Včerejším dnem odstartoval jeden z největších autosalonů na světě. Výstavní plochou je velký asi jako Ženeva a Paříž dohromady, počet prezentovaných aut a automobilek je zdánlivě nekonečný, lidí je tu i v rámci novinářského dne ohromný počet. Jediné, v čem čínští organizátoři zaostávají? Záchody. Je jich tu trestuhodně málo a poměr pisoárů ke kabinkám je taktéž mizivý. I proto se před pánskými záchody tvoří fronty, na které je našinec zvyklý spíše u dámských toalet. Na tomhle je ještě potřeba zapracovat.
Ale humor stranou, míříme rovnou na stánek českého želízka v asijském ohni. Škoda tu slaví výstavní premiéru vskutku velkolepě. Za pár let na čínském trhu se dokázala vypracovat a ve velkých městech se dobře prodává. Čínský zákazník si ji vlastně ani moc nespojuje s koncernem, není to ten "levný Volkswagen", jak bývá občas označována motoristickými novináři v západní Evropě. Daří se jí prostě razit stejné heslo jako doma - je to pořádný kus auta za rozumnou cenu. A na to Čína slyší, protože prostor a hodnota se tu cení nade vše. Stačí se na výstavišti rozhlédnout - prim hrají, když odhlédneme od domácích značek, které se v opisování od západu rok od roku zlepšují, především prodloužené verze známých modelů.
O několik centimetrů protažený Mercedes, Jaguar nebo Audi, postavené exkluzivně pro čínský trh, jsou pro Číňany velkým lákadlem. Jednak je hřeje u srdce fakt, že mají něco unikátního, na co ani zákazník v Evropě či USA nedosáhne, jednak jsou zvyklí se nechávat vozit řidičem, a proto potřebují na zadních sedačkách co nejvíc místa. Veškeré natahování rozvoru tedy probíhá právě kvůli prostoru vzadu, který je oproti evropským verzím často luxusněji vybaven, protože se počítá s tím, že tam bude sedět majitel vozidla. Tj. víc konektorů, víc zábavy, víc ovladačů všech systémů v autě.
Škoda v tomto ohledu nijak nezaostává, na výstaviště ostatně přivezla i prodlouženého Yetiho, který je o šest centimetrů větší než evropská verze, a v Pekingu u něj místo hostesek drží stráž opravdoví vojáci. V Číně se velmi dobře prodává a je jedním z důvodů toho, že roční prodeje škodovky v Číně přesáhly 300 tisíc kusů. Do roku 2020 by automobilka chtěla prodeje navýšit nad půl milionu aut ročně. Jen pro srovnání, v ČR se za rok 2015 prodalo necelých 80 tisíc škodovek.
Vzhledem k přísným emisním limitům jsou v podstatě všechny vystavené vozy elektrické, hybridní nebo s benzínovým spalovacím motorem. Vlajkovou lodí Škody prý i do budoucna zůstane Superb, který v Pekingu také najdete, ale vzhledem k prudkému růstu segmentu SUV se bude automobilka soustředit na rozvoj v této oblasti. Škoda VisionS, kterou jsme mohli vidět v Ženevě, je první vlaštovkou. Její sériová verze se pravděpodobně bude jmenovat Kodiaq a nabídne sezení až pro sedm pasažérů.
Pro Peking automobilka připravila její speciální verzi, osazenou českým křišťálem od české firmy Preciosa. Logo automobilky, nárazník a především všechna kola zdobí tisíce krystalků, jejichž osazení trvalo zaměstnancům firmy stovky hodin (jedno kolo se osazovalo v průměru 68 pracovních hodin). Čínští zákazníci milují luxus a český křišťál ho pro ně symbolizuje. U stánku Škody se kvůli této prezentaci sešli úplně všichni. Chtěli vidět, jaké eso má automobilka v rukávu.
Svou roli v tom, kromě doslova vyšperkovaného vozu s hybridním pohonem a progresivním designem, sehrála jistě i účast populární chlapecké skupiny Five Brothers, která v rámci představení vystřihla jedno ze svých hudebních čísel. To automobilce zajistí, že se o nové škodovce bude psát nejen v motoristických médiích.
Cíle na růst do dalších let jsou nemalé, ale Škoda nainvestuje do rozvoje na čínském trhu v následujících letech zhruba 50 miliard korun. Už teď je v Číně úspěšnou a respektovanou značkou, které pomáhají k oblibě její tradiční hodnoty. V konkurenci levných domácích aut má totiž výhodu evropské prestiže, cílení na velký prostor pro posádku i zavazadla, ale také pěkného interiéru z kvalitních materiálů a líbivého exteriéru. To, co Čechům přijde tak nějak samozřejmé, je pro Číňany velkou přidanou hodnotou.
Sériová verze Škody VisionS se představí na letošním autosalonu v Paříži, ale Škoda už pilně pracuje na nové generaci Škody Yeti, která bude prý víc SUV než crossover, a přijde v roce 2018. Prvního nahlédnutí pod pokličku bychom se ale měli dočkat už příští rok.