fb pixel Uplynulo již 43 let od doby, co do metra nastoupili první cestující. Podívejte se na unikátní snímky, jak se stavělo! – G.cz
Vyhledávání

Uplynulo již 43 let od doby, co do metra nastoupili první cestující. Podívejte se na unikátní snímky, jak se stavělo!

9. května 1974 na Kačerově Gustáv Husák přestřihl symbolickou pásku a byla slavnostně otevřena naše klíčová dopravní tepna. Dnes za jediný den pražské metro přepraví zhruba 1 272 143 cestujících a je tak neodmyslitelnou součástí našeho života. Pojďme se podívat na fotografie, jež ukazují, jak probíhala jeho stavba.

Tereza Jabornická 23.5.2017, 08:00

Když roku 1974 vyjelo první metro, mělo zhruba sedmi kilometrovou trasu a devět stanic. Dnes se může chlubit zhruba 65 kilometry a 61 stanicemi.

Nejslavnější návrh pražského metra předložili inženýři Vladimír List a Bohumil Belada roku 1926. Navrhovali síť čtyř klíčových tratí Dejvice - Vinohrady a Karlín - Smíchov. Inženýři také poprvé použili termín "metro", které je převzato z francouzštiny.

Roku 1939 vedení hlavního města Prahy schválilo výstavbu metra. Následně se rozběhla projektová příprava a o pouhé dva roky později již byla připravena projektová dokumentace trasy Dejvice - Pankrác a předběžné projekty tratí Smíchov - Libeň a Holešovice - Vinohrady. Už v té době vznikl trojúhelník Florenc - Můstek - Muzeum.

Mezi lety 1967 - 1974 byl postaven první úsek tratě C s devíti stanicemi. V den zahájení provozu přestaly jezdit staré tramvaje a bylo zavedeno mechanizované odbavování cestujících. V té době se také začala zmenšovat tramvajová síť.

V době spuštění metra C započaly práce na stavbě trasy metra A. První úsek byl spuštěn roku 1978. Roku 1985 byl spuštěn provoz linky metra B ze Smíchovského nádraží na Florenc.

Brzy bylo ovšem jasné, že výstavba metra neproběhne tak rychle, jak se plánovalo a začala se opět budovat levnější tramvajová síť.

Nyní se plánuje výstavba trasy D, která by měla započít v následujících dvou letech a začít by se mělo v úseku Pankrác - Olbrachtova. Nový úsek má značně ulevit přetížené lince C.

ZDE se můžete podívat na historii tramvají!

Podobné články

Doporučujeme

Další články