fb pixel 16 nepříliš známých faktů o Boeingu 747 – G.cz
Vyhledávání

16 nepříliš známých faktů o Boeingu 747

Boeing 747, Jumbo, Královna nebes nebo prostě jen „to velké letadlo s hrbem vpředu”.

Tomáš Marný
Tomáš Marný 23.11.2014, 10:00

1. První Boeing 747 se vznesl do vzduchu v únoru 1969 pouhých pět měsíců předtím, než než Apollo 11 přistálo na měsíci.

museumofflight.org  

2. Jumbo bylo prvním širokotrupým letadlem světa, tj. mělo mezi sedačkami dvě uličky.

 

3. K tomu, aby byl Boeing 747 tak velký, jak byl, donutil výrobce šéf aerolinek Pan Am Juan Trippe. Chtěl totiž méně letadly dopravovat více cestujících.

commons.wikipedia.org  

4. Královna nebes byla dvaapůlkrát větší než Boeing 707, tehdejší nejobvyklejší dopravní letadlo.

 

5. Hlavním důvodem, proč má Jumbo dodnes svůj typický tvar s „boulí” je snadná přestavba na nákladní verzi. Stačí otevřít tlamu a můžete nakládat.

Cargolux_B747-400F commons.wikipedia.org  

6. Původní návrh Boeingu 747 počítal s tím, že letadlo bude celé dvoupatrové. Nakonec z toho ale sešlo, protože tak velké letadlo by nebylo možné evakuovat do úřady nařízených 90 vteřin.

 

7. Důmysleně řešená křídla Jumba dokáží pomocí pohyblivých komponent zvětšit svou plochu až o 21 procent a zvýšit tak celkový vztlak až o 90 procent!

Corsair_Boeing_747-300_at_SXM_Bidini commons.wikipedia.org  

8. Aby bylo nové letadlo kde vyrábět, musel Boeing u Seattlu koupit nové pozemky a postavit největší budovu na světě, která se při výrobě 747 využívá dodnes.

1200px-Boeing_Factory_2002 commons.wikipedia.org  

9. První modely Jumba trpěly vibracemi křídel. To vyřešili inženýři Boeingu montáží vyvažovacích závaží z použitého uranu v gondolách vnějších motorů.

1200px-Boeing_747_rollout_(3) commons.wikipedia.org  

10. Když se Boeing do projektu 747 pustil, měl problémy sehnat na něj finance. Nakonec se vše podařilo, ale Boeing byl s dluhem dvou miliard dolarů nejzadluženější firmou té doby.

 

11. Když v roce 1985 začal vývoj verze 747-400, bylo poprvé počítáno s tím, že budou místo tří pilotů stačit pouze dva.

Iran_Air_Boeing_747-200_cockpit_Sharifi commons.wikipedia.org

 

12. Křídla Boeingu 747 se mohou bezpečně prohnout až o 37,5 stupně.

1200px-Air_New_Zealand_B747-400_ZK-SUI_at_LHR commons.wikipedia.org

 

13. Upravené Jumbo Evergreen 747 Supertanker je největším hasicím letadlem světa. Pojme přes 75 000 litrů hasicích chemikálií.

Evergreen-747-Supertanker wallsank.com

 

14. Od roku 1969 bylo vyrobeno již přes 1500 letadel typu 747.

1200px-VC-25(040616-F-5677R-002) commons.wikipedia.org

 

15. Speciálně upravené Jumbo využívala na převoz raketoplánů i NASA. Boeingy se hodily, protože měly nízko položená křídla, takže šel raketoplán jednoduše přidělat, a také proto, že si je NASA mohla koupit, což u konkurenčních armádních letadel C-5 Galaxy nešlo.

1156px-Atlantis_on_Shuttle_Carrier_Aircraft commons.wikipedia.org

 

16. Díky „bouli” dnes pozná Jumbo úplně každý a jeho silueta se stala synonymem pro laické nákresy letadel.

1200px-Bahrain.royal.flight.b747sp-21.a9c-hmh.arp commons.wikipedia.org   A zajímá vás, čím létají vlády různých zemí? Koukněte SEM.
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články