fb pixel
Vyhledávání

Závod Excelent Soldiers navštívila Cobra. Tady máte rozhovor s jejím pilotem

Zdroj: Lukyn Wagneter Red Bull Media House

Na freeskiingový závod Excelent Soldier, který o víkendu 4. - 6. března 2016 proběhl v Deštném v Orlických horách, přiletěla i nečekaná návštěva v podobě bojového vrtulníku Bell Cobra TAH-1F, který patří do sbírky Red Bull Flying Bulls. Sedli jsme si na chvíli s jejím pilotem Mirko Flaimem původem ze Südtirol v Severní Itálii, abychom o helikoptéře zjistili víc.

Adam Brandejs
Adam Brandejs 10.3.2016, 16:27

Mirko, jak se stalo, že létáš s vojenskou Cobrou?

Dělal jsem leteckého instruktora a během své práce jsem se potkal s šéfem Flying Bulls, což je předváděcí letecký tým patřící Red Bullu.

Řekneš nám něco o Cobře?

Cobra byla první helikoptéra, kterou od začátku navrhovali a stavěli jako bojovou. V šedesátých letech byla zjevením. Agresivní vzhled jí už mezi testovacími piloty vysloužil jméno Cobra, což byl dost nezvyk, protože vojenské vrtulníky americké armády jinak nesou jména indiánských kmenů. Nezvyklé bylo umístění piloty a střelce v tandemu za sebou, které se ujalo a používá dodnes i u moderních strojů. Mocná byla také jeho výzbroj, jakou v té době nedisponoval žádný jiný vrtulník.

Jak si Cobra vedla v boji?

Američani Cobru úspěšně nasadili ve Vietnamu, kde se uplatnila především při eskortu pozemních konvojů zásobujících armádu zbraněmi. Letadla by byla pro takový úkol příliš rychlá, kdežto Cobra byla pro hlídkování ideální.

Můžeš nám představit konkrétně vrtulník, který pilotuješ?

Je to vojenský vrtulník Bell Cobra TAH-1F s registrační značkou N11FX, který je přirozeně zbaven veškeré výzbroje. V roce 2002 prošel kompletní renovací. Jednu dobu šlo o jedinou letuschopnou Cobru v Evropě. Mám dojem, že nedávno přibyla ještě jedna, kterou provozuje majitel v České republice.

Ty sám létáš jenom s vrtulníkem nebo i s letadly?

Leteckou licenci mám také, ale v poslední době létám především s Cobrou.

Co je těžší pilotáž vrtulníku, nebo letadla?

Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco letadlu se letět chce, vrtulníku ne. Aby ses dostal do vzduchu v letadle, stačí přidat plyn a přitáhnout knipl. Ovládání vrtulníku je komplikovanější.

Je létání ve vojenské helikoptéře jiné než v civilní?

Především má neskutečný výkon. Má cestovní rychlost těsně pod tři sta kilometrů v hodině, ale dá se z ní vymáčknout až 350 km/h. Na některé věci jsem si musel zvyknout - například na to, že se nesedí vedle sebe, ale v tandemu. Já sedím vzadu za svým druhým pilotem, což znamená trochu jiný výhled. Ale celkově se s Cobrou létá skvěle.

Je to ta samá Cobra, co je jinak zaparkovaná v Hangaru 8 v Salzburku?

Jasně, je to ona. Pokud není tam, pravděpodobně je na návštěvě na nějakém leteckém dnu jako například na Aviatické pouti v Pardubicích, kde jsme byli loni a kam se chystáme letos znovu.

Jak dlouho to trvá ze Salzburku do Deštné?

Zvládli jsme to asi za hodinu a půl.

Jak na vás působí skok, když ho vidíte z takové výšky?

Přirozeně působí menší. Ale jakmile dosedneme nahoře na kopci vedle rozjezdu, je vidět, že to je masakr. Sám jsem dlouho lyžoval a jezdím na prkně a absolutně si neumím představit, že bych se na něco podobného pustil.

Co říkáš akci jako takové?

Je to v úplném koutě republiky. O to víc jsem překvapený, na jak vysoké je to tady úrovni.

Závod je podporovaný pivem Excelent. Může si dát pilot vůbec pivo?

Pro piloty platí přísná pravidla. Ale když zaparkuji vrtulník na kopci u rozjezdu na skok a vím, že znova půjdu létat až zítra, jedno si dám s chutí.

A TADY se podívejte, že závod Excelent Soldiers překonával hranice fyzikálních zákonů.

Podobné články

Doporučujeme

Další články