1. Pionýr s know-how
Seat Ateca je sice prvním SUV španělské automobilky, ale samotný koncern má s tímto segmentem bohaté zkušenosti, ať už jde o modely Tiguan a Touareg od Volkswagenu nebo kvéčkovou řadu od Audi. I to je důvod, proč Ateca nepůsobí jako první pokus plný dětský nemocí, nýbrž jako plnohodnotné dospělé SUV. Na test jsme ho měli ve vyšší výbavě s nádherným červeným lakem a velkými koly, takže když si připlatíte, umí být Ateca hodně, hodně pohledná.
2. Do každého terénu
Ateca je podvozkově naladěná tak, aby se v zatáčkách příliš nenakláněla, ale zároveň si dobře ‚tykala‘ s českými silnicemi, rozbité pražské ulice nevyjímaje. Je to přesně to malé okénko mezi přílišnou sportovností a přehnaným komfortem, ve kterém se najde většina řidičů a vlastně i pasažérů. Naše čtyřkolka s Haldexem a solidní světlou výškou neměla problém ani se zasněženou oranicí (stačí jen přehodit volič jízdních režimů do správné polohy) a v létě určitě zvládne i libovolnou lesní cestu bez jakýchkoliv pazvuků. A víc vlastně nepotřebujete, protože je to SUV, a nikoliv offroad. Chalupářské požadavky plní bez zaváhání.
3. Převlečená lokomotiva
Čtyřkolka v dieselu a v manuálu – ano, náš testovaný exemplář je průnikem většinových požadavků českých zákazníků, ačkoliv silný stodevadesátikoňový nafťák je vrcholem nabídky a zřejmě se bude prodávat o něco méně než slabší verze o výkonu 150 koní, která zvládne s Atecou taky slušně cvičit. Čtyřicet koní navíc vám dá jistotu při předjíždění a víc zábavy při vyjíždění ze zatáček, ale to už si musíte rozhodnout sami. S napětím očekáváme, jestli případná ostrá verze Atecy s přídomkem Cupra bude benzínová, nebo naftová. Ve hře je buď 290 koní z Leonu Cupra, nebo biturbo diesel z velkých Volkswagenů (ten má dostat i RS verze Kodiaqu). Náš diesel byl každopádně příkladně utlumený a krásně tahal v celém spektru otáček. S automatem to bude sehraná dvojka, ale manuál je ideální volbou pro řidiče, co mají rádi aktivnější jízdu.
4. Elegance zlaté střední cesty
Ani velký, ani malý. Seat Ateca je prvním, avšak nikoliv posledním SUV od Seatu. Za humny je crossover postavený na nové Ibize a chystá se i větší model s případnou sedmimístnou konfigurací. Ateca přichází první, protože má šanci zaujmout největší počet zákazníků – rodin, které potřebují prostor. Na zadních sedačkách Atecy je spousta prostoru, v tomhle dobře postavená SUV bez problémů porazí na hlavu kombíky střední třídy. A kufr? Předokolka má 510 litrů, čtyřkolka pořád hodně slušných 485 litrů. A to všechno při délce 4,36 metru? S tím zaparkuje úplně každý, protože jsou skutečně kompaktní rozměry. A kdybyste si nevěřili, Ateca má za příplatek parkovací kameru, která vidí skutečně všechno.
5. Španělská DNA
360stupňová parkovací kamera je pouze jedním z důkazů, že sedíte ve vlajkové lodi automobilky. Je tu i bezdrátové nabíjení mobilů, velké displeje palubního systému a celá přístrojová deska, i když vychází z Leonu, je přepracovaná a vyladěná. Doby nudných seaťáckých interiérů už jsou dávno pryč, takže dostáváte solidní materiály, spoustu prostoru, ale pořád tu samou španělskou DNA, se kterou přichází sportovněji naladěný podvozek, lehké a přesné řazení nebo sedačky s dobrým bočním vedením. Na našem kousku bychom snad nepotřebovali jen ty falešně vypadající stříbrné doplňky, ovšem ten zbytek... ten bereme všemi deseti.
Já osobně jsem s autem odjel dvakrát trasu Praha – Vídeň a uteklo to jako voda, Seat je na dálnici tichý a pohodlný, ve městě dostatečně obratný a jeho podvozek žehlí české i rakouské kočičí hlavy. Potřeby zkrátka plní na sto procent. A ty touhy? S tím už se každý musí vypořádat po svém.
A ještě se podívejte na 5 trumfů zbrusu nového Seatu Ibiza: pátá generace přichází v roce 2017.