1. Vizuál
Herní engine idTech6 vypadá nádherně, ale snad bude i dobře optimalizovaný, aby naše PC nevyždímal do poslední kapky. 3D střílečky jsou pověstné svou náročností, takže už radši pište Ježíškovi o nový procesor a grafickou kartu. Doom bude ale samozřejmě dostupný i pro uživatele konzolí.
Pustina obydlená pekelnými monstry vypadá už v první ukázce úchvatně. Agorafobicky rozmáchlé prostory ošlehávané blesky, nádherně vymodelované horské masívy a mezi nimi spousta důvěrně známých tajtrlíků – pěkně hnusných a nebezpečných.
Oproti hrubozrnně pixelovatým monstrům z jedničky je tu samozřejmě vidět značný posun – pokud ovšem znáte první dva Doomy jako svoji (dlouhým hraním ztýranou) dlaň, určitě snadno a rychle identifikujete staronové nepřátele.
Jsou teď o dost strašidelnější, ale když jim naperete raketu do břicha (I'm Too Young) nebo jim ručně křupnete vazem (Nightmare!), půjdou poslušně k zemi. Navíc mrtvoly zůstávají tam, kde jste je ‚vyrobili‘, takže se postupem času docela kupí. A to je teprve ta správná satisfakce.
2. Peklíčko
Kromě Marsu se podíváte i do opravdového pekla, protože chcete přijít problému na kloub a zarazit tu teleportaci zla na Mars přímo u zdroje. Můžeme se tedy těšit i na vskutku živočišný design á la Vetřelci plný mokvavých zákoutí, temných koridorů a lekaček, kterými exceloval už třetí Doom.
Nová verze se ale opravdu vrací spíš k prvním dvěma dílům, což bude vidět i na jednodušším designu map. Cílem je frenetická hratelnost a bleskový pohyb po mapách, které jsou stavěné tak, abyste si je rychle osvojili.
3. Dynamika
Už z prvních ukázek je vidět, že budeme po světě nového Dooma driblovat jako za starých dobrých časů. Svou rychlostí hratelnost připomíná spíš Quakea. Tady uhnout ohnivé kouli, tu vyskočit na skalku, abyste utekli z dosahu obřích drápů, rychle přebít raketomet a vypálit salvu, než se skryjete za kamenným sloupem.
Nepřátelé se v otevřených mapách objevují zatraceně rychle a vy musíte jednat instinktivně. Kromě zastřelení je nově budete moct sejmout i z bezprostřední blízkosti tak brutálně, že to až zavání Mortal Kombatem. Vyrvaná střeva, rozdupnuté lebky nebo vyrvané páteře jsou na denním pořádku.
Bude to solidní adrenalin a především dobrá přípravka na multiplayer, kde vám nikdo nic nedá zadarmo. Doufejme, že budou k dispozici i rocket jumpy. Stačí namířit hlaveň k zemi, vyskočit a dostanete křídla i bez Red Bullu.
4. Béefgéčko
Velký comeback budou slavit i ikonické zbraně z prvních doomovek. Raketomet a přebíjecí dvouhlavňová brokovnice jsou samozřejmostí, v rotačák tajně doufáme, ale podle ukázek se můžeme těšit hlavně na dvě největší hvězdy – tu nejslabší a nejsilnější.
Řeč je samozřejmě o motorové pile, ve které nikdy nedojde benzín, a proto s ní vesele můžete řezat donekonečna, a naopak nesnadno dobíjitelné BFG alias Big Fucking Gun. Atomovka v příruční verzi, se kterou složíte i nejsilnější monstrum (a všechny pěšáky kolem něj). Bez cheatu se k ní ale dostanete jen párkrát za hru, takže si její destrukční sílu patřičně užívejte.
5. Prasata, impové a Kyberdémon
Kde jsou staré známé zbraně, tam musí být i oblíbené potvory. Zkřivení impové sypající z rukávu ohnivé koule, zmutovaná prasata, co se vám zakousnou do ramene, levitující rozsévači hořících lebek a samozřejmě záporák největší, Kyberdémon, kterého se vyplatí ostřelovat z povzdálí. Design se posunul, ale povahové vlastnosti a hlavní triky příšerek zůstaly stejné. Dokonce z nich po zabití zase vypadává zdraví a náboje.
Dává to smysl? Nedává, ale my chceme starého dobrého Dooma, u kterého se vyplatí nejdřív střílet a až potom přemýšlet. A vypadá to, že někdo v iD Software nás konečně vyslyšel.
6. Mulťák s vitamíny
Jetpacky, teleporty, berserk... trailerová koláž z multiplayeru vypadala tak nadupaně, že by bylo lepší ji pustit ve slow-motionu, abychom se trochu chytali. Zjevně chce dosáhnout dynamiky Unreal Tournamentů nebo Halo, což by samozřejmě byla skvělá zpráva.
Důležité je mít přehledné a zapamatovatelné mapy, vyvážené zbraně, rozumné levelování a to pověstné „něco navíc“. Na první pohled může mulťák vypadat jako generická doomovka bez nápadu, což je asi přesně to, o co se cestou ke kořenům tvůrci snaží, ale ne vždycky potřebujete tucet tříd z Battlefieldu nebo pentličky z jiných velkých titulů. I Halo nám ukázalo, že v jednoduchosti je síla. Snad půjde druhý slavný vesmírný mariňák z Dooma stejným směrem.
7. Nové mapy snadno a rychle
Nový Doom samozřejmě nabídne spoustu osvědčených map i zbrusu nových kreací, ovšem stejně jako konkurence bude ve velkém spoléhat na komunitu. Ta doomovská je jedna z nejstarších, je zvyklá si vyrábět vlastní mapy, modifikace a spoustu dalších zlepšováků. To nejlepší, co mohou tvůrci udělat, je vybavit je hned od začátku schopným nástrojem.
SnapMap by měl být komplexní, přesto uživatelsky jednoduchý editor, který umožní hráčům tvořit a sdílet mapy pro singl, kooperaci i deathmatch. Lze kombinovat existující herní prvky nebo jejich kombinací vytvářet zcela nové. Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi, ale lze očekávat, že i kdyby Doom v době vydání (jaro 2016) trpěl dětskými nemocemi, zvládnou si toho spoustu hráči opravit sami.
Vzpomínáte na starého Dooma? A co na těchhle dalších 9 her, na kterých jsme kdysi mohli nechat oči, ruce i plavat leckterý perspektivní vztah a dodnes se k nim mnozí rádi vracíme?