fb pixel 10 důkazů, že je Google jen chytře poskládaný Frankenstein – G.cz
Vyhledávání

10 důkazů, že je Google jen chytře poskládaný Frankenstein

Když někdo dělá něco líp, umlať ho balíkem stodolarovek, než tě předběhne. Každý má svou cenu. Ví to nejen Google, ale třeba i Facebook, Apple nebo Microsoft.

Václav Rybář
Václav Rybář 17.3.2015, 11:00

Všechny zmíněné firmy mají za sebou obrovské akvizice, na kterých dnes stojí značná část jejich impéria. Google by ale expanzi do různých odvětví mohl přímo vyučovat. Podívejte se na posledních pár let jeho rozhazování.

1. AdSense

Jeden z komerčních motorů Googlu - AdSense a AdWords - najdete na milionech webů. Textová reklama automaticky se přizpůsobující regionu a obsahu stránky, na které se nacházíte. Už v dubnu 2003 zaplatil za jednu z klíčových součástí celého systému firmě Applied Semantics pěkných 102 milionů dolarů. Dobře zúročená investice, věřte nám.

2. Picasa

Po dvou letech úspěšného rozvoje Google koupil v roce 2004 Picasu za nezveřejněnou sumu. Organizátor fotek pak dal k dispozici uživatelům zadarmo a integroval ho do svého blogovacího systému (Blogger.com - ten je mimochodem taky odkoupený).

3. Android

Pouhých padesát milionů. Za operační systém, který je dnes součástí většiny mobilních telefonů. Je pravda, že se na něm Google od roku 2005 pěkně nadřel, ale šlo o odrazový můstek do světa mobilních telefonů. A podívejte se, kde dneska Android je. Všude.

4. YouTube

Bezmála dvě miliardy dolarů a další, mnohem větší peníze, nasypané od roku 2006 do rozvoje a rozšiřování kapacit. I tak se z dnešního pohledu podobný úlovek může zdát fantastický, když se nakupují méně zavedené služby za dvojnásobek (ta internetová bublina se prostě nafukuje čím dál tím víc). Ano, na YouTube je teď mnohem víc reklamy, ale pár úspěšných youtuberů se také může natáčením videí živit a nakonec z toho profitují všichni. Google pomohl YouTube vyrůst daleko za představy těch největších optimistů.

5. Panoramio

Chytrý nápad španělského programátora, totiž zveřejňovat na jeho webu fotky krajinek, měst a dalších "panoramat", propojené navzájem zeměpisnými souřadnicemi, se zalíbil Googlu, který ho za velké peníze odkoupil a integroval do svých map. Panoramio běží dál, ale Google ho hodlá zrušit a zpřístupnit obsah jen prostřednictvím svých map, což samozřejmě v komunitě vyvolává protesty. Experti se ovšem spíše podivují, že se k podobnému kroku neodhodlal již dříve. V systému je momentálně na sedmdesát milionů fotografií.

6. reCaptcha

Taky musíte vypisovat při odeslání nějakého formuláře změť znaků, aby systém poznal, že nejste robot? A otravuje vás to? Postěžujte si u Googlu. Ten tenhle chytrý systém odkoupil a lišácky integroval do svých Google Books. Ty obsahují miliony naskenovaných stránek, které automatické oči počítače neumí rozluštit. A proto mu s tím pomáháte svým datlováním. Po čertech chytré.

7. Motorola

Chcete se dostat do mobilního byznysu nejen softwarově, ale chcete ty telefony rovnou i vyrábět? Jednoduché řešení - kupte si zavedenou značku, komplet s know-how a veškerými patenty. Microsoft si pořídil Nokii, to všichni víme, ale Google ho inspiroval tím, že se hecnul a za dvanáct miliard dolarů koupil Motorolu.

8. Zagat

Ačkoliv Zagat není největší svého druhu (tahle pozice přisluší Yelp a musíme brát v úvahu i agresivní FourSquare), má velkou historii. Už v roce 1979 začal vycházet v tištěné podobě jako průvodce po newyorských restaurací. Pak se rozrostl a získal placenou online verzi. Zájemců o koupi bylo několik, ale cena byla přemrštěná. Google nakonec usmlouval slevu, Zagat koupil, dal ho k dispozici zdarma a podmínil registraci na něm existujícím Google+ účtem. Za 151 milionů dolarů asi dobrý kauf.

9. Meebo

Úspěšný instant messenger (á la ICQ a IRC kombinované v jedno) byl slibným startupem, který na sebe nabalil spoustu uživatelů. Pak přišel Google a po koupi společnosti všechno zavřel, aby mohl Meebo integrovat do Google+ a Google Hangouts.

10. Waze

Dalším úlovkem byl server, na kterém si lidé vyměňovali informace o zácpách, dojezdových časech na různá místa v kombinaci na dnu, týdnu, měsíci, autě a dalších aspektech. Kde myslíte, že všechna tahle data skončila? Ano, jsou to přesně ty věci, které na vás vypadnou, když si na Google Maps zadáte nějakou trasu. Odhadovaný čas při aktuální úrovni dopravy tolik a tolik. Poděkujte u pomníčku jménem Waze.

A TADY se můžete přesvědčit, jak propastný rozdíl může být mezi vyhledáváním na Google a Seznamu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články