Z Bavorska do San Francisca
Příběh Leviho Strausse (rodným jménem Löb Strauss) začíná v německém městě Buttenheim, kde se narodil v roce 1829 rodičům Hirschovi a Rebecce. V 18 letech se spolu se svou matkou a dvěma sourozenci přestěhoval do USA, aby pomohli svým dvěma bratrům Jonasovi a Luisovi s podnikáním. Jeho bratři totiž založili velkoobchod s textilem v New Yorku, který pojmenovali J. Strauss Brothers & Co. Vzhledem ke zlaté horečce v Kalifornii se Levi spolu se svou rodinou rozhodli rozšířit podnikání v oblasti San Francisca.
Samotná oděvní firma Levi Strauss & Company pod záštitou Leviho se zabývala původně jen výrobou hrubého plátna pro výrobu stanů a plachet pro vozy. Tento materiál však fungoval univerzálně a ukázalo se, že hodí i pro kalifornské dělníky a zlatokopy, kteří pracovali v těžkých podmínkách. Levi se rozhodl, že z tohoto materiálu začne vyrábět kalhoty. Jednalo se o látku, která byla dovážena z Francie. Francouzi ji nazývali serge de nimes. Z tohoto názvu byl odvozen název denim, který se stal nejpopulárnějším a nejvhodnějším materiálem pro výrobu kalhot.
Patent s Jacobem Davisem definoval novodobé džíny
Denim však nosili italští námořníci ve městě Janov v 17. století. Ze zkomoleného výrazu Jannes vzniklo později slovo jeans neboli džíny. V polovině 19. století se však až Levi Straussovi podařilo s denimovými ‚jeansy‘ prorazit ve velkém. V roce 1873 si navíc nechal patentovat jejich provedení. O rok předtím ho totiž kontaktoval jeden stálý zákazník, který se shodou okolností živil jako krejčí. Jmenoval se Jacob David. V dopise uvedl nápad, jak prodloužit krátkou životnost kapes, která byla doposud nevyřešeným problémem. Rohy kapes spojil nýtky, čímž se problém vyřešil. Jacob Davis a Strauss Levi si tento nápad nechali společně patentovat dne 20. května 1873, čímž v podstatě vznikly jeansy, jak je známe v dnešní podobě.
Džíny se staly prototypem pracovního oděvu pro kovboje a zlatokopy. Až ve 30. letech 20. století dokázala značka Levi's prorazit do Evropy, kde se staly znakem odporu proti konzervativcům.
Spolupráce s Googlem vypadá velice nadějně
Za úspěchem Levi's jeans stojí i podpora celebrit, které je nosili. Mezi nejznámnější propagátory této značky patřili Elvis Presley nebo rebel James Dean, kteří se ve své době na veřejnosti v těchto skvěle padnoucích džínách objevovali. V současné době patří Levi Strauss & Company mezi největší oděvní firmy na světě a má své prodejny ve více než 110 zemích světa.
Před dvěma lety se Levi's spojil s Googlem v rámci projektu Jacquard, ve kterém si slibují spojit módu s moderními technologiemi. Oblečení bude disponovat speciálními vlákny, která budou vetkaná do látky a reagovat na dotyky a gesta. Miniaturní elektronika bude schována například v knoflících či švech oblečení. V praxi by to znamenalo, že si díky rukávu džínové bundy přepnete píseň na svém iPhone nebo zesílíte zvuk ve sluchátkách. Budoucnost je tedy v módě.
A zde je nová módní kolekce od SPD spasitele Tomia Okamury.