Ještě před pár lety tenhle segment patřil především závodním speciálům, případně divokým tuningovým výtvorům, které vznikaly doma na koleně, nebo v lepším případě v nějaké malosériové dílničce. Pak ale i velké automobilky pochopily, že se vyplatí vyrábět track-only speciály pro bohaté podnikatele, kteří si chtějí tu a tam zajezdit - ať už v rámci své vlastní závodní série nebo jen tak s ostatními smrtelníky. Tyhle limitky se schopným řidičem za volantem trumfnou drtivou většinu supersportů a někdy i hypersportů. Nemusí se totiž vázat na normy, které je třeba splnit pro způsobilost k silničnímu provozu. Často se tak jedná o závoďáky, kterým k regulérním výkonům na trati chybí už jen tradiční polepy.
1. Ferrari FXXK
Ferrari je tak trochu pionýrem podobných hraček a pokud překousnete, že si u nich za nekřesťanské peníze auto vlastně jen rezervujete, nikoliv kupujete, pak dostanete opravdová jatka na čtyřech kolech. Stačí zavolat a domluvit si termín na některé z tratí, které si rezervujete, a automobilka vám tam pošle přívěs s perfektně připraveným autem a dvěma inženýry. To je panečku servis. FXXK je okruhová verze LaFerrari, které je samo o sobě šíleně rychlé, ale pokud potřebujete víc, dostanete hypersport vybavený formulovým systémem KERS, který vás na chvilku nakopne silou tisíce Sluncí.
Dohromady ze sebe umí FXXK vykřesat až 1035 koní a na okruhu Ferrari ve Fioranu je o pět vteřin rychlejší než LaFerrari. A to jsme se ještě nezmínili o tom fantastickém soundtracku, který zajišťuje poctivý dvanáctiválec spárovaný s elektromobily. Máte zájem? Smůla, všech čtyřicet kousků je vyprodaných a jejich případný přeprodej v rámci Ferrari znamená, že ceny zůstanou astronomické a budou dále stoupat.
2. McLaren P1 GTR
Jestli máte pocit, že u Ferrari na to jdou zhurta, měli byste se podívat k McLarenu. Tam vám nabídnou za tři miliony dolarů okruhový speciál P1 GTR, se kterým se můžete směle zúčastnit některé gétéčkové série. Dokonce má i deset nastavení kontroly trakce, takže vám neukousne hlavu na první rozjetí. Ale má to háček. Nejdřív musíte vlastnit silniční McLaren P1 GTR, jinak totiž nemáte na koupi GTR nárok. A auto samozřejmě nedostanete, McLaren vám ho po vzoru Ferrari přistaví na požádání. V ceně je nicméně šest závodních víkendů na tratích seriálu Formule 1, komplet se zázemím, čerstvými gumami a ubytováním. To je docela slušný kauf, ne? Bohužel se všech 24 vozů rychle prodalo. Chtěli byste s něčím podobným i na normální silnici? Tak si připravte 4,5 milionu dolarů. A modlete se, abyste opravdu měli závodnické ruce od boha, jinak si takovou investici příliš dlouho užívat nebudete.
3. Pagani Zonda R
Věřili byste, že první Zonda se objevila už v roce 1999? Italský kouzelník Horacio Pagani už sice mezitím stihnul představit Pagani Huayra a oficiálně prodej dalších modelů Zonda ukončil v roce 2011, ale pořád si nedá pokoj a rok za rokem představuje další a další zaručeně poslední varianty. Traťová Zonda R pochází z roku 2007 a na důkaz svých kvalit tehdy zajela jeden z nejrychlejších časů na Nordschleife. V současnosti sice existují výkonnější varianty (Zonda 760LM), ale se svými 750 koňmi ze závodní verze dvanáctiválce od AMG (pochází z okruhového speciálu CLK-GTR) a především extrémně nízkou váhou 1070 kilogramů je tahle placka k nepřekonání. Z nuly na sto vystřelí za 2,7 sekundy a Smyčku zajela za 6:47! Komu by to nestačilo, ten si může pořídit Zondu R Evolution, která má 800 koní a robustnější komponenty, ale to už je vážně dost přes čáru a zkratkou do rakve, pokud nemáte na kontě alespoň jeden titul z Le Mans.
