1. Ferrari
Italský vzpínající koník je v tomhle ohledu zdaleka nejslavnější, nebo snad nechvalně proslulý? U Ferrari prostě platí jiná pravidla - automobilka sice produkci navyšuje rok od roku, ale poptávka je mnohem vyšší než nabídka, takže si automobilka své zákazníky vybírá. U běžných Ferrari rozhoduje nejen kondička vašeho účtu, ale také vaše snaha objednat si drahé příplatkové díly. U špičkových vozů této značky jako LaFerrari nebo speciálních okruhových vozů se láme chleba, protože se jich vyrábí jen omezené množství.
Abyste se vůbec dostali na seznam čekatelů, musíte vlastnit několik Ferrari koupených přímo od dealera, musíte mít doporučení jiného významného majitele a také čistý rejstřík nehod. Pokud jste někdy v minulosti Ferrari rozstřelili, už další klenot do sbírky nedostanete. Pokud splníte podmínky, ukáže vám Ferrari prototyp nového vozu na nějakém utajeném mítinku. Pak složíte tučnou zálohu a čekáte... váš výběr může urychlit, pokud pravidelně jezdíte na drahé a honosné akce pořádané Ferrari, případně to, že jste celebrita. Když všechno vyjde, pozvou vás do Ferrari na slavnostní oběd, kde vám předají angličáka vašeho budoucího vozu. A pak zase čekáte. Až jednoho dne přijede obří kamion a vyloží váš nový dáreček přímo před domem.
Tahle výběrová řízení začala už u modelu Ferrari Enzo a u LaFerrari dostoupila vrcholu. Vyjednávání může trvat až několik měsíců a vyžaduje dalekosáhlou dokumentaci. Přesto se i v Česku pár lidí na LaFerrari zmohlo.
2. McLaren
Jméno se slavným závodnickým zvukem se v poslední době snaží rozšířit mezi co nejvíc zákazníků. To ale neznamená, že by McLaren své vozy prodával jako housky na krámě. Zvlášť limitované modely jako 675LT a 675LT Spider se vlastně mezi běžné smrtelníky ani nepodívají. McLaren je prezentuje za zavřenými dveřmi svým nejvěrnějším zákazníkům (tj. těm stávajícím), takže jakmile dojde k oficiálnímu představení vozu, je vlastně konkrétní model už dávno vyprodán.
Výjimečně se stane, že po vyprodané várce ještě přispěchají další movití zákazníci, tak jako tomu zjevně bylo u 675LT Spider. To se pak McLaren rozhodne udělat výjimku a vyrobit navrch ještě speciální minisérii s přidaným karbonem. Taková samozřejmě stojí o pár desítek tisíc liber víc. Peníze jsou ale v takových případech tím nejmenším problémem.
3. Aston Martin
I u téhle značky je ždímání zákazníků limitovanými edicemi už dobrým zvykem, stačí vzpomenout na exkluzivní Aston Martin One-77, kterých se vyrobilo pouhých 77 kusů. V nejvyšších kruzích o něj byla velká rvačka. Teď však Aston Martin přišel s autem, které vyvinul ve spolupráci s Red Bullem. Tahle placka by měla být stejně rychlá na silnici jako na okruhu, s dynamikou vítěze Le Mans a poměrem váhy k výkonu jedna ku jedné. Jeden kůň na jeden kilogram, to je hodnota, kterou se může pochlubit jen pár superaut na celém světě, např. Koenigsegg One:1.
Když AM-RB 001 automobilka představila, zároveň podotkla, že zájem zákazníků dvojnásobně převyšuje nabídku (celkem 150 silničních a 25 okruhových verzí). Jinými slovy, pokud jste neměli v Aston Martin konexe, které by vám prozradily, že se něco takového vůbec chystá, mohli jste rovnou sklapnout peněženku. A cena? Mrzkých 2,5 milionu liber. Předem.
4. Bugatti
Autosalonů Bugatti je docela málo, ale jakmile se v nich objevíte a prodejce odhadne, že jste nepřišli jen na čumendu (mají prý na to speciální kurz), máte napůl vyhráno. Bugatti slibuje, že nové megasuperduperauto jménem Chiron prodá opravdu každému, kdo na to bude mít. Otázkou ale není jestli, otázkou je kdy. Vaše pozice ve frontě se totiž odvíjí od toho, kolik jste ochotni si připlatit za speciální výbavu. Ta může růst do závratných hodnot - základní cena vozu startuje někde na 60 až 70 milionech korun, ale za nejrůznější karbonové doplňky a nalakování částí vozu v kontrastních barvách dáte v součtu klidně dalších deset milionů.
Zní to šíleně? Je to šílené! Ale je to také cena za to, že svůj vůz dostanete v roce 2017 a nikoliv v roce 2019 jako ti, co si objednali některou z méně vybavených verzí. Bugatti tady uplatňuje matematiku jiného směru - nejde o to, kdo dřív přijde, ale kdo víc utratí. Komu se to nelíbí, ten si může počkat na Chirona z druhé ruky, ale to samozřejmě už nikdy nebude ono. Nehledě na potenciální problémy se servisem, který je u Bugatti taky horentní. Jenom přezutí gum vás vyjde na statisíce a musíte kvůli němu do Francie.
5. Ford
A nakonec jedna automobilka, kterou jste možná nečekali. U Fordu si můžete pořídit super každodenní cesťáky jako Focus RS nebo Mustang GT, i když třeba v Anglii se tím vystavíte několikaměsíčnímu čekání - ty auta jdou prostě na dračku, jsou to vrcholné verze oblíbených modelů. Kdybyste ale chtěli něco lepšího, neřku-li nejlepšího, už budete muset sáhnout po peru. Nejen že Ford GT stojí velkorysých 10 milionů, ale vyrobí se ho jen pár stovek kusů. A tak si Ford dovolil nadiktovat případným zákazníkům jisté podmínky.
Každý musel sepsat motivační dopis, ve kterém vysvětlil, proč si Ford GT zaslouží právě on. Jak vlastní jiné Fordy, jak se s nimi ukazuje a propaguje značku, jak je loajální k modrému oválu atd. atd. A během minulého týdne začali dostávat odpovědi vítězové i poražení. Ford měl kvůli tomu spoustu publicity a vypadá to, že se mu povedlo i s touhle taktikou celou várku bez problémů rozprodat. Aby ne, Fordy GT velkolepým způsobem letos vyhrály svou třídu na Le Mans a jejich silniční bratříčci budou - stejně jako jejich předchozí generace - stoupat na ceně.
A TADY si můžete přečíst naší recenzi na Ford Edge a Ford Ranger.