Je to lék na všechny starosti.
Chcete stylový kabriolet? Miata. Chcete se naučit řídit? Miata. Chcete hodně muziky za málo peněz? Miata!
Lehká zadokolka s citlivým řízením je ideální pro začátečníka i mírně pokročilého. Není příliš rychlá, takže vás nepřekvapí v krizové situaci, a vzhledem k poháněné zadní nápravě je s ní v zatáčkách legrace, kterou vám předokolka nikdy nedopřeje.
Za těch pětadvacet let se na světě objevily tři generace. Vypadají různě, ale všechny vyznávají stejnou japonskou vizi zvanou Jinba Ittai – Jezdec a kůň jsou spojeni v jedno. A v tomhle případě jste vy jezdcem a Miata je oním stádem koní, které kočírujete, přičemž v sedle cítíte každou myšlenku zvířete.
Ve čtvrté generaci jsme ještě nejezdili, ale Mazda ji v noci slavnostně odhalila v Tokiu, Barceloně a kalifornském Monterey. Proč už teď víme, že bude mít úspěch? Důvodů je minimálně hned osm.
1. Vypadá jako mnohem dražší sporťák
Design nové MX-5 se nebude líbit každému, ale image „holčičího auta“ už jí asi nikdo nepřiřkne. Vypadá agresivněji, zepředu připomíná Hondu S2000, zezadu zase Jaguar F-Type. To jsou obojí mnohem dražší a silnější vozy. Svým vzhledem si nová MX-5 určitě dovede zjednat respekt.
2. Je lehčí a agilnější než její předchůdci
Vůz je o pár centimetrů kratší, o fous širší, ale především díky novým vysokopevnostním materiálům o rovný metrák lehčí. A to mluvíme o autě, které má něco kolem tuny, takže je podobná úspora neuvěřitelným inženýrským kouskem!
3. Interiér poskočil o několik světelných let
Oproti odcházející generaci v něm najdeme kvalitnější materiály a kupředu se posunula i ergonomie a kvalita palubního systému. Přitom MX-5 nepřišla o sportovní feeling – věnec volantu není ani tlustý ani tenký, ale prostě akorát, řadička je kraťoučká a ruční brzda je v ideální poloze k řadičce i volantu. Pedály jistě také zvládnou meziplyny jako nic. V tomhle směru Japonci nikdy nezklamou.
4. Bude k dispozici ve dvou motorizacích
Už teď se počítá se slabší patnáctistovkou a silnějším dvoulitrem SkyActiv. Přesná čísla a především výkony se dozvíme až na autosalonu v Paříži. Ale i pokud by nová MX-5 měla podobný výkon jako stávající generace (tj. 130 a 160 koní), bude díky uspořeným kilogramům o pořádný kus svižnější.
5. Sází na jednoduchá řešení
Luxusní vozy mají elektricky stahovanou střechu, se kterou lze však operovat pouze do určité rychlosti. Mazda MX-5 ovšem opět v základní verzi nabídne plátěnou střechu s ručním ovládáním, kterou můžete otevřít i zavřít jedním tahem během cuku letu. A úplně kdykoliv!
6. Její jízdní vlastnosti nemají konkurenci
Jak to víme? V daném segmentu prostě žádná jiná automobilka nenabízí srovnatelný vůz s podobnou cenovkou. Přiblížit by se mohla snad jen Toyota GT86, ale ta má karoserii typu kupé. Plánoval se i kabriolet, ale Toyota nakonec do otevřeného souboje s Mazdou nešla.
7. Tuningová scéna už se na ni třese
Připadá vám 160 koní málo? Na Mazdy MX-5 existuje bezpočet turbokitů. Za pár tisíc si koupíte balíček s návodem a turbo snadno přišroubujete a smontujete jako nábytek z IKEY. Další nastavení už radši nechte odborníkům, ale i s cenou za servis jde o levnou a spolehlivou cestu k dalším desítkám koní.
8. Bude zase nerozbitná
Mazdy MX-5 patří k nejspolehlivějším vozům vůbec. Jsou konstrukčně velmi jednoduché, nabízí se výhradně s atmosférickými benzínovými motory a komunita kolem tohoto modelu je tak obrovská, že lze sehnat spoustu náhradních dílů. Ani autorizovaný servis vás nezruinuje, protože se jedná o levný, tzv. vstupní model. Mazdu MX-5 si tak můžete dovolit živit tzv. bokem jako auto pro radost.