Vlna bez pravidel
Ať už vinou čtyřicetileté totalitní izolace nebo tvrdé konkurence, jen málokterý český hudebník činný v minulém století se může pochlubit tím, že by ho za velkou louží nejen znali, ale taky uznávali coby součást kapel těch největších legend rockové hudby. Snad až příliš brzy zesnulý Ivan Král, který zemřel 2. února ve věku 71 let, si mohl tuhle nálepku klidně hrdě plácnout na čelo. Baskytarista, který hrál s Iggy Popem i Patti Smith, má na kontě ale mnohem víc zářezů, než jen pár skvělých riffů a skladeb.
Ve druhé polovině 70. let to na newyorské punkové scéně opravdu žilo. Nebo spíše vřelo. Punk rock šel na ruku mainstreamu a recykloval klasická kytarová klišé. Navíc tu byl New wave, žánr který vybrakoval to nejlepší z bluesu a rock'n'rollu, přisypal k tomu líbivé popové prvky a snažil se vytvořit hudbu, která by se líbila i většinovému posluchači. Samozřejmě existovala skupinka undergroundových umělců, kteří s tím absolutně nesouhlasili, možná tím dokonce až opovrhovali. A právě ti dali vzniknout avantgardnímu hnutí s ironickým názvem No wave. V jeho rámci experimentovali se zvukem, hlukem, atonalitou a nelibozvučností. Nebyl to jen nový subžánr, byl to agresivní, i když nakonec jen krátce existující životní styl, jehož součástí byl i specifický styl oblékání a také nezávislé vizuální umění - takže ano, i film.
Součástí téhle scény byl i mladý emigrant z Československa, toho času basák doprovodné kapely Patti Smith. Král se tehdy dostal do backstage prakticky všude, a tak stál u zrodu těch největších hudebních legend. Spolu s nowavovým režisérem Amosem Poem Král mezi lety 1974 a 1976 na svou 16mm kameru natáčel zákulisí a život rockové scény New Yorku. Na archivních záběrech, které skončily ve zhruba hodinovém dokumentu s názvem The Blank Generation, se objevují právě Patti Smith a její banda, ale také kultovní Ramones, Television, Talking Heads, Tuff Darts, Wayne County, Blondie, s nimiž Král také krátce hrál, Harry Toledo, Marbles, Miamis, Shirts, New York Dolls či Heartbreakers. Kde jinde uvidíte autentické scény z divokých párty v proslulém klubu CBGB?
Král vydržel s Patti Smith několik let a nahrál s ní a její kapelou čtyři studiová alba. Na začátku osmdesátek pak přešel k Iggy Popovi, což ho nakonec proslavilo asi nejvíc. Kromě toho všeho Král samozřejmě i skládal vlastní věci. Jeho písničky natočili U2, Pearl Jam, Téléphone, David Bowie, Simple Minds, First Aid Kit nebo John Waite, u nás třeba kapela Lucie. Jeho song Barefoot Dancing, kterou složil s Patti Smith a kterou Patti natočila na album Wave v roce 1979, byla časopisem Rolling Stone usazena na 331. příčku žebříčku 500 nejlepších písní všech dob.
Vedle Krále už snad jen další dva české muzikanty můžeme považovat za opravdu světové. Další je Jan Hammer, který hrál s legendární jazzrockovou skupinou kytaristy Johna McLauglina Mahavishnu Orchestra a natáčel s mnoha legendami rocku a jazzu. Sám vydal několik skvělých alb, včetně soundtracku k seriálu Miami Vice, s nímž se dostal na první místo americké hitparády. Druhý je slavný jazzový a jazzrockový kontrabasista Miroslav Vitouš, který hrál s druhou legendární jazzrockovou formací Weather Report Joa Zawinula. Natáčel s Milesem Davisem, Herbie Hancockem, Chicem Coreou a mnoha dalšími.