4. Maserati MC12 Corse
Už sériové Maserati MC12 vypadá, jako by přijelo z okruhu. Nebo ze vzdálené budoucnosti. Maserati se přesto po vzoru koncernového bratříčka Ferrari nechalo inspirovat ke stavbě závodní verze pro soukromníky. Stejná pravidla - automobilka vám vůz přistaví s veškerým servisem na trať podle vaší volby, ale domů si odnesete maximálně angličáka. Odměnou za váš milion EUR vám budiž dobrý pocit z toho, že máte jeden z tuctu výjimečných vozů, které jsou postaveny na bázi speciálu kategorie GT1. Maserati MC12 Corse se svým řvavým dvanáctiválcem umělo 755 koní. A protože je to regulérní závoďák, tak nemá ABS. To jen pro pořádek, než přepálíte poprvé a naposledy nájezd do vracáku.
5. Aston Martin Vulcan
Aston Martin je v nezáviděníhodné pozici. Na závodních tratích jeho vozy drží krok s konkurencí a často vyhrávají, ale v civilním životě je drží na vrcholu jen aura bouráků z filmů s agentem 007. Jinak jsou vnímány jako spíše pohodlná gétéčka, ale nikoliv jako vyloženě nekompromisní a sportovní vozy. Aston Martin Vulcan je vztyčeným prostředníčkem všem pochybovačům. Pod jeho kapotou chrlí decibely do širokého okolí sedmilitrový dvanáctiválec o výkonu 800 koní. A chrlí je tak mocně, že je Vulcan na spoustě tratí kvůli decibelovému stropu zakázán. Pokud je vaše okolí a vaše trať výjimkou, můžete si tuhle pravověrnou závodní zadokolku pořídit za 2,3 milionu dolarů. Zrychluje, brzdí a zatáčí tak, že nechá v prachu cesty jakoukoliv silniční káru. Dokonce i Chris Harris se z řízení Vulkanu orosil. A to je to nejlepší možné doporučení.
6. Lamborghini Sesto Elemento
Šestým prvkem ve slavné Mendělejevově periodické tabulce je karbon. A právě z něj je Sesto Elemento postavené od hlavy až k patě. Brutálně kosmický design, desetiválcových 580 koní a hlavně neuvěřitelná hmotnost 999 kilogramů, která spolu s nekompromisní aerodynamikou dává tomuhle Lambu nadpřirozené schopnosti. Z nuly na stovku vystřelí za 2,5 sekundy a to stačí na každého protivníka. Levná ale tahle hračka není, ceny prodaných dvaceti exemplářů se pohybovaly od 2,2 do tří milionů dolarů. A kousky z druhé ruky budou na prestižních aukcích ještě dražší. Možná si budete chtít počkat na Lamborghini Centenario, což je v podstatě radikálně přestavěný Aventador s cenovkou 2,2 miliony EUR. Není to láce, ale můžete s ním na běžné silnice.
7. Praga R1
A končíme v českých barvách, dámy a pánové. Proč znovu vymýšlet kolo, když si rovnou můžete koupit okruhovou placku. Praga R1 má možná "jen" 340 koní, ale taky váží sotva šest metráků a na stovku se dostane dříve než za tři sekundy. Rychlosti má na rozdávání a ten pravý rozdíl pocítíte v nájezdu do zatáčky. Tady se odděluje zrno od plev, tady se barví trenky, protože přítlak funguje jen v případě, že přiletíte do šikany dostatečně rychle. Pokud pojedete pomalu, přítlak bude nízký a vy vyletíte mimo, protože jste neměli rychlost a odvahu. Tenhle způsob ježdění se totálně vymyká všemu, co vás učili v autoškole. Praga je totiž závoďák a ne běžné auto. Pokud se na to cítíte, můžete si pořídit i silniční verzi R1R, která má turbomotor od RenaultSportu o výkonu až 390 koní, s kompromisy v aerodynamice a samozřejmě trochu těžší konstrukcí. Stovku ale pořád zvládne pod tři a zřejmě s ní nikdy nepojedete takovou pilu, které je opravdu schopná. Za 5,3 milionu - tentokrát jen korun - je to ale hodně dobrá koupě, nemyslíte?
A TADY se podívejte na 10 nejrychlejších veteránů.