5 důvodů, proč Passat nemusí být jen miláčkem podnikových fleetů

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
10.1.2018, 12:01

Jeho revírem je dálnice, jeho řidiči jsou ředitelé a manažeři. Ani tahle pověst ale nesmázne skoro-vlajkové lodi Volkswagenu její nezpochybnitelné kvality.

1. V levém pruhu budete mít vždycky volno

Volkswagen Passat, kladivo na dálniční piráty a častá volba (ne úplně dobrovolná) podnikových manažerů. Tahle pověst se s velkým lidovým vozem táhne už několik generací. V černé metalíze a sedanu budete skutečně k nerozeznání od dálniční patroly, ale je jen na vás, zda vám to bude vadit, nebo vyhovovat. Je bez diskuze, že ostatní účastníci dálničního provozu mají z Passatů respekt, ať už za jejich volantem tuší přepracované manažery nebo ostříží oko pořádkových složek. I proto vám na tuzemských tepnách budou řidiči uhýbat.

Na německých dálnicích už je to jiné kafe, tam černý Passat dokonale splyne s davem. A přesto je na něj hezký pohled, když hladově hltá palivo na čerpací stanici. Volkswagenu se povedla agresivní přední maska a štíhlá šelmí linie, díky které působí bezmála pětimetrové auto atleticky. Snad jen škoda spíše anonymního zadku, ale v té černé je to vlastně docela hezký komplet.

2. Technika vám uvolní ruce

Náš testovaný Passat byl vybavený až po střechu pokročilými gadgety. Budu se trochu opakovat, ale pokud kupujete velký sedan pro dálniční přesuny, už v podstatě neuvažujete o ničem jiném než o automatu. S ním totiž přichází celá řada pomocníků - adaptivní tempomat, automatické udržování v pruzích, parkovací asistenti apod. A nemusíte být nutně fanoušci autonomních technologií - právě držení v pruzích na dlouhých cestách uleví rukám, které mohou volant jen jemně svírat a nechat se vést (i vézt). Navíc je tu i bezpečnostní aspekt. Pokud by vás nedejbože postihnul mikrospánek, technologie vás probudí ťuknutím do brzd. A kdo by byl nečinný i poté, auto umí samo nouzově zastavit, nahodit čtyřblikačky a dokonce zavolat pomoc.

Dokud se dají tyhle berličky vypnout, nemusíme na jejich existenci prvoplánově žehrat. Nikdy totiž nevíme, kdy se budou hodit. A já po bezmála patnácti stovkách kilometrů mohu prohlásit, že kombinace použitých technologií zajistí, že na konci mnohahodinové cesty vystoupíte z Passatu odpočatí.

3. Vrcholná motorizace kombinuje jistotu se zábavou

Dvoulitrový benzín se čtyřkolkou 4Motion navíc dokazuje, že nejrůznější elektronické chůvičky nestojí v cestě zábavě. Do Vorarlberska jsme jeli s Passatem na konci října, kdy definitivně končila letní sezóna a nastupoval "hluchý" listopad, kdy jsou horské silničky uzavřené a na penzionech a chatách se všichni pilně připravují na zimní sezónu. Užili jsme si tak sluníčko a podzim v údolí, ale i první známky zimy ve dvou tisících nad mořem. Passat obutý do zimních gum zvládal tance na horských průsmycích (doporučujeme fantastickou Silvrettastrasse, znovu se však otvírá až na konci června), ale i rychlé přesuny mezi údolími. S 280 koňmi a radostně točivým dvoulitrem lze jezdit jak agresivně, tak extrémně kultivovaně. Vždy ale s dostatečnou rezervou v krizových situacích.

Čtyřkolku s čerstvým obutím pak samozřejmě nezaskočilo ani parkování v hlubokém sněhu (pro fotku musí člověk občas riskovat), ostatně 4Motion používá nejnovější generaci osvědčeného Haldexu, která prostě funguje, aniž by řidiče zatěžovala podrobnostmi. Není to offroad, kde musíte kvedlat extra pákou, ale zároveň se nebojí sněhové nadílky na běžných silnicích a umožní i ostřejší jízdu na mokrém povrchu. To znamená, že jeho výkon si můžete užívat za všech okolností. A to už stojí za těch pár kil navíc, které čtyřkolka představuje.

4. Pohodlí a relax vs. vyšší spotřeba

Se čtyřkolkou a vyšší hmotností také souvisí nárůst spotřeby. Nebudu vám mazat med kolem huby, protože dvoulitrový Passat s motorem z ostrého Golfu R si prostě vezme svých osm litrů na sto, pokud s ním budete jezdit v rámci limitu (+/- dálničních 140 km/h). Pokud ale cestou přes Německo vyzkoušíte, jaký kvapík zvládá Passat udržet, snadno se vyhoupnete přes deset. Lehkonohost benzínu zkrátka vyvažuje jeho žíznivost. V ceníku Passatu najdete i naftové tahouny, které vám na dálnici umožní držet stejné tempo (německých 170-180 km/h) bez jakéhokoliv zaváhání a s nižší spotřebou, ale těžký dieselový motor na předku auta vás vytrestá při blbnutí v zatáčkách, kde se samozřejmě projeví nedotáčivost. Záleží tedy jen na vás, jestli chcete "jen" pohodlný polykač dlouhých vzdáleností, nebo i velké auto, které umí v zatáčkách maskovat své rozměry a váhu.

5. Passat konečně nejen pro horních deset tisíc

A nakonec je potřeba upozornit na slona v místnosti. Proč si nekoupit o fous levnějšího Superba? Protože těch je všude kolem plno, kdežto s tím Passatem budete - minimálně mimo dálnice - přeci jen trochu vykukovat. Passat má navíc silnější vrcholný diesel, digitální kapličku přístrojů, bohatší nabídku příplatkové výbavy, ale hlavně s příchodem elegantnějšího Arteonu, který nahradil dřívější Passat CC, už není opravdovou vlajkovou lodí, a tudíž je jako prostřední řešení blíž běžnému lidu. Ostatně v kategorii sedanů je to v rámci koncernu skutečně lidový vůz, protože když pomineme tuzemského Superba, musíme už rovnou začít uvažovat o Audi, které je cenově přeci jen trochu jinde.

Passat "začíná" na 800 tisících Kč, pokud se budeme bavit o automatech, ať už jde o benzínovou osmnáctistovku (180 koní) nebo dvoulitrovou naftu (150 koní) v prostřední výbavě Comfortline, která je opravdovým kaufem, protože vyšší Highline už toho zas tak moc nenabídne. Právě dvě zmíněné varianty, byť pouze předokolky, jsou důkazem, že Passat není jen pro zazobance. Jestli na to ale máte, určitě zauvažujte o tom nejsilnějším benzínu ve čtyřkolce. Stojí mírně přes milion Kč, ale opravdu umí ždímat pokročilou techniku auto do poslední kapky.

A tady si přečtěte, proč je Volkswagen Arteon králem koncernu.


Komentáře