Před pár lety proběhl výzkum na všech středních školách od společnosti Člověk v tísni. Podle zveřejněných výsledků studenti mnohdy nerozeznají Klementa Gottwalda od prezidenta Edvarda Beneše. „To jsou fakta, která nikoho nemohou nechat chladným, která musí vyburcovat,“ domnívá se Mikuláš Kroupa, který se věnuje mapování moderních českých dějin a také zaznamenává vzpomínky pamětníků.
"Za malou informovanost u mladší generace můžeme my, rodiče, prarodiče a učitelé, kteří se těmto tématům vyhýbají. Proto nabízíme multimediální učebnici s názvem „My jsme to nevzdali“, která poskytne něco víc. Jejím prostřednictvím nám pamětníci předkládají své vlastní příběhy," dodává Kroupa.
Kroupa je přesvědčen, že opravdové příběhy jsou tou nejvhodnější variantou, jak seznámit současné žáky s takto ožehavými historickými fakty. Multimediální učebnice propojí historii se současností. Stránka je doslova nabitá nesčíslným množstvím audiozáznamů, fotografií, osobních dopisů i textů a také vzpomínkami pamětníků, kteří už dnes nežijí. Což můžou ocenit i učitelé přípravě hodin dějepisu.
"Žádný vzpomínkový klip není delší než tři minuty, považuji to proto za vhodnou formu. Vede pedagogy k tomu, aby si kreativním způsobem připravovali hodiny dějepisu, nebo se například rozhodli popisovat dvacáté století prostřednictvím fenoménů, jako je východní fronta, západní fronta, politické procesy padesátých let nebo sovětská okupace v srpnu 1968," vysvětluje Kroupa. Učebnici nabízí ke koupi prostřednictvím stránek www.myjsmetonevzdali.cz.
Podle jiného učitele dějepisu Jiřího Sovadiny z Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě jsou důležité právě autentické příběhy lidí. Obzvláštňují mnohdy neosobní a těžkopádně přednášené líčení historie. Stává se tak bohudík stále více moderním trendem vysvětlovat studentům problematiku současných dějin prostřednictvím osudů jednotlivců či například celých rodin.
Zatím jsou vědomosti studentů o moderních dějinách často nedostatečné a mnozí učitelé se stále zdráhají využívat modernějších pomůcek. Proto Sovadina založil s přáteli a příznivci speciální webové stránky www.moderni-dejiny.cz, kde jsou k dispozici nejrůznější podklady k hodinám dějepisu, informace o článcích a aktualitách. Stránky tak vytvářejí jakési společné prostředí, v němž se mohou o novinkách vzájemně informovat právě učitelé dějepisu.
"Páteří jsou informace o metodice, výukové prezentace k určitým historickým tématům a pracovní listy. Informace jsou zdarma přístupné pro všechny," říká Sovadina. A dodává: "Jsou dvě skupiny učitelů – aktivní, kteří si vše seženou sami – a ti, kteří profesi vnímají jako obyčejné zaměstnání. Jim mohou takové stránky pomoci i při shánění ukázek z videí či dobových dokumentů."
A TADY si přečtěte o antisemitismu na sociálních sítích.