Dvě havarie při startu
CAAC, tedy úřad, který v Číně dohlíží na civilní letectví preventivně zakázal lety všech 96 strojů typu Boeing 737 MAX 8, která létají pod čínskými aerolinkami. Učinil tak v návaznosti na nedělní pád letadla Etiopian Airlines stejného modelu, který krátce po startu havaroval – stroj byl etiopským aerolinkám dodán teprve loni v listopadu. Celá nová řada letadel Boeing 737 MAX se začala vyrábět v roce 2014 a varianta 737 MAX 8 byla poprvé dodána až v roce 2017.
Vzhledem k tomu, že loni v říjnu havaroval při startu také stroj tohoto typu společnosti Lion Air v Indonésii, domnívají se experti, že by mohla existovat spojitost mezi oběma pády. Podle dosavadního vyšetřování indonéské havárie byl na vině mechanismus vyhodnocující rychlost letadla – systém ve snaze nabrat rychlost, kterou mylně vyhodnotil jako nebezpečně nízkou, stlačil předek letadla prudce dolů, čímž se letoun stal neovladatelným a následně narazil do Jávského moře. Navíc Boeing o tomto systému neuvedl nic do manuálu, takže piloti o jeho existenci ani netušili.
Evropa zatím stroje ponechává v provozu
Vzhledem k tomu, že česká letecká společnost Travel Service loni v únoru oznámila, že během následujících šesti let obdrží 39 kusů Boeingu 737 MAX 8, z nichž již tři vlastní, rozhodli jsme se kontaktovat český Úřad pro civilní letectví, zda-li se u nás chystá podobný zákaz letu těchto strojů jako v Číně.
"Pracovníci našeho úřadu situaci sledují a momentálně nemáme žádné zprávy o tom, že by evropský úřad pro civilní letectví omezení vydal," uvedl pro G.cz mluvčí úřadu Vítězslav Hezký. Dále nám sdělil, že o omezení letové způsobilosti rozhoduje úřad, který schválil daný model letadla – v Evropské unii má toto na starost Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). V případě, že by došlo k vydání tohoto omezení, automaticky se vztahuje na všechny členské země Evropské unie, tedy i na Českou republiku. Podle mluvčího českého úřadu přebírá EASA rozhodnutí svého amerického ekvivalentu FAA – ten zatím žádné podobné omezení či upozornění nevydal, takže stroje Boeing 737 MAX 8 mohou prozatím létat po Evropě stejně jako doposud. Velmi bude také záležet, jak se k celé situaci postaví úřad pro letectví v USA, neboť EASA často následuje stanoviska vydaná právě tímto úřadem.
Boeing 737 MAX patří mezi nejmodernější letadla světa a momentálně s nimi létá několik velkých dopravců včetně amerických společností Southwest Airlines a American Airlines. Model se vyrábí ve čtyřech variantách 737 MAX 7, MAX 8, MAX 9 a MAX 10, které se vzájemně liší počtem sedadel a doletem. Boeing měl k lednu 2019 potvrzených 5011 objednávek na tyto stroje, z nichž již stihl dodat přes 350 kusů. Nový model 737 MAX je čtvrtou generací letadel Boeing 737, které se prvně začaly vyrábět již v roce 1967 – řada 737 je dodnes nejprodávanější tryskové dopravní letadlo v historii.
A tady si přečtěte, že sovětský kosmonaut Gagarin by oslavil 85 let.