1. Lada Niva
 www.lada.cz
 www.lada.cz
Že jste nevěděli, že se vyrábí od roku 1977 do dnešních dní? Pravda, trochu se změnila - začínala s čtyřválcovou benzínovou šestnáctistovkou s karburátory, teď má motor 1,7 s vstřikováním Bosch a výkonem 83 koní. Pohon všech kol má uzamykatelné diferenciály vpředu, vzadu i uprostřed plus redukční převodovku. Brodit se umí ve více než půlmetrové hloubce. Pořád jde o neskutečně schopné auto, navíc za parádní peníze - nový kus vyjde na 249 900 Kč.
 
2. Land Rover Defender
 http://www.landrover.com
 http://www.landrover.com
Jasná volba pro všechny fanoušky offroadu a dobrodružství. S určitými změnami se vyrábí od roku 1983 a po technické stránce je jednoduchý jako facka. Motor, pohon všech kol, redukce, uzávěry, hranatá karoserie v několika formách - pick-up, dvě řady sedaček nebo bouda vzadu. Nejmodernější verze je už celkem civilizovaná, ty starší se řídí jako náklaďák a mají podobnou jízdní dynamiku. Na závody nebo dálnici je tahle odolná piksla zcela nevhodná.
 
3. Unimog
 http://das-blaue-ding.de
 http://das-blaue-ding.de
První prototyp této univerzální řady náklaďáků vznikl už v roce 1946. Jednoduchost, bytelnost, skvělá průchodnost terénem díky portálovým nápravám - poloosy nejsou v úrovni středu kola, ale nad ním. Určitě ho znáte v klasické podobě s kulatou kabinou a typickou mercedesí hvězdou na masce, ale existuje hromada dalších verzí, včetně obrněných vozů, samohybných děl, závoďáků a také traktorů s názvem MB Trac, které využívají konstrukci Unimogu. Název znamená Universal Motor Gerät - tedy univerzální motorový stroj.
 
4. Local Motors Rally Fighter
 rallyfighter.com
 rallyfighter.com
Bugina s kabinou, která připomíná stíhačku, není zajímavá jen svým vzhledem. Tento projekt vznikl díky crowdsourcingu, hromada lidí z celého světa se podílela na technickém řešení a tak se zrodil celek, který je stavěn v mikrotovárně v americkém Chandleru ve státu Arizona, kde se na jeho stavbě podílí samotný budoucí majitel. Pohání ho benzínový osmiválec s objemem 6,2 litru, nastavený na 436 koní, poháněna jsou zadní kola. Zdvih podvozku je přes padesát centimetrů, takže přeskáčete všechny kameny i písečné duny, které se vám postaví do cesty.
 
5. Mercedes-Benz třídy G
 http://mercedes-benz-blog.blogspot.cz
 http://mercedes-benz-blog.blogspot.cz
Původně armádní projekt, který nakonec skončil na silnicích. I tato piksla se podobně jako Defender vyrábí hezkou řádku let, od roku 1979. Koupit si můžete civilní i pracovní verze, Géčkem jezdil také papež a využívají je armády po celém světě.
 
6. Willys MB
 netcarshow.com
 netcarshow.com
Alias džíp. Americká armáda potřebovala počátkem čtyřicátých let víceúčelové auto, které by mělo pohon všech kol, uvezlo 300 kg nákladu a zároveň nevážilo víc než 590 kg. Povedlo se a zrodila se legenda, která brázdila bojiště po celém světě. Auto vyráběli Willys i Ford, po válce vznikla verze CJ (Civilní Jeep) a sadu ikonických otvorů v čelní masce najdete i na současných modelech.
 
7. Praga V3S
 yauto.cz
 yauto.cz
Pokud jste byli na vojně, určitě si od vás vysloužila řadu nadávek, ale nedáte na ni dopustit. Tato hlučná a pomalá bestie měla šestiválec Tatra s objemem 7,4 litru a výkonem necelých sta koní, který si bral 27-34 litrů na sto. Přitom umí utáhnout více než pětiapůltunový stroj, naložený dalšími pěti tunami nákladu. Poháněna jsou zadní kola s uzávěrami diferenciálů, pohon předních kol je připojitelný. Řízení není nic pro bábovky, vyžaduje velkou sílu, plánování, jak moc plus kdy zatáčet a odolnost proti hluku nebo otřesům. Jo, a volant vám může klidně urazit prsty, takže ho musíte držet zvenčí.
 
8. Suzuki Jimny
 www.suzuki.cz
 www.suzuki.cz
Mrňavé, krátké, v terénu neskutečně hbité. Začínalo v roce 1969 s motorem o výkonu 25 koní, teď ho koupíte s benzínovou třináctistovkou s 85 koni. Má velmi solidní nájezdové úhly i přechodový úhel, tlačítkem připojitelný pohon všech kol i redukci - ovládání zvládne i malé děcko. Nové může být vaše už za 425 tisíc.