1. Staletá kráva
www.chocolatewrappers.info
Původně švýcarská čokoládovna Suchard si koncem devatenáctého století otevřela pobočku v německém městečku Lörrach. Po mnoha akvizicích a změnách působnosti (např. po spojení s významným výrobcem kávy Jacobs) se v průběhu dvacátého století produkce firmy dost změnila. Milka, poprvé prodávaná v roce 1901, zůstala v sortimentu jako jediný čokoládový výrobek. Přežila všechny ostatní. Už její první balení bylo typicky fialové, protože majitel pan Suchard měl pocit, že fialová tabulka bude ve výloze hezky „svítit".
2. Fialová díky básničce
Krátká básnička Geletta Burgesse z roku 1895 vypráví o tom, jak básník nikdy neviděl fialovou krávu a jak doufá, že ji nikdy nepotká. Ale kdyby se to náhodou stalo, bude lepší, když fialová bude jen kráva a ne on sám. Suchard musel tohle veledílo číst, protože se rozhodl fialovou použít nejen jako podklad obalu, ale i při kreslení hlavního maskota čokolády, fialové krávy, která symbolizovala Alpy a hlavně alpské mléko, nejdůležitější přísadu jemné čokolády.
3. Světec vs. kráva
www.chocolatewrappers.info
Ve třicátých letech minulého století přibyl na obalech Svatý Bernard, který krávu vede. V roce 1971 se ovšem kráva znovu osamostatnila a definitivně se tak stala jedním z hlavních marketingových symbolů.
4. Místo jatek do důchodu
Nejslavnější představitelkou ikonické krávy v televizních reklamách (kde byla kráva opravdu natřena nafialovo) byla dojnice jménem Swallow. Když měla jít na jatka, zvedl se proti tomuto kroku tak obrovský veřejný odpor, že Suchard musel zakročit a nechal Swallow odejít do důchodu. Ročně přispíval na její chov štědrou částku. Spokojená kravička uhynula až v roce 1990.
5. Co vlastně znamená Milka?
www.chocolatewrappers.info
Všichni to považují za jméno titulní krávy, ale málokdo řeší původ tohoto jména. Jde o složení dvou slov – MILch (mléko) a KAkao (kakao).
6. Milka, jak ji známe dnes
Milka se proslavila natolik, že marketingový průzkum prováděný v Německu během devadesátých let dopadl až nečekaně v její prospěch. 40 tisíc dětí dostalo za úkol nakreslit krávu. Třetina z nich nakreslila krávu fialovou, tedy Milku.
7. Sezónní příchutě
www.chocolatewrappers.info
V českých krámech dřív bylo k mání jen pár příchutí, teď si ale můžeme připadat civilizovaně, protože máme na výběr až několik tuctů variant. Pořád jsme ale pozadu oproti německy mluveným národům, kde je sortiment širší. I k nám ale každoročně doputují sezónní variace – tři letní a tři zimní.
8. Veselá kráva
Speciální strakaté balení, kdy je bílá čokoláda slitá s mléčnou, vzniklo v roce 1998 k oslavě pětadvacátého výročí krávy Milky (jako oficiální marketingový symbol se začala používat v roce 1973). Tato příchuť později zůstala v nabídce jako Happy Cows.
9. Nové obaly nejdřív na menších trzích
www.chocolatewrappers.info
V roce 2007, už pod novým majitelem Kraft Foods, přišla Milka s novými uzaviratelnými obaly. Ty se daly neprodyšně uzavřít i po prvotním rozbalení čokolády. Marketing naznačoval, že teď můžete čokoládu ujídat políčko po políčku. V marketingu zjevně nebyla žádná žena, protože jinak by bylo předem jasné, že čokoláda se jí zásadně celá a najednou, aby co nejrychleji zmizely důkazy i pocit viny. Kraft nasadil nové obaly nejdřív na menších trzích a teprve po kladné reakci i doma v Německu.
10. Kde se vyrábí?
Původně švýcarská čokoláda se ve Švýcarsku vlastně vůbec nevyráběla. Domovský podnik je pořád v německém Lörrachu, ale výrobní linky ji chrlí i v rakouském městečku Bludenz, slovenské Bratislavě, rumunském Brašově, polských Jankovicích, ukrajinském Trosťanci nebo americkém Chicagu.