1. Vlk v rouše beránčím
Asi si při pohledu na fotky řeknete, že jsme se zbláznili. Ano, v tradiční modré metalíze, která vypadá mnohem dražší, než je, vypadá Focus RS skutečně nepřehlédnutelně. Kdo si ho objedná v tomhle odstínu, ten bude chtě nechtě přitahovat pohledy. Zkuste ale změnit lak na černočernou a vše je jinak. Zatímco předchozí generace RSka měla vytažené blatníky a připomínala autíčko od Matchboxu v tom nejlepším slova smyslu, trojkový Focus RS je decentní, poutá pozornost jen výraznou maskou s odznáčkem RS a armádou laufů vzadu. Oproti podobně agresivnímu Focusu ST to ale není zas takový pokrok, takže pokud nechcete za každou cenu vyčnívat, může vám spíše umírněný image RSka vyhovovat. Tedy dokud nenastartujete, protože pak už je všem v okolí jasné, že pod kapotou nemáte tříválec.
2. Praktické WRC
Chcete odvézt nákup, manželku i děti, a přesto se občas na okresce cítit jako Colin McRae? Kategorie hothatchů je pro vás jako dělaná. A Focus RS je jejím nekorunovaným králem, protože sedí přesně mezi osvědčenými hity a prémiovou smetánkou. Cenově i schopnostmi. Jenže zatímco onen koncernový základ je spíše rychlou verzí jinak obyčejných vozů, do Focusu RS se montovalo know-how nejen z WRC, ale z mnoha jiných závodních disciplín. A je to poznat, protože RSku chutnají stejnou měrou okresky, dálnice i městské zácpy. Má spojku lehoučkou jako městské mini, ale zároveň řazení přesné jako skalpel.
Je to přesně akorát tak dlouhé auto, abyste do něj vše naložili a zároveň vám přehnaná délka nebo váha nepřekážela ve chvíli, kdy od něj chcete nekompromisní jízdní vlastnosti. Hot hatch vám nabídne vyvážený poměr emocí a praktického prostoru. A my už dlouho žádný lepší neřídili - možná proto jsme Focus RS nafotili na šroťáku. Tady můžete nechat všechna ostatní auta, která vlastníte. A pak v klidu odjet RSkem, protože žádné jiné auto už potřebovat nebudete.
3. Chytrá čtyřkolka
Základní Focus je předokolka, ale RSko je mnohem chytřejší. Je to čtyřkolka, ale speciálně naladěná tak, aby mohla na zadní kola posílat víc než 50 % výkonu. Co to znamená? Už tak hravý zadek Focusu RS se ve speciálním módu Drift promění v neposednou, ale přesto kontrolovatelnou hračku. Kvůli solidnímu gripu pneumatik si ho na suchu rozhodně nebudete vodit jak zadokolku, ale do fotogenického smýknutí ho dotlačíte snadno, chce to jen cit a dostatek času a prostoru si to natrénovat na okruhu v rámci dnů otevřených dveří. A nezapomínejme, že se blíží zima, kdy bude tahle funkce Focusu RS vyloženým darem z nebes, až si budete chtít zablbnout na čerstvě poprášeném parkovišti. Navíc je teď k mání Focus RS Edition se samosvorným diferenciálem Quiafe, který vás posune ještě o krůček blíž zábavě a větší jízdní dynamice za volantem.
4. Přesně tak rychlý, jak "potřebujete"
A když už jsme u té dynamiky za volantem, Focus RS má pod kapotu foukaný čtyřválec o objemu 2,3 litru o výkonu 350 koní. Je to ten samý jako v základním Mustangovi, tady ovšem naladěný na míru Focusu RS, s extra šedesáti koňskými silami, které vystřelí RSko z nuly na stovku za báječných 4,7 sekundy. Tohle auto je neuvěřitelně rychlé, pokud za to trochu vezmete. Ze světel můžete vystřelit neuvěřitelným způsobem a zvukovou kulisou tak potěšit všechny, kdo zůstali dětmi. Na dálnici máte na libovolný rychlostní stupeň k dispozici vždy dostatečnou výkonovou rezervu a na okreskách... na okreskách budete tak rychlí, jak vám to vaše ruce dovolí.
Na okruhu i v provozu jsme si vyzkoušeli, že limity Focusu RS se hledají těžko. Dohnat tohle auto na kraj jeho možností si mohou dovolit jen zkušení závodníci - ti opravdoví. I dobrý řidič se bude muset s nejrychlejším Focusem nejdřív sžít a postupně odhalovat, co všechno zvládne. A je toho opravdu hodně. Třísetpadesátikoňový hothatch, to je zkrátka výzva. A zároveň řidičská nirvána ve všech myslitelných situacích. Ze semaforu můžete odjet potichu a v klidu, nebo nechat ostatní v oblacích toho, co bylo ještě před pár sekundami vzorkem vašich gum. Focus RS vám nikdy nesmázne úsměv z tváře a nikdy nezačne nudit. V genech má totiž přesný opak, chce rozdávat radost a emoce. Nebudeme vám lhát, řekne si o dost benzínu, jeho pořizovací cena není nejnižší a na servisu bude znát, že je to spíš závoďák než osobák, ale každá sranda prostě něco stojí.
5. Ken Block
A poslední důvod? Ken Block, chodící reklama na jízdu bokem kope za modrý ovál už pěkně dlouho, a tak není divu, že s vývojem Focusu RS pomáhal. Díky němu má drift mód, ale tady se automobilka nezastavila. Možná přemýšlíte nad tím, jak to ten Ken vlastně dělá. Jistě, má to v rukou, ale taky má hydraulickou ručku, za kterou zatáhne a bum - krásný bok je na světě. Chtěli byste ji taky? Máte štěstí, protože Ford jednu takovou speciálně pro Focus RS postavil. Je to nářadí pro velký kluky, co jsou smíření s tím, že budou často měnit gumy, a mají dostatek vhodných prostorů na hraní. Už samotná existence téhle příplatkové výbavy ovšem dokazuje, že to Ford se zábavou za volantem RSka myslí vážně. Nám to dokázala týdenní zápůjčka auta, po které jsme jen velmi neochotně vraceli klíčky. Jestli máte pocit, že dnešní auta jsou nudná a automobilky jdou pouze po kvantitě, nechte se touhle výjimkou z pravidla rozhodit. Jen tak na to nezapomenete.
A tady se podívejte na legendární Ford model T.