Škoda Fabia je nejčastějším autem, které můžete na českých silnicích potkat. Spolu s větší Octavií se o tenhle post už léta rve a momentálně vede s velmi slabým náskokem (i díky uvedení třetí generace oktávky). Celkem jezdí po domácích asfaltkách 400 tisíc fabií. A protože loajalita ke značce u nás pořád ještě funguje hodně, dá se předpokládat, že spousta majitelů se bude ohlížet po nové generaci auta, které jim tak dobře sloužilo. A proto je třetí generace Škody Fabie jedním z nejočekávanějších aut roku a samozřejmě i trumfovým esem mladoboleslavské automobilky. Před několika hodinami byly po dvou týdnech napínání konečně zveřejněny první fotky celého vozu. Pojďme se na ně podívat a ve zkratce si říct, v čem všem bude nová generace lepší než ta předchozí.
1. Hezčí
Ve třetí generaci se Fabia designově hlásí ke větší Octavii a především k modelům Rapid a Rapid Spaceback. Nemusíme vám vysvětlovat pojmy jako tornádo linie nebo český křišťál, prostě je na první pohled vidět, že jsou linie ostřeji řezané a auto, když si odmyslíte charakteristickou škodováckou masku, tak trochu připomíná svého koncernového sourozence – Volkswagen Polo. A to bylo už několikrát vyhlášeno jedním z nejhezčích aut v segmentu. Takže rozhodně posun kupředu.
2. Nižší
Předchozí Fabii se pro její výšku přezdívalo maják nebo strážní věž. Vůz byl opravdu opticky dost vysoký a vyšší těžiště se projevovalo i v nájezdech do zatáček. Škoda si to vzala k srdci a novinka je o tři centimetry nižší a především o devět centimetrů širší. Proporcemi se tak vrací k první generaci a vypadá mnohem dynamičtěji. Konečně to zase bude tradiční hatchbackové svezení.
3. Pokrokovější
Pořád se spekuluje o tom, zda bude mít Fabia novou platformu MQB – podobně jako Golf, Octavia nebo třeba nové Polo – nebo zůstane u přepracované stávající platformy PQ25. Zástupci automobilky nás ujistili, že to bude tak nějak napůl. Ze značné části využívá nová Fabia moduly platformy MQB, ve zbytku je to pak především evoluce stávající platformy druhé generace PQ25, pojmenovaná logicky jako PQ26. Z původní platformy pak zůstala jen nepatrná část dílů. Samotné rozměry vozu (viz výše) a minimální převisy samy o sobě naznačují, že bude auto v zatáčkách jistější a živější.
4. Lehčí
Nejlehčí Fabia by měla mít 980 kilogramů. Dostat dneska váhu auta pod tunu je skoro husarský kousek. Oproti předchozí generaci jde o úsporu skoro půl metráku, aniž by na tom ovšem tratila bezpečnost vozu. Podobné úspory jsme viděli i u nového Golfa nebo Octavie, což naznačuje, že ta nová platforma není úplně bez šance. Za úsporu může ale i nová generace motorů.
5. Úspornější
V nabídce budou především malé a extrémně úsporné motory. Benzínovou tříválcovou klasiku 1.0 MPI z malé Citigo doplní ještě přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkony 66 a 81 kW. Milovníci nafty pak využijí nový naftový tříválec o objemu 1,4 litru s výkony 55, 66 s 77 kW. Bojíte se malých objemů? Nemusíte, všechny diesely mají točivý moment přes 200 N.m, takže si s malým vozem hravě poradí.
6. Osobitější
Nově lze individuálně měnit barvu karoserie, střechy, krytů zrcátek a litých kol a na výběr bude z patnácti odstínů laku a mnoha interiérových dekorů, včetně potahů sedaček. Už v minulé generaci si Škoda vzala příklad např. z Mini, nově ale nabízí vysokou míru individualizace i u modelu Rapid Spaceback. Fabia bude dalším rozvojem této strategie.
7. Bezpečnější
Novinkou bude např. systém Front Assistant, který využije radar v přídi vozu. Pokud rozpozná překážku, bude schopen automaticky zastavit vůz bez řidičovy intervence. Tento systém je běžně výsadou větších a luxusnější vozů. Ve Fabii bude slavit premiéru.
8. Mobilnější
Nová Fabia myslí i na majitele chytrých telefonů (kdo ho dneska nemá). Svůj telefon si budete moci zrcadlit v palubním systému a Škoda dokonce vyvinula svou vlastní aplikaci, která bude s vaším mobilem komunikovat.
9. Praktičtější
Zavazadlový prostor bude zase o pár litrů větší a jde o premianta celého segmentu, takže ani nové Polo, ani nová Ibiza nenabídnou tolik prostoru. To bude platit jak pro verzi hatchback, tak pro chystaný kombík.
10. Líbivější
Stejně jako v druhé generaci se chystá i stylová varianta Škoda Fabia Monte Carlo – s černou mřížkou chladiče, většími koly a stylově vyzdobeným interiérem. Pár vyvolených už ji vidělo a prý se jedná o vyloženě sexy auto. Snad nám ho škodovka také brzy předvede. Bude to prozatímní náhrada za verzi RS, o které se prý zatím neuvažuje.