Masový exodus mladé generace od televize k internetu je všeobecně známou skutečností. Probíhá totiž už druhou dekádu. I starší diváci však čím dál tím častěji používají televize pouze coby "hloupou" alternativu k počítačům, tabletům a mobilům.
Tradiční televizní program už je odsouzen do role pouhé kulisy. Dokonce i ti nejpasivnější diváci si zvykli díky YouTube vybírat na co se podívají a jak naloží se svým časem. Přišli na to, že když mají chuť zrovna na dokument o Hitlerovi, seriál s Dr. Housem nebo blockbuster s Brucem Willisem, mohou si vybrat.
V Česku většina služeb, které na západě nabízejí obsah tzv. "all you can eat" způsobem, zatím uspokojivě nefunguje. Jejich české klony mají většinou omezenou nabídku, protože američtí producenti na "zaostalou Evropu" spoléhají jako na poslední možný zdroj tradičních zisků (čti předprodeje televizních práv).
I tady si ovšem minimálně poskytovatelé televizního programu uvědomili, že musí jít s dobou a dva největší nabízejí online službu, která umožňuje streamovat obsah do různých zařízení, případně si prohlížet program několik dní zpátky (a tím pádem být pánem svého času).
Je jenom otázkou času, kdy u nás otevře krám některý z velkých hráčů. Jde jen o vypořádání autorských práv, protože televize už jsou na to připraveny. Většina prodávaných modelů patří do tzv. chytrých televizí - mají wi-fi a můžete do nich streamovat, co vás napadne. Jiné lze na chytré upgradovat pomocí USB s integrovaným wi-fi přijímačem, který lze na internetu sehnat za pár stovek, šetřílkové pak mohou do televize streamovat i skrz notebook nebo dokonce mobilní telefon. Po technické stránce jsme tedy připraveni už dávno a nezbývá nám než závidět sousedům obsah.
Možná ale brzy nebude co závidět. Streamovací giganti si postupně svou sílu uvědomují a kradou si navzájem exkluzivní obsah. Pokud tedy opravdu budete chtít mít všechno, budete si muset připlatit. Tradiční televize má navíc pořád poslední dva trumfy - zpravodajství a sportovní přenosy. Až tyhle dvě poslední bašty padnou (u nás paradoxně padly jako první, protože ČT vysílá na internetu v poměrně solidní kvalitě), budou dost možná dny offline televizí spočteny.
1. Netflix
Největší značka v online streamingu. Tisíce filmů, tisíce seriálů, robustní a přehledný systém a rozumné ceny. Není divu, že Američané na Netflix přesedlali a užírají se tu k smrti. Vznikl dokonce i nový termín tzv. binge watching, kdy do sebe naládujete pět, šest epizod za večer. Proč? Protože můžete!
2. Amazon Prime
Největší online obchod kontroval vlastní službou, která má taktéž parádní výběr a přihazuje za svůj roční poplatek ještě další bonusy - poštovné a urychlenou dodávku zboží z Amazonu zdarma, exkluzivní slevy na tisíce produktů a nejrůznější sezónní akce. Navíc slevu na předplatném pro studenty a matky v domácnosti.
3. HULU Plus
Konkurence Netflix, která jede podle stejných not a také už se pouští do výroby vlastního obsahu. Na rozdíl od svého rivala ovšem vysílání prokládá reklamními bloky a nemá takový záběr (i když nabídka je pořád obrovská a v podstatě bezedná). I proto zatím počtem zákazníků trochu zaostává.
4. Xbox a Playstation
Konzoloví matadoři se také snaží na svých uživatelských sítích nabízet filmy a seriály, ale jejich nabídka nemůže velkým hráčům konkurovat, takže jde spíš o bonus k hernímu obsahu. Microsoft i Sony se ale snaží nalákat hráče vlastním obsahem (Sony má superhrdinský seriál Powers, Microsoft chystá seriálové Halo).
5. Archivy televizí
Česká televize je celkem učebnicovým příkladem, jak by se to mělo dělat. Ale ta je zadarmo, podobně jako britská BBC, protože ji platíme úplně všichni. Komerční televize v USA nabízejí svůj archiv za mírný poplatek (u nás totéž dělá Nova, zatímco Prima zůstává přístupná všem). K podobnému kroku po velkém váhání letos přistoupí i HBO, které mělo zatím online službu navázanou na předplatné HBO v rámci klasické nabídky - tj. museli jste mít zaplacené HBO u kabelovky, abyste si ho mohli streamovat online. Již brzy budou obě služby odděleny. HBO k tomuto kroku přistoupilo po nátlaku fanoušků a konec konců i konkurence.
6. Archivy filmových studií
Hollywoodská studia nabízejí své archivy podobně jako televize, ale v tomto případě (např. Warner Bros. Instant) jde vyloženě o staré kousky. Ty novější totiž studia přeprodávají právě službám jako Netflix, Amazon Prime nebo HULU Plus.
7. YouTube
A nakonec služba, která nás závislost na televizi odnaučila, a teď se na ní snaží vydělat. Předním YouTuberům platí solidní peníze a dokonce jim pomáhá produkovat jejich show tak, aby splňovaly přísné televizní požadavky na kvalitu. Některé oblíbené kanály dokonce zavádí i předplatné. YouTube je zatím z drtivé většiny zadarmo, ale tento požehnaný fakt se pozvolna mění.
Anketa
Díváte se ještě na klasickou televizi?
A TADY máte 10 chystaných televizních seriálů natočených podle slavných filmů.