1. Rychlý a rychlejší
seriouswheels.com
Původní verze Veyronu měla maximální rychlost 408,47 km/h a oficiální výkon 1001 koní. Vylepšená varianta Super Sport sice zajela rychlost přes 431 km/h, ale v běžném provozu je "omezena" na 415 km/h. Její výkon je také oficiálně 1200 koní. Šéf vývojářů Bugatti Wolfgang Schreiber ale jednou prozradil, že skutečně mají o několik desítek koní víc, aby se bezpečně přehouply přes oficiálně udávané kulaté hodnoty v USA i Evropě, kde se používají jiné systémy jednotek.
2. Automobilka na každém kusu prodělává
I přes astronomickou cenovku (cca 33 milionů za standardní verzi, 52 milionů za Super Sport) činí ztráta na každém vyrobeném kusu 116 milionů. Automobilka to věděla od samého začátku, i tak ale financovala náročný vývoj, protože chtěla světu ukázat, co umí. A mateřský koncern Volkswagen ji na to poskytl peníze.
3. Chlazení
seriouswheels.com
Každé auto má deset chladičů - tři výměníky vodního chlazení motoru, tři chladiče motoru a po jednom pro motorový olej, olej diferenciálu, převodovku a klimatizaci. Výroba každého chladiče zabere patnáct hodin.
4. Výroba
Každé auto se vyrábí měsíc a půl - výhradně ručně. Konstrukce má tři hlavní části, které pohromadě drží pouhých čtrnáct šroubů. Na šestnáctiválcovém motoru o objemu osmi litrů pracují pouze dva lidé.
5. Žíznivec
Kombinovaná spotřeba Veyronu Super Sport je 23,1 l/100 km. Jeho palivová čerpadla zvládnou dodat sedm až osmkrát víc benzínu než u normálního auta. V plné rychlosti spotřebuje svou nádrž za dvanáct minut - bere si lehce přes sto litrů na sto kilometrů.
6. Pneumatiky
seriouswheels.com
Jmenují se Michelin PAX a sada čtyř vyjde na zhruba tři čtvtě milionu. A nevymění vám je jinde než v servisním středisku ve Francii, protože jsou třeba specializované nástroje, které nenajdete jinde na světě. Šířka zadních gum je téměř sedmatřicet centimetrů. Ráfky by se měly měnit každých 16 000 kilometrů, za ně dáte okolo milionu.
7. Aerodynamika
seriouswheels.com
Pokud chcete jet maximální rychlostí, musíte otočit druhým klíčkem v zámku poblíž sedačky. Auto samo provede diagnostiku, která určí, zda je v dostatečném technickém stavu. Uzavře klapky v difuzorech, sklopí zadní křídlo a sníží podvozek o šest centimetrů. Při plném brzdění se aktivní zadní křídlo vyklopí do úhlu 55 stupňů za 0,4 sekundy, aby samo o sobě generovalo brzdnou sílu 0,6 G.
8. Servis
Běžná roční prohlídka stojí okolo čtyř set tisíc. Pokud chcete servisovat motor, musíte odmontovat celou zadní část auta.
9. Převodovka
seriouswheels.com
Sedmistupňový dvojspojkový automat vyrábí britská firma Ricardo. Řadí za zhruba 150 milisekund, jeho výměna vyjde na dva a půl milionu.
10. Brzdy
Osmipístkové brzdiče vpředu, šestipístkové vzadu. Kotouče jsou z karbon-keramického kompozitu a odolají teplotám až 1100 stupňů Celsia. Zastavení auta z rychlosti přes 400 km/h trvá méně než deset sekund, na stroj i řidiče působí síla 1,3 G.
11. Původní plán
seriouswheels.com
Prvním náznakem Veyronu byl koncept 18/3 Chiron od studia Italdesign z roku 1999. Šlo o velmi upravené Lamborghini Diablo VT, osazené osmnáctiválcovým motorem o objemu 6,3 litru - název odkazuje na tři řady válců, rozevřené pod úhlem šedesáti stupňů. Výkon byl jen 555 koní.