
Už čtyři dny je pohřešováno letadlo, které záhadně zmizelo během letu z Kuala Lumpuru do Pekingu. Po něm a po 239 cestujících na palubě se slehla zem nebo se zavřelo moře. Co všechno je dosud nejasné?
Markéta Lukášková
12.3.2014, 18:57
1. Kde je letadlo?
Letadlo vzlétlo v sobotu v brzkých ranních hodinách z Kuala Lumpuru směrem do Pekingu. Asi hodinu po startu s letadlem řídící věž ztratila kontakt, přičemž letadlo bylo naposledy zachyceno na radaru malajsijskou armádou v Malacké úžině. Letadlo s 239 lidmi na palubě je od svého ztroskotání nezvěstné. Už čtyři dny po něm pátrají lodě a letadla z celkem deseti zemí. Prohledávají moře okolo Malajsie a Vietnamu a už se objevilo pár podezřelých nálezů - u jižního pobřeží Vietnamu posádka letounu vietnamského námořnictva zahlédla olejové skvrny už v sobotu v průběhu dne. V neděli v podvečer zase zahlédli předmět připomínající dveře letadla. Pátrá se ve žlutých oblastech oblastech vyznačených na obrázku.
2. Proč piloti nevolali o pomoc?
Piloti nevyslali před ztrátou signálu žádnou zprávu o tom, že by se na palubě letadla dělo něco nečekaného. Podle kapitána Chesley Sullenbergera, pilota letadla, které nouzově přistálo na hladinu řeky Hudson v New Yorku, to může být prostě proto, že piloti byli během řešení krizové situace příliš zaneprázdněni, než aby komunikovali s věží. Je tedy pravděpodobné, že se "něco" s letadlem stalo velice náhle. Co se týče Boeingu 777, ten patří k nejbezpečnějším dopravním letadlům. Komunikační přístroje mu ani v nouzových situacích nikdy neselhávají. Experti ale připouští, že i taková situace mohla nastat.3. Proč se letadlo otočilo?
Data z radarů naznačují, že letadlo se těsně před svým zmizením otočilo a letělo zpět směrem ke Kuala Lumpuru. Někteří experti však tvrdí, že to může být zavádějící, protože například i při havárii Air France 447 v roce 2009 letadlo změnilo směr o 180 stupňů a byl to jen nečekaný vedlejší efekt havárie. Je však možné, že letadlo směr opravdu změnilo a to by nasvědčovalo teoriím o únosu nebo dokonce teroristickém útoku. O tom ještě později v bodě 5.4. Jak to, že mobily pasažérů zvoní a co falešné pasy?
Na palubě letadla bylo celkem 239 pasažérů, z toho 154 z Číny, 38 z Malajsie, zbytek z Indie, Austrálie, Kanady, Francie, USA, Ukrajiny, Ruska a Nizozemska. Během vyšetřování se ukázalo, že dva z pasažérů se identifikovali kradenými pasy, které zmizely během minulých dvou let v Asii. Vydávali se za italského a rakouského občana. Samozřejmě se ihned vyrojily spekulace o možné souvislosti ukradených pasů a íránské národnosti cestujících s teroristickým útokem, ale vyšetřovatelé říkají, že oba muži se jen chystali emigrovat do Evropy. Jeden prý do Amsterodamu a druhý do Frankfurtu, kde na něj čekala matka.