13 nehod McDonnellu Douglas DC-10

Obrázek uživatele Tomas Marny
25.2.2014, 08:02
Poslední osobní verze "dé-cé-desítky", která byla stále ve službě u aerolinek Biman Bangladesh, se právě v těchto dnech odebírá do důchodu. Kromě bezpočtu úspěšných letů má historie DC-10 i několik havárií. Jakých?
První McDonnell douglas DC-10 odstartoval z Long Beach na Floridě 29. srpna 1970. Třímotorák se dvěma motory pod křídly a třetím v ocasu se vyráběl až do roku 1989 a celkem jich bylo 446. Z toho 386 kusů dodal výrobce aerolinkám a 60 letadel upravených jako tankery s názvem KC-10 Extender koupila americká armáda.  

1. National Airlines, let 27 - 3. listopadu 1973

National_Airlines_DC-10_(6074172759) wikipedia.org Ve 39 000 stopách se porouchal pravý motor a jeho část rozbila okno letadla. Pasažéra sedícího vedle něj vysál ven podtlak a jeho tělo se našlo po dvou letech. Pilotům se ale povedlo přistát a zachránit zbytek posádky.  

2. Overseas National Airways - 12. listopadu 1975

ONA-onacrew.com onacrew.com Srážka s ptákem při startu dodávacího letu z letiště JFK v New Yorku. Letadlo po zastavení shořelo, všichni přežili.  

3. Overseas National Airways - 2. ledna 1976

ONA-IST-onacrew.com onacrew.com Letadlo dosedlo na zem ještě před ranvejí v Istanbulu. Pilotům se podařilo zastavit, všichni na palubě se zachránili.  

4. Western Airlines, let 2605 - 31. října 1976

Western_Airlines_DC-10_1_Tilt_Corrected wikipedia.org Celkem 72 z 88 pasažérů a jeden člověk na zemi zahynul v Mexiko City poté, co letadlo přistálo na opravovanou ranvej.  

5. Air New Zealand, let 901 - 28. listopadu 1979

ANZ-stuff.co.nz stuff.co.nz Vyhlídkový let novozélandských aerolinek nad Antarktidou narazil ve špatném počasí do hory Mount Erebus na Rossově ostrově. Všech 257 lidí na palubě zemřelo.  

6. World Airways, let 30 - 23. ledna 1982

worldair-warman.demon.co.uk warman.demon.co.uk Let z New Yorku do Bostonu při přistání dosedl příliš pozdě na namrzlou ranvej. Aby piloti stačili včas zabrzdit, strhli letoun na stranu. Ten se rozlomil a zastavil až namočen ve vodách Bostonského přístavu. Všichni přežili kromě dvou pasažérů, kteří nebyli nikdy nalezeni.  

7. Spantax, let 995 - 13. září 1982

Spantax_McDonnell_Douglas_DC-10_EC-DEG wikipedia.org Letadlo shořelo po přerušeném vzletu ze španělské Malagy. Padesát pasažérů zahynulo, 110 utrpělo popáleniny.  

8. Korean Air Cargo, let 084 - 23. prosince 1983

Korean_Air_Cargo-photobucket.com photobucket.com Při odletu z Anchorage na Aljašce si piloti spletli ranvej a při startu se čelně srazili s Piperem PA-31. DC-10 zastavila až za ranvejí, všichni přežili.  

9. United Airlines, let 232 - 19. července 1989

Exploze ocasního motoru během letu poničila hydraulické systémy letadla tak, že bylo jen velmi obtížně ovladatelné. Pilotům se i v poměrně beznadějné situaci povedlo přistát na letišti v Sioux City, neovladatelné letadlo se po dosednutí ale rozlomilo a 111 lidí zemřelo. Zachránit se podařilo 185 osob.  

10. Korean Air, let 803 - 27. července 1989

Korean_Air-flickr.com flickr.com Špatné počasí bylo příčinou havárie v libyjském Tripolisu. Piloti dosedli ještě před začátkem ranveje mezi domy. Zahynulo 75 ze 199 osob na palubě a čtyři lidé na zemi.  

11. Union des Transports Aériens, let 772 - 19. září 1989

UTA_-_Union_de_Transports_Aeriens_AN1157322 wikipedia.org Po explozi bomby na palubě se letoun francouzských aerolinek zřítil do pouště v africkém Nigeru. Všech 170 lidí na palubě zahynulo. Jejich pozůstalí jim uprostřed pouště postavili památník, který je vidět i na Google mapách na GPS souřadnicích 16°51′53.748″N 11°57′13.362″E. pomnik maps.google.com Informace o jeho stavbě najdete třeba tady: http://www.snopes.com/photos/airplane/flight772.asp  

12. Martinair, let 495 - 21. prosince 1992

Martinair_DC-10-30CF_PH-MBN_FAO_1992-12-21 wikipedia.org Let 495 havaroval při přistání v portugalském Faru. Zahynulo 56 ze 340 osob na palubě.  

13. Garuda Indonesia, let 865 - 13. června 1996

Garuda_Indonesia_Flight_865_Crash_in_Fukuoka wikipedia.org Jen kousek nad ranvejí byl letoun při odletu z japonské Fukuoky, když selhal pravý motor. Pilot se rozhodl (i přes fakt, že byl ve vzduchu) přerušit vzlet. Letadlo o půl kilometru přejelo konec ranveje a přišlo o podvozek, jeden z motorů a částěčně shořelo.  

A něco navíc...

concorde-adelaidenow adelaidenow.com Pamatujete na ohňostroj na pařížském letišti Charlese De Gaulla v roce 2000, kdy vzplanul odlétající Concorde? Příčinou jeho havárie, která ukončila lety těchto dopravních stíhaček, byla kovová lamela zůstavší na ranveji po DC-10 společnosti Continental Airlines. Ta z Paříže odlétala čtyři minuty před Concordem...

Komentáře