1) Volba povolání 21. století
Dnes sice fabriky a montovny vesele nabírají stále nové a nové zaměstnance, nicméně statistiky nám říkají, že za třicet nebo čtyřicet let bude docházet k postupné robotizaci a automatizaci výroby, což by v nejhorších případech mohlo připravit o práci mnoho z nás. Dle nejděsivějších prognóz by se mohlo jednat až o 40 % lidí. Na internetu dokonce existuje aplikace, která vám řekne, jaká je pravděpodobnost, že vaše současná pracovní pozice v budoucnu zanikne.
2) Finanční gramotnost
Děti dělají vše, co vidí u svých rodičů. Takže pokud si někdo bral na vše odjakživa leasing, úvěr a splátky, tak se potom nedivme, že jejich děti přemýšlejí stejně. Není normální brát si úvěr 30 tisíc na letní dovolenou. Ve školách by se mělo vyučovat, že by lidé neměli utrácet více, než sami vydělají. Když na něco nemáš, tak víc pracuj nebo šetři. To přeci dá rozum! Na tuto problematiku se vážou problémy s exekucemi, kterými je ohrožen každý pátý Čech – což je strašidelné číslo.
3) Informační a mediální gramotnost
Problém s fake news se týká spíše starých lidí, kteří jsou největším šiřitelem falešných zpráv skrz Facebook a řetězové maily. Lidé si neumějí ověřovat informace a sdílejí proruské a dezinformační weby, které si někdo vymýšlí na koleni. Tento problém se musí řešit už u dětí, které by měly být už na základních školách poučovány o tom, že si informace mají ověřovat z více zdrojů.
4) Podnikatelská gramotnost
Bohužel do většiny z nás rodiče cpali, že všichni podnikatelé jsou zloději. Školy z nás zároveň vychovávají jen a pouze budoucí zaměstnance. Škol zaměřených na podnikání je málo, a navíc většina z nich jsou soukromé instituce, takže vás tam nic nenaučí. Školy by měly učit, že podnikat je naprosto přirozená věc, které se nemusíme bát. Praxe navíc ukazuje, že podnikat může doopravdy každý bez rozdílu vzdělání.
5) Umění diskuze
Pravděpodobně největší problém v českém školství je, že vás nikdo nenutí argumentovat a diskutovat mezi sebou na nějaké téma. Od středověku do současnosti jen biflujeme zpaměti stohy informací, které pak papouškujeme před tabulí, aniž bychom věděli, o čem mluvíme. Je sice hezké, že tabule byly nahrazeny displeji a projektory, ale v podstatě se nic zásadního nezměnilo. Učební předmět by probíhal jednoduše. Třída by se rozdělila na dvě skupiny a paní učitelka by byla Michaela Jílková.
A zde je 10 důvodů, proč je domácí vzdělávání lepší než klasické.