5 důvodů, proč by se měl každý slušný člověk zastat Slušných lidí

Obrázek uživatele Ivan Brezina
30.5.2018, 11:05

Ano, jsou to násilníci a xenofobové. Nesouhlasíme s nimi a posmíváme se jim. Jenže svoboda slova a projevu je prostě cennější než náš názor. Levičácká snaha o cenzuru je velmi nebezpečným trendem. Proto jsme sepsali souhrn varovných případů, kdy levicoví odpůrci Slušných lidí cenzurovali umění a vyjádření.

Hru chorvatského režiséra Olivera Frljiće “Naše násilí a vaše násilí”, která v Brně vzbudila takový poprask, jsem neviděl. Na rozdíl od zástupů “divadelních odborníků”, kteří ji sice taky neviděli, ale mají na ni jasný názor, ji proto nechci hodnotit. Z toho, co prosáklo do médií, se zdá, že je to prvoplánová provokace, která vznikla jen a pouze proto, aby vyvolala skandál. Ale proč ne? Tak už to v umění prostě chodí. Viz třeba slavný obraz francouzského realistického malíře Gustava Courbeta Původ světa, který visí v pařížské galerii Musée d'Orsay. Vypadá takhle:

Dnes nám na anatomických detailech zevního genitálu nic moc provokativního nepřijde, ale v době svého vzniku (1886) byl skutečně skandální. Stejně jako teď Frijičova hra, ve které Ježíš znásilňuje muslimku a herečka si na pódiu vytahuje z pochvy českou státní vlajku. Osobně v tom vidím jen hloupou snahu šokovat a upoutat pozornost za každou cenu. Prostě blbá hra, kalkulující se skandálem za každou cenu. Právě proto to myslím normálního člověka ani nemůže pohoršit. Ignoroval bych to stejně, jako když si někdo v hospodě stáhne kalhoty a vytrčí zadek. Jen jen trapnost, nic víc. Ale umění musí být svobodné, takže proč ne? Pokud se na to někdo chce koukat...

Mnohem zajímavější je spor o zásah skupiny tzv. Slušných lidí. „Ta skupina má kořeny v nejtvrdších jádrech fotbalových brněnských hooligans,” věcně a popisně je charakterizoval režisér Břetislav Rychlík. ”Jsou to vyhazovači, trenéři, současní neonacisté. Skupina se projevuje násilnicky, v 90. letech řada jednotlivců, kteří jsou nyní členy Slušných lidí, měla problémy se zákonem a řada z nich měla podmínku na kriminál.”

]

Ok, tedy xenofobmí náckové. Nic, s čím by slušný člověk chtěl být spojován. Jenže ve skutečně demokratické společnosti musejí mít i xenofobní náckové prostor k vyjádření svého extrémního názoru – samozřejmě pokud tím neporušují zákon. Přerušením představení ho v Brně porušili, o tom žádná. Jenže česká levicová scéna jim teď bohužel upírá i právo na kritiku blasfemické hry.

Asi nejdál zašel na svém FB profilu redaktor České televize Jan Moláček, známý svou propagací levicového konceptu politické korektnosti. “Nelegitimizujme projev krystalického fašismu tím, že mu budeme říkat ‘protest’ či ‘nesouhlas’. Protest a nesouhlas - i na hraně zákona - jsou v demokracii svaté, divadelní akce spolku s bizarním názvem "Slušní lidé" ale ničím takovým nebyla…” Při akci "Slušných lidí" na pódiu nestáli žádní pohoršení věřící, ale čistokrevní pokračovatelé v díle nacistických bojůvek SA..."

Ano, i s tím by se dalo v zásadě souhlasit. Jenže tu je pět bizarních souvislostí:

1. V říjnu 2015 vedení Akademie věd ČR na nátlak genderových aktivistek předčasně ukončilo výstavu aktů fotografa Karla Richtra. Zdůrazněme, že šlo o velmi decentní umělecké fotografie – žádné odhalování pohlaví ani sex jako teď v Brně na jevišti. Ze strany ultralevicové ideologie feminismu to tehdy byla jasná ideologická cenzura umění. Kde byli dnešní hlasití obhájci “svobody umění”? Proč se Richtra nezastal třeba Moláček? Tehdy mu nahota na veřejnosti vadila, zatímco dnes mu nevadí?

2. V listopadu 2015 v anketě Český slavík zabodovala xenofobní kapela Ortel, spojovaná s krajní pravicí. Dnešní obhájci “svobody umění” tehdy požadovali její exkomunikaci z veřejného prostoru. Jan Moláček o Ortelu napsal: “Příšerná zpráva o naší společnosti je, že velká televize, významná firma a plnej sál celebrit dělají jakoby nic.“

3. V červnu 2016 čeští odpůrci islámu v čele s Martinem Konvičkou před brněnskou mešitou veřejně spálili korán. Dopustili se tedy stejné blasfemie, rouhání a útoku na náboženství, k jakému teď došlo ve Frijičově hře. Jan Moláček tehdy na Konvičkovu adresu napsal: „Nedokážu si představit, že bych jako univerzitní student byl ochoten vyslechnout byť jednu jedinou další přednášku či seminář s někým, kdo nachází inspiraci v rituálu pálení knih.”

4. V únoru 2017 Slovenka Sheila S. v Ružomberoku pomočila korán a zveřejnila to na FB. Policisté ji obratem zadrželi a obvinili z hanobení rasy, národa a přesvědčení. Nikdo z dnešních bojovníků za svobodu projevu a urážení křesťanství se jí nezastal.

5. Sociolog Petr Hampl vydal knihu “Prolomení hradeb”, ve které varuje před šířením islámu. Kniha se prodávala i v univerzitním knihkupectví Karolinum, což ale letos v březnu rektor Tomáš Zíma zakázal. Udělal to pod tlakem několika levicových studentů. Nikdo z dnešních bojovníků za svobodu projevu a urážení křesťanství se Hampla nezastal.

Shrňme tedy, že celý humbuk kolem protestu Slušných lidí v brněnském divadle je pokryteckým dvojím metrem. České levicové scéně o žádné “svobodné umění” ani o “svobodné šíření názorů” nejde. Proti Slušným lidem levičáci bojují jen a pouze proto, že jsou to holt pravičáci. A ti přece na žádný veřejný projev nesouhlasu právo nemají. Kádrovat a umlčovat smějí jen aktivisté se “správným světonázorem”.

O Slušných lidech, Ortelu, Konvičkovi, Sheile S. a Petru Hamplovi si myslím jen to nejhorší, ale zakazovat někomu protestovat? Tím se vracíme před listopad 1989: ”Soudruzi, demogracie ano, ale vodsuď až pocuď! Copak nevíte, za koho ty zmanipulovaný živlové mluvějí?!” Právě proto je aktuální brněnská kauza tak alarmující. Levičáci se pokoušejí zavést cenzuru a nálepkovat a ostrakizovat každého s jiným názorem.

Skutečně slušný člověk by se měl Slušných lidí veřejně zastat – i když je považuje za xenofoby a nesouhlasí s nimi. Nejde totiž o nic menšího, než je svoboda slova a vyjádření. Řečeno citátem připisovaným Voltairovi: “Nesouhlasím ani s jediným slovem, které říkáte, ale budu bránit vaše právo je říkat.”

A tady si prohlédněte 17 bizarních pohlednic z obludária (bývalého) neofašisty Tomáše Ortela Hnídka.


Komentáře