fb pixel 15 zásadních faktů o největším letadle na světě – G.cz
Vyhledávání

15 zásadních faktů o největším letadle na světě

Div sovětské techniky, který vznikl na dnešní Ukrajině. To je Antonov An-225 Mrija. Podívejte se na zoubek tomu největšímu letadlu, které kdy létalo po světě.

Tomáš Marný
Tomáš Marný 4.2.2014, 08:00

1. Mrija je sen

01 http://gelio.livejournal.com Antonov An-225 Mrija (v ukrajinštině znamená mrija sen) je nejtěžší nákladní letadlo na světě. Maximální vzletová hmotnost je 640 tun.  

2. Mrija je rekordman

02 http://gelio.livejournal.com Letadlo bylo vyrobeno v roce 1988 v Kyjevě. V březnu 1988 převezla Mrija náklad o hmotnosti 156,3 tuny, čímž zlomila 110 různých dosavadních světových rekordů.  

3. Mrija je macek

04 http://gelio.livejournal.com Antonov An-225 je 84 metrů dlouhý a 18 metrů vysoký.  

4. Mrija je širokorozchodná

05 http://gelio.livejournal.com Rozpětí křídel činí 88,4 metru a jejich plocha je 905 metrů čtverečních.  

5. Mrija je transportér raketoplánu

06 http://gelio.livejournal.com Mrija byla postavena tak, aby na svém hřbetu mohla převážet raketoplán Buran. Kvůli tomu má dvě ocasní směrovky.  

6. Mrija má zhruba 75 000 koní

07 http://gelio.livejournal.com An-225 má šest motorů, každý z nich o výkonu zhruba 12 500 koní.  

7. Mrija je nenasytná

08 http://gelio.livejournal.com Palivové nádrže Antonova, které jsou ukryty v křídlech, pojmou 365 tun kerosinu . To stačí na zdolání až 15 000 kilometrů.  

8. Mrija má hodně koleček navíc

09 http://gelio.livejournal.com Přední a hlavní podvozek letadla má celkem 32 kol.  

9. Mrija je všepojímající

10 http://gelio.livejournal.com Nákladový prostor je 43 metrů dlouhý, 6,4 metru široký a 4,4 metru vysoký.  

10. Mrija umí být klečící

11 http://gelio.livejournal.com Náklad se do Antonova An-225 Mrija dostává zpředu po odklopení nosní části. Aby byl sklon pro nakládání co nejnižší, umí Mrija pokleknout.  

11. Mrija je pohodlná

12 http://gelio.livejournal.com Pro palubní personál je v letounu kromě kabiny vyhrazeno 18 sedadel.  

12. Mrija je náročná

13 http://gelio.livejournal.com Posádku letadla tvoří šest lidí: kapitán, první důstojník, navigátor, hlavní letový inženýr, letový inženýr palubních přístrojů a radista.  

13. Mrija je pečlivá

15 http://gelio.livejournal.com Před startem je nutné motory nechat deset minut ohřát. Rychlost při vzletu a přistání se pohybuje mezi 240 a 280 km/h.  

14. Mrija je nesmrtelná

16 http://gelio.livejournal.com Mrija má stanovenu životnost na 8000 letových hodin, 2000 vzletů a přistání nebo 25 let. V letošním roce tak projde generální opravou, která by měla její život prodloužit o dalších 20 let.  

15. Mrija je vzácná

17 http://gelio.livejournal.com Mrija vzlétá nepravidelně a pouze na zakázku. Frekvence letů se pohybuje od 2-3 za měsíc až po 1-2 ročně.

BONUS

1989-an225-cccp-82060-antonov-design-bureau-adb-praha-ruzyne-prg-lkpr http://www.planes.cz V České republice byla Mrija několikrát, a to vždy v Praze. V červnu 1989 i s raketoplánem Buran a pak i v letech 2003, 2004 a 2006.
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články