Existuje jedna z dobře zmapovaných, ale všeobecně méně známých či připomínaných kapitol druhé světové války – pomoc Spojenců Sovětskému svazu počínaje dobou, co v první fázi operace Barbarossa v druhé polovině roku 1941 ztrácela Rudá armáda dech i sílu.
Problém SSSR nebyl díky jeho lidnatosti ani tak v nedostatku pracovní síly v důsledku ztrát na životech (vojenských i civilních), jako hlavně ve skutečnosti, že síť továren schopných přejít rychle na zbrojní výrobu byla ničena a zabírána postupující nacistickou armádou. Později se sice stihlo přesunout ohromné masy obyvatelstva i techniky do bezpečných oblastí za Ural, ale spojenecká pomoc pokračovala i nadále.
Jak prý kdysi sdělil americký prezident Roosevelt britskému ministerskému předsedovi Churchillovi: „Dám-li Stalinovi vše, co mohu, a nebudu nic žádat zpět, ... pak se on nebude snažit anektovat žádné území a bude spolupracovat na světovém míru a demokracii.“ (Robert Nisbet: Roosevelt a Stalin). To už sem ale nepatří, byť je to z hlediska současné mezinárodní situace jistě zajímavé.
Aby Spojenci pomohli Sovětskému svazu se v zoufalé situaci bránit (a později také vázat německé síly na Východní frontě a oslabovat tak frontu Západní), vypravili přes nebezpečnou námořní arktickou cestu mnoho desítek konvojů, kterými SSSR zásobovali potravinami, surovinami, zbraněmi a technikou. Konvoje směřovaly z přístavů na Islandu a později ve Skotsku do sovětských přístavů Murmansk a Archangelsk. A muži, kteří v těchto konvojích pluli, museli přestát „nejhorší cestu světa“ – jak později prohlásil Churchill. Souhrnně se pak těmto ‚zásobovacím výpravám‘ začalo přezdívat „Arktický konvoj“.
První konvoj vyplul v srpnu 1941 (konkrétně jednadvacátého, kteréžto datum si v Čechách spojujeme s úplně jinými konvoji o sedmačtyřicet let později) – měl kódové označení Dervish (Derviš) a musel urazit cestu dlouhou přes 2500 kilometrů. Vyplouval z islandského přístavu Hvalfjörður a sestával ze šesti obchodních lodí. Ty spolu s nákladem nejrůznějších surovin měly na palubě i patnáct stíhaček Hurricane Hawker. V konvoji s nimi pluly tři torpédoborce a několik minolovek a trawlerů, podporu tvořil jeden těžký křižník se třemi torpédoborci. Všechny lodě dorazily do přístavu Archangelsku za deset dní – 31. srpna 1941.
„Děsily mě obzvláště vlny. Byly veliké jak činžáky a vypadalo to, že některé menší lodě spolknou.“ John Jacob (lehký křižník HMS Diadem)
Byl to slibný začátek, ale ne vždy to šlo takhle hladce. Podobných konvojů bylo v rámci této ‚arktické zásobovací cesty‘ vypraveno dalších sedmasedmdesát. Na ty další už čekaly německé ponorky, konvoje stíhaly i lodě Kriegsmarine, nemluvě o leteckých útocích.
K tomu připočtěte také nástrahy zcela přírodního původu. Třeskuté mrazy a mnohdy nepříznivé počasí, při kterém musela plavidla běžně čelit patnáctimetrovým vlnám. I když na druhou stranu se s těmito nesnázemi potýkal zároveň i nepřítel.
V arktických konvojích bylo za celou dobu jejich ‚provozu‘ potopeno 87 obchodních lodí a osmnáct válečných plavidel, tedy v průměru více jak jedno na každé cestě. Některé ovšem dopluly zcela nepoškozené, jako hned ten první, jiné to schytaly více – úplně nejvíce pak konvoj s kódovým označením PQ17, který vyplul z Islandu na konci června 1942. 1. července jej zachytily nepřátelské lodě a začalo týdenní pronásledování a poté útoky zpod mořské hladiny, z moře i ze vzduchu trvající bez ustání dnem i nocí – v létě totiž v těchto zeměpisných Slunce nikdy nezapadá. Do Archangelsku nakonec z pětatřiceti lodí dorazilo pouhých jedenáct.
„Nejvíc si pamatuji tu strašlivou zimu. Měli jsme jednou na hlídce tři muže na vyvýšených pozorovacích stanovištích nad palubou – sledovali, zda se k nám neblíží stroje Kriegsmarine nebo Luftwaffe. Počasí se najednou, během pár minut, zhoršilo a začal vanout silný mrazivý vítr. Vyběhli jsme ven, abychom je přivedli zpátky, ale už byli mrtví, tvrdí, na kost zmrzlí.“ George Shreeve (křižníky HMS Shropshire a HMS Kent).
„Vyplul jsem poprvé na moře s tím, že tu bude velké dobrodružství a zábava. Ale po pár dnech, když jsme museli neustále osekávat led z paluby i z děl, už mi to vůbec dobrodružné ani zábavné nepřišlo. A když jednou přišel kamarád z hlídky a sundal si hubertus, zůstal kabát stát, úplně na kámen zmrzlý.“ Fred Reynolds (bitevní loď HMS Anson).
„Nejhorší bylo to vědomí, že někde pod vámi číhají ponorky. Jednou jsem byl na palubě, koukám kolem sebe, nikde nic, a najednou jsem uslyšel šílenou ránu. Uprostřed lodi po našem boku vytryskl sloup vody, kouře a ohně a loď se začala rychle potápět. Ti kluci tam neměli sebemenší šanci.“ Eric Alley (torpédoborec HMS Inglefield).
Arktický konvoj převezl bezmála 4 miliony tun potravin, zbraní a techniky. Celkové ztráty přitom činily jen 7%.
Význam téhle pomoci byl nesporně obrovský – uvědomoval si ho i Stalin, který i poté, co situaci na frontě obrátil ve svůj prospěch a byl schopen ve stále větší míře zásobovat svá vojska z vlastních zdrojů, trval na tom, aby spojenecké konvoje pokračovaly. Věřil mimo jiné v to, že mají takový pozitivní psychologický dopad na morálku ‚jeho‘ obyvatelstva, že v této pomoci nesmějí Spojenci ustat – a oni opravdu neustali až do úplného skončení války v Evropě: poslední konvoj vyrazil na cestu dokonce až 12. května 1945.
O tom, že válka nemusí být jen strašná či studená, ale i vtipná, si můžete přečíst TADY.