fb pixel
Vyhledávání

7 filmů s absurdně přestřelenými rozpočty

Znáte to z veřejných zakázek - přešvihnuté náklady, nedodržená data dodání. V továrně na sny to přece musí fungovat jinak, ne? Vždyť jsou ty filmové premiéry podle jízdního řádu a hvězdy před a za kamerou jsou lepší lidi. I takoví se ale občas přepočítají.

Václav Rybář
Václav Rybář 28.10.2016, 17:19

1. Hunger Games: Vražedná pomsta (140 milionů místo 70)

Dlouhé série vycházející z knížek mají vždycky problém s rozpočty, protože herci začnou chtít víc peněz a diváci čekají větší spektákl. Potom se rozpočet snadno vyšroubuje z pantů a utíká do nebes. Jennifer Lawrence za první film dostala jen půl milionu dolarů, ale pak její hvězda vystřelila a hned z toho byla desetimilionová gáže. A logicky se začali vzpírat i další herci. Přičtěte k tomu tlačení na lepší vizuální efekty a hned máte dvojnásobný rozpočet oproti plánu. Tahle série si ale nakonec slušně vydělala, únava diváků přišla až o díl později.

2. Božský Evan (200 milionů místo 140)

Vzpomínáte si na tenhle film? Ano, jde o pokračování veleúspěšného Božského Bruce, ale místo Jima Carreyho se tu objevil Steve Carrel. Producenti si byli tak jistí, že změna hlavní tváře je neohrozí, že do komedie chtěli nasypat 140 milionů dolarů. Drahé komedie nikdy nejsou dobrý nápad, stačí se zeptat aktuálního remaku Krotitelů duchů, který si tak-tak vydělá na chleba. U Evana to dopadlo ještě mnohem hůř, protože se na place hodně improvizovalo a film je plný "zázraků", které kvůli trikům lezou do peněz. Film nevydělal ani půlku investovaných peněz a dodnes je černou kaňkou na CVčku většiny štábu.

3. 47 róninů (225 milionů místo 150)

Velkolepá fantasy s chlápkem, co hrál před deseti lety v Matrixu? Jasně, co se taky může pokazit, když začnete míchat východní a západní vlivy, sázet k samurajům draky a další cingrlátka. Začínající videoklipař za kamerou to neukočíroval, sestříhal příliš dlouhý film a na triky vyplýtval o polovinu víc peněz, než bylo záhodno. Studio nakonec film přestříhalo, ale zachránit situaci už se nepovedlo. Dodnes je z toho velká díra v účetních knihách.

4. Osamělý jezdec (250+ milionů místo 200)

Režisér Gore Verbinski je nedodržováním rozpočtů pověstný. U Pirátů z Karibiku se to stávalo běžně, s výjimkou prvního dílu, kdy nikdo pořádně nevěřil, že se podaří publiku prodat pirátský film. Nějakou záhadou to vyšlo, a tak studio Verbinskimu věřilo i s drahou resuscitací kovbojského žánru. A tvrdě narazilo. I přes dobře obsazeného Johnnyho Deppa v další šaškovské roli, do kin nepřišlo dost lidí a Verbinski se opět trochu rozjel, takže utratil čtvrt miliardy dolarů. U filmů, co vydělávají miliardu (většina marvelovek), se to přehlédne, ale Osamělý jezdec byl jedním z největších průšvihů roku.

5. Na vlásku (260 milionů místo 170)

Úžasný animák, který byl bohužel ve vývoji moc dlouho. Animátoři několikrát shodili ze stolu měsíce hotové práce, aby začali od nuly a vyrobili film, který odpovídá aktuálním standardům. Nakonec překonali sami sebe a vyvinuli zcela nové animační techniky. Nebyl z toho finančně úplný propadák, ale Disneyho stál tenhle animák neuvěřitelné peníze. Ty se vrátily až s megahitem Ledové království, který z dřiny na tomhle snímku nepokrytě těží.

6. John Carter (300 milionů místo 200)

Adaptace postaršího komiksu počítala s velkým publikem. Ohromná fantasy odehrávající se na Marsu ovšem vsadila na neznámou tvář v hlavní roli a režiséra, který měl zkušenosti pouze s animáky. Film nedopadl nejhůř, ale Andrew Stanton se učil za chodu, což se u blockbusteru může prodražit. Natočilo se mnohem víc materiálu, než bylo potřeba, a tak se rozpočet nafouknul za hranici tří set milionů. A to je průšvih pro každý projekt, natož pro Johna Cartera, který si z kin odnesl sotva půlku. Asi největší kasovní propadák roku 2012.

7. Spectre (350 milionů místo 200)

Předem je nutné si říct, že Spectre vydělal v kinech celosvětově něco kolem 450 milionů dolarů (po odečtení desátek kinařům, na to se často zapomíná), takže v mínusu určitě nebyl - navíc jsou bondovky chodící reklamou a automobilky a výrobci elektroniky producentům platí, aby se jejich produkty objevily na plátně. To ale neznamená, že není Spectre v jistém ohledu průšvihem. Nejen že na filmu nejsou ty peníze vidět, režisér Sam Mendes se na utrácení tentokrát vůbec neohlížel a původně schválený rozpočet 150 milionů dolarů se stropem někde na hranici dvou stovek, s radostí přestřelil víc než dvojnásobně. Částečně za to mohl i kolísající kurz libry, který dolarové hodnotě zrovna nepřeje, ale i tak je Spectre jedním z nejdražších filmů všech dob, aniž by v něm bylo výrazné množství digitálních efektů nebo "cizích světů". Jen spousta plýtvání, které je ovšem agentovi 007 tak trochu vlastní.

Podobné články

Doporučujeme

Další články