6 důvodů, proč jít do kina na Stevea Jobse – G.cz
Vyhledávání

6 důvodů, proč jít do kina na Stevea Jobse

Zakladatel jablečné církve se opět vrací na výsluní, tentokrát v režii Dannyho Boylea (Trainspotting) a především se scénářem brilantního Aarona Sorkina (Social Network). Je ale ještě něco, co o Jobsovi nevíme?

Václav Rybář
Václav Rybář 13.11.2015, 16:50

1. Hvězdný tým za kamerou

Režisér, scenárista, herci... to všechno tu kope první ligu. Dannyho Boylea asi nemusíme představovat, jeho hravá duše dala vzniknout nejen Trainspottingu, ale třeba i Milionářovi z chatrče nebo Transu. Jeho filmy nejde jednoduše zaškatulkovat, takže se většinou těšíme i v případě, že se chopí "obyčejného" životopisu. Ten ovšem napsal Aaron Sorkin, autor pichlavých seriálů jako Newsroom, mistr dialogů třeba v už zmíněném Social Network a jeden z nejžádanějších scenáristů dneška. A hlavní role? Fassbender jako Jobs, Kate Winslet jako jeho asistentka, Seth Rogen jako známý Steve Wozniak, tady se sahá po Oscarech. A ačkoliv Fassbender není Jobsovi příliš podobný, ztvárnění jeho komplikovaného charakteru vzal jako výzvu.

2. Žádné servítky

Sorkin si poctivě nastudoval nejen technický žargon, takže vás zasype spoustou vysvětlovaček z éry starých Applů (Apple II, Apple Lisa, první Macintosh), ale především se nezdráhá poukázat na to, že byly tyhle stroje často technicky omezené, předražené a... zkrátka příliš ambiciózní. Nerýpe se tak jen do Jobsovy osobnosti, ale i do jeho tvrdohlavosti, která šla proti jakémukoliv rozumnému byznysplánu. Chybami se zjevně člověk učí, prémiovost svých produktů totiž Apple dokázal přesvědčivě zákazníkům prodat až koncem devadesátek. O to zajímavější bude pro někoho zjištění, že Apple II byl vlastně modlou homebrew scény.

3. Jobs jako Darth Vader

Jsem tvůj otec. Tak tuhle hlášku Jobsova dcera Lisa od tatínka ve filmu neuslyší. Jobsovo odmítání otcovství je jednou z těch černých kapitol v jeho životopise. Mnozí se o ní otírají, mnozí ji pitvají ad absurdum. Sorkin do téhle pasti málem také spadl, protože film je rozdělen do tří dějství, tří zákulisních partií v období představovačky klíčových produktů (Apple Lisa, Macintosh, iMac), a ačkoliv Jobs před očima diváka stárne, jeho povaha se nemění. Vývoj tu ale přece jenom je a někomu bude posledních dvacet minut připadat až dojemných. To když Sorkin naznačí a Boyle vystihne, že Jobs byl občas záporákem proti své vlastní vůli. Nesnesitelný perfekcionista, často nepochopený vizionář, ale dokonale průhledný šéf z pekla, který dosahoval výsledků vyhrožováním, a empatii nahrazoval brutální upřímností.

Ve vašich očích bude většinu stopáže za odsouzeníhodného člověka, v závěru se ale dostaví snad až politování. To když uvidíte, jak moc by Jobs chtěl něčeho dosáhnout, ale nemůže, protože je sám sobě největším nepřítelem.

4. Žádný dějepis

Jestli jdete na Stevea Jobse proto, abyste si ušetřili projíždění Wikipedie, zapomeňte na to. Sorkin totiž historické milníky ohýbá ve svůj prospěch, aby na dvouhodinové ploše dokázal Jobse vykreslit co nejefektivněji. Vůbec neřeší, že se v některých momentech postavy potkat nemohly, protože už spolu nepracovaly, že někdo někomu něco řekl o deset let dřív nebo později. Fanoušci a pamětníci mohou brblat, Sorkin si tím rozhodně usnadnil práci a trochu podváděl, ale to je holt Hollywood. Podvádění je tu na denním pořádku, a když film šlape dramaturgicky, lze nad tím přimhouřit oko.

5. One man show

Michael Fassbender tu má na stříbrném podnosu naservírovanou ojedinělou oscarovou šanci. Ostatní herci se sice také snaží, ale jemu scénář poskytuje nejvíc prostoru. Adaptace knižního životopisu svou komorností připomíná divadelní kus a Fassbender je v každé jeho scéně tím, kdo určuje pravidla. Ostatní nahrávají nebo se střídavě vezou a střídavě grilují v jeho auře. Rychle zapomenete, že si Fassbender s Jobsem nejsou podobní, protože vás Fassbender uchvátí už po úvodním dialogu. Z tohohle bude minimálně nominace.

6. Apple, jak ho neznáte

Kdo si dneska pamatuje stařičký Apple II nebo slavnou Lisu? Pokud vám táhne na tři křížky, možná vás osloví barevný a kulatý iMac, který odstartoval onu úspěšnou novou éru Apple, ve které jablečné počítače začaly přetahovat zákazníky PC. Snímek se ale nedostane ani k iPodu, natož aby naznačil mobilní revoluci s iPhonem nebo notebooky se zářícím jablkem na čele. O téhle éře bude muset natočit film zase někdo jiný, Boyle se Sorkinem se soustředili na Jobse před Jobsem, kterého znáte - hubeného vousáče v roláku, který svou energií dokázal nakazit libovolně velký sál. Vizionáře s pečlivě připravenými proslovy. Dirigenta, který stál na ramenou inženýrů v pozadí.

Máte pocit, že Apple po Jobsově odchodu sešel z cesty? Nejste v tom sami. Více zde.

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu