fb pixel Testujeme elektrokolo do terénu: Agogs Max – G.cz
Vyhledávání

Testujeme elektrokolo do terénu: Agogs Max

O tomhle stroji jste možná ještě neslyšeli. My taky ne, a proto jsme jeho testování svěřili odborníkovi nad jiné povolanému: bikerovi s nickem Čerf.

Ivan Brezina
Ivan Brezina 29.4.2016, 18:50

Elektrokolo (ekolo) je bicykl s přidaným elektromotorem. Proč si ho pořizovat? Třeba pro efektivní dopravu do práce. Jak funguje „městský“ model Agogs Tracer Trek v hustém metropolitním provozu jste se mohli dočíst v naší dvoudílné reportáži o jízdě po Praze (ZDE a ZDE).

Ekola ale už dnes pokrývají všechny typy klasických kol. Najdete mezi nimi i bicykly na výlety a do terénu. Třeba Agogs Max, který se hodí i pro drsnější „venkovní“ zážitky. Vyzkoušel profibiker Michal „Čerf“ Červenka:

Na kole špičkově jezdí přes dvacet let. Začínal s cyklotrialem a mototrialem, kde se umísťoval v první desítce ČR. Po úrazu ramene se vrátil k bikům (MTB, XC, DH i 4X). V downhillu (sjezdu) byl v roce 2013 mistrem ČR v kategorii 40+, ve fourcrossu se pravidelně umísťuje v první pětce. Zároveň je i držitelem světového rekordu v počtu ujetých kilometrů na kole bez řetězu (pumptrack) s hodnotou 42,195. Jak hodnotí nové ekolo?

Z dynamiky jízdy na ‚šíleném Maxovi‘ jsem úplně nadšený,“ shrnuje Čerf. „Není to zdaleka jen dopravní prostředek, který vám ušetří trochu námahy při šlapání. Jde o plnohodnotné kolo do terénu, a to nejen jízdními vlastnostmi, ale třeba i geometrií rámu.

Vsuvka: co je ekolo?

Nečekejte, že se na Agogs Max bez námahy povezete jako na motorce. Brání tomu evropská legislativa, podle které by v takovém případě už šlo o malý skútr. Musel by mít SPZ, povinné ručení a další náležitosti, a hlavně by nesměl na cyklostezky.

Vy ovšem jedete na tzv. „elektricky asistovaném jízdním kole“. To je stroj, na kterém podle směrnice EU musíte pořád šlapat. Jakmile přestanete, nejede to. Elektromotor tedy nepracuje za vás, ale k šlapání vás jenom „postrkuje“, a to v některém z pěti asistenčních módů, které si navolíte na podsvětleném displeji na řidítkách.

Jinak řečeno se sami rozhodnete, jak moc vám má motor pomáhat. Pro rychlé rozjezdy z místa nebo pro únavnější dojezdy na delší vzdálenost můžete asistenci využít naplno, ale třeba terénu se dá úplně vypnout.

Ekolo nesmí převýšit rychlost 25 km/h. Neznamená to, že byste snad na Agogs Max nesměli jet rychleji (běžné kolo na rovné asfaltce z kopce klidně ‚rozdupete‘ třeba až ke stovce). Jakmile ale překročíte 25 km/h, elektromotor se automaticky odpojí a další zrychlení je už jen na vašich nohou.

Adrenalinová jízda

„Šíleného Maxe“ by Čerf po testování doporučil bikerům, kteří vyrážejí ven za zážitky. „Je to plnohodnotné XC, tedy cross country kolo,“ shrnuje. „Hodí se pro běžné výlety s terénními vložkami, a to i v hornaté krajině. Zároveň na něm ale vyjedete a sjedete prakticky cokoli. Má pevnější rám, takže se na něm dá klidně i blbnout na skalkách nebo downhillovat. Umím si na něm představit i dnes tolik módní cyklotraily v bikeparcích.

Agogs Max není speciální kolo pro naprosté extrémy, které kromě Čerfa podnikají třeba Michal Maroši nebo Richard Gasperotti. Nebudete na něm sebevražedně skákat z pětimetrových srázů. Díky odpružené přední vidlici si ale dobře poradí s polními cestami, prudkými horskými srázy bez asfaltu a dalšími terény, které vás potkají mimo silnice a značené cyklotrasy.

Max má nejkvalitnější výbavu,“ dodává Čerf. „Přehazovačka, brzdy, pláště, ráfky, středy, to všechno je od špičkových výrobců. Biker, který si chce zablbnout v terénu, dostane velmi dobře ustrojené kolo.

Nakopnutí do kopce

Na Čerfa Max hodně zapůsobil už první dojem. „S asistencí motoru jsem se rozjížděl v extrémním kopci,“ vypráví. „Na běžném kole bych to stěží rozdupal, ale tady jsem měl pocit, jakoby mně někdo chytil za zadek a nakopnul nahoru.

Hodně oceňuju i skvělé vyvážení. Motor je umístěn ve středu a baterie na šikmé rámové trubce. Těžiště tedy leží uprostřed, díky čemuž je kolo skvěle ovladatelné. Při extrémnějších kouscích v terénu nemusím nic řešit. Můžu se soustředit jen na zážitek. Prostě ideální bajk pro lidi, kteří chtějí podnikat dlouhé cyklotreky krajinou a občas si přitom i trochu zařádit.

Technická data

O ekole Agogs Max se více dočtete ZDE. Jaké výbavy si na něm všimnout?

Řazení a přehazovačka: Shimano Deore 9 rychlostí

Brzdy: Shimano, hydraulické diskové (kotouč ∅160 mm)

Přední vidlice: SR-Suntour XCR32, zdvih 100mm, uzamykatelná

Pláště: Maxxis Crossmark 27.5 x 2.10"

Pohon: Bafang Max Drive System (středový)

Ovládání: Bafang Max display středový, podsvícený, s dálkovým ovládáním, 0-5 stupňů asistence

Typ a kapacita baterie: Samsung SDi Li-Ion 470Wh (36V/13Ah)

Hmotnost včetně baterie: 22,8 kg

Reálný dojezd: 100 km s asistencí úrovně 3

Anketa

Proč má podle vás smysl pořídit si ekolo?

Anketa se načítá...

Podobné články

Doporučujeme

Další články