fb pixel Téměř polovinu času před televizními obrazovkami věnují Češi seriálům a filmům – G.cz
Vyhledávání

Téměř polovinu času před televizními obrazovkami věnují Češi seriálům a filmům

Zdroj: By Miguel Pires da Rosa from Braga, Portugal - Couple looking at tv screen, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16290295

Čeští televizní diváci strávili v prvním pololetí letošního roku sledováním televize v průměru 3 hodiny a 55 minut denně. Nejčastěji sledovali seriály a filmy, které tvořily téměř polovinu veškerého času stráveného před televizními obrazovkami. Celosvětová pandemie covidu-19 se podepsala na nárůstu zájmu o zpravodajství a v letošním roce si více času ukrajují také sportovní pořady. Vyplývá to z údajů mediálního zastupitelství tematických televizních stanic Artmedia.

Martin Miko
Martin Miko 11.8.2021, 09:32

Dlouhodobě nejsledovanějšími programovými žánry jsou mezi českými televizními diváky seriály a filmy. Jak ukazují data z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti, z celkového času, který Češi stráví sledováním televize, věnují právě seriálům a filmům 44 %. Nic na tom nezměnila ani celosvětová pandemie covidu-19. Na filmy a seriály připadal téměř stejný podíl také v prvním pololetí roku 2019 i 2020. „Seriály z kriminálního, lékařského nebo venkovského prostředí byly a jsou u českých televizních diváků velmi oblíbené, a na tom se v blízké době nic nezmění. Seriálům kraluje především lokální tvorba, zatímco u filmů záleží spíš titul od titulu,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Artmedia, jež na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic.

Covid-19 zvýšil zájem o zpravodajství

Během celosvětové pandemie covidu-19 vzrostl zájem o zpravodajství. Zatímco v předkrizovém roce 2019 se zpravodajské pořady podílely na celkovém času sledování televize z 11 %, v prvním pololetí předchozího i letošního roku je to již 14 %. Není překvapením, že nejsledovanější jsou hlavní zpravodajské relace, které televizní stanice vysílají ve večerních hodinách. „I přes možnost sledovat zpravodajství z domova i ze světa doslova online zůstává televize hlavním zdrojem informací pro celou řadu lidí. Vysoká sledovanost hlavních zpravodajských relací ukazuje, že v dnešní hektické době divákům vyhovuje získat základní přehled v několika desítkách minut,“ říká Pavel Müller.

Třetím nejsledovanějším žánrem po dramatických (filmy a seriály) a zpravodajských pořadech jsou zábavné programy typu reality show nebo talk show, kterým televizní diváci věnují 13 % z celkového času před televizními obrazovkami. Oblibě se těší také dokumentární pořady, na které připadá 5 % času stráveného sledováním televize, a k nimž patří například cestopisy a dokumenty věnované historii a vědám.

Návrat sportu i jeho fanoušků

Z hlediska sledovanosti jednotlivých programových žánrů měla celosvětová pandemie covidu-19 největší vliv na sportovní pořady. Zatímco v prvním pololetí roku 2019 se sportovní pořady podílely na celkovém čase sledování televize z 5 %, v loňském roce tento podíl ve stejném období klesl na 3 %. „Celosvětová pandemie covid-19 zapříčinila zrušení nebo posunutí celé řady sportovních událostí v čele s letními olympijskými hrami v Tokiu. Sportovní televizní stanice nemohly vysílat atraktivní sportovní eventy, což se samozřejmě podepsalo i na celkovém čase, který televizní diváci těmto pořadům věnovali. Jednoduše často nebylo co sledovat,“ vysvětluje Pavel Müller. V letošním roce je situace jiná, v prvním pololetí věnovali televizní diváci sportovním pořadům 6 % času stráveného sledováním televize, tedy více než v předkrizovém roce 2019.

Podobné články

Doporučujeme

Další články