fb pixel 4 velká železniční neštěstí: před 77 lety došlo v Židenicích ke krvavému masakru na nástupišti – G.cz
Vyhledávání

4 velká železniční neštěstí: před 77 lety došlo v Židenicích ke krvavému masakru na nástupišti

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

I když je cestování vlakem oproti jízdě autobusem nebo autem mnohem bezpečnější formu dopravy, čas od času zavítá neštěstí i na železnici. K jednomu z nich došlo před 77 lety v Brně-Židenicích, kde při tragédii zemřelo 18 lidí. Připomeňme si v den smutného výročí tohoto neštěstí nejen toto, ale i další velké tnehody, které se udály na kolejích.

Václav Roman
Václav Roman 18.9.2018, 14:39

1. Neštěstí zapříčiněné válkou

Nejednalo se o vojenský útok, žádné cílené ostřelování nebo něco podobného, přesto je možné nehodu v Židenicích připsat na vrub válečné vřavě. 18. září 1941 čekalo na nástupišti v brněnských Židenicích snad tisíc cestujících, většinou se jednalo o dělníky, kteří mířili do zbrojovky. Bylo to v brzkých ranních hodinách a kvůli zatemnění nebylo vidět dál než na pár kroků. Nařízení o zatemnění se týkalo částečně i jedoucích vlaků. Kamenem úrazu však bylo především to, že osobní vlak, na který většina cestujících čekala, před sebe musel pustit vojenský nákladní vlak, měl totiž právo prioritního průjezdu. Byl však o téměř dvě hodiny opožděn.

O pozastavení osobního vlaku se nepodařilo nikoho v Židenicích informovat, a tak, když se ve tmě vyloupl obrys vojenského vlaku, cestující v domnění, že se jedná o jejich spoj, vykročili do kolejiště, aby si zabrali místo. Osudové bylo, že v ten okamžik se z opačného směru vyřítil zpožděný rychlík na Prahu, který najel do davu lidí v kolejišti. Smetl nešťastníky jako kuželky a uháněl dál. Co se stalo, došlo strojvedoucímu údajně až v cílové stanici, když zaregistroval, že je čelo lokomotivy celé od krve. Kromě 18 mrtvých si nešťastná událost vyžádala velké množství zraněných.

2. Nejvíce obětí při nehodě u Stéblové

Tragédie v Židenicích nebyla železničním neštěstím s největším počtem obětí u nás. To se přihodilo na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové nedaleko stanice Stéblová, kde došlo ve večerních hodinách dne 14. listopadu 1960 k čelní srážce dvou osobních vlaků. První byl tažen parní lokomotivou, druhý dieselovým vozem. Bezprostředně po nehodě od žhavého uhlí chytla nafta a v plamenech zahynulo 118 lidí. Podobný byl i počet raněných. Vina padla na posádku vlaku, který za nevyjasněných okolností odjel ze stanice Stéblová bez znamení výpravčího.

3. Tragédie ve Studénce

V historii samostatné České republiky se stala nejvzpomínanější nehoda dne 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku. Nehoda vlaku EC Comenius, který narazil do zříceného mostu, si vyžádala 8 obětí. V roce 2015 na tomto zřejmě prokletém místě došlo k další tragédii. Ta si vyžádala 3 životy, zraněno bylo dalších 17, a to včetně strojvedoucího, který přišel o nohy.

4. Nejtragičtější vlakové neštěstí v historii

Většina nehod je zaviněna selháním člověka nebo techniky. Za největším vlakovým neštěstím v historii železnice však nevězí ani jeden z těchto faktorů. Tragický osud srílanského vlaku jedoucího z Colomba má na svědomí příroda. Konkrétně tsunami, které vytvořilo 26. prosince 2004 zemětřesení s epicentrem u indonéského ostrova Sumatra. Vlny dosahující výšky až devíti metrů doslova smetly vlak z kolejí. Ten byl naneštěstí zaplněný až po střechu. Vzhledem k rozsahu celé tehdejší katastrofy i faktu, že řada pasažérů cestovala načerno, se nepodařilo stanovit přesný počet obětí. Bylo jich ale více než 1 700.

A zde si můžete přečíst 6 důvodů, proč vlaky i nadále zůstávají nejbezpečnějšími dopravními prostředky.

Podobné články

Doporučujeme

Další články