fb pixel
Vyhledávání

5 trumfů malého prcka jménem Suzuki Swift

Už víc než deset let vypadá Swift stejně, a tak se na něj trochu zapomíná. Jde pořád o solidní volbu mezi městskými hatchbacky? Nikola za volantem zjišťovala, jestli je "swiftík" pořád ještě ideální auto pro holky.

Václav Rybář
Václav Rybář 12.5.2016, 16:50

1. Levné "retro"

Swift vypadá už od roku 2004 stejně. Resp. skoro stejně. Nová generace přišla v roce 2010 a už brzy ji vystřídá generace další. Suzuki ovšem osvědčený tvar vozu mění podle hesla "nespravuj, co není rozbité", a tak mezi druhou a aktuální třetí generací najdete rozdíly jen ve chvíli, kdy stojí zaparkované vedle sebe. Důležité je, že jde o pohledně zakulacený hatchback s výraznými svítilnami vpředu i vzadu a rozsáhlými možnostmi individualizace. Holky si ho tak mohou přizpůsobit k obrazu svému a jeho image si nezadá s Mini nebo Fiatem 500. Swift ovšem svůj šarm nabízí za podstatně nižší cenu. Rozdíl samozřejmě pocítíte v kabině, kde Suzuki místo italské rozšafnosti nebo německých měkčených materiálů nabízí pouze tvrdé plasty.

2. Ideální posez

Za volantem Swiftu si najde rychle ideální polohu závodník i učitelka. A to je důležité, protože správný posez za volantem je mnohdy podceňovaným návykem, který ve chvíli krize spolehlivě vytrestá. A to samozřejmě nechcete. Proto věnujte nastavení sedačky i volantu dostatek času. Nohy nesmíte na pedálech propínat, abyste mohli brzdu pohodlně sešlápnout plnou intenzitou, ruce musí naopak přes horní okraj věnce volantu přečuhovat v zápěstí, abyste je měli při jízdě mírně pokrčené a mohli využívat plného rejdu. Swift je zvenku pidiauto, ale dovnitř se vejde pět dospělých, resp. čtyři vzrostlí chlapi. Tradiční českou rodinu - dva dospělé a jedno větší plus jedno menší dítě - zvládne Swift bez zaváhání.

3. Sportovní geny

Na blbnutí samozřejmě Suzuki nabízí Suzuki Swift Sport - 136 koní v neuvěřitelně hravém a návykovém balení, které mají v oblibě i autopůjčovny na slavném Nürburgringu. V kategorii hot hatchů jde sice o výkonově slabší kousek, ale plně to vynahrazuje zábavou a ochotou poslouchat na slovo. A tyhle vlastnosti má i základní benzínová verze, kterou jsme testovali. Auto je hbité jako veverka, odezva na plynový pedál je okamžitá a ačkoliv motor nepatří k nejsilnějším, díky nízké hmotnosti budete mít v zatáčkách pocit jistoty. Přidejte k tomu skvělý chod řadičky a možnost vypnout stabilizaci spolu s přítomnosti ruční brzdy a máte tu hatchback, který umí být i vlkem v rouše beránčím, když za to umíte zatáhnout.

4. Benzínová atmosféra

Dvanáctistovka pod kapotou má nějakých 95 koní, což není žádná raketa, ale vůz opravdu váží pouhých 960 kilogramů, takže má solidní dynamiku. Jeho předností je jednoduchá konstrukce (žádné velké průšvihy a časté návštěvy autoservisů) a úsporný chod. Jezdit se Swiftem po městě kolem pěti litrů na sto jde celkem snadno a přitom máte pořád tichý a kultivovaný motor, který při rozjezdu z křižovatky nikoho nezdržuje. Na dálnici je to trochu slabší - Swift sice jede předpisovým tempem, ale má jenom pět kvaltů, takže při 130 km/h drží motor v otáčkách a žere přes sedm litrů. Nejlíp mu proto bude ve městě, ačkoliv podvozkově nemá s delšími přesuny žádný problém.

5. Rozumná cenovka

Základní cena je 249 tisíc Kč, přičemž za vyšší výbavu dáte ve třídvířku 269 tisíc a v praktičtější pětidveřové karoserii 279 tisíc. To jsou hodně solidní kaufy. Za pouhých 379 tisíc navíc můžete mít zmíněnou verzi Sport, která vám do života přinese spoustu vzrušení i v zákonem povolených rychlostech. Jenom doporučíme, abyste si Swifta koupili v nějaké lentilkové barvě. Sluší mu sice i stříbrná, ale jeho kukuč si přímo říká o nějakou extravaganci.

Podobné články

Doporučujeme

Další články