Jednou z nejvýznamnějších orknejskou památkou je megalitický kamenný kruh Ring of Brodgar. Podle jedné z teorií, snažící se vysvětlit, k čemu tento 104 metrů široký kamenný kruh obehnaný příkopem sloužil, byl Ring of Brodgar astronomickou observatoří. Jiná zase tvrdí, že šlo o chrám a někteří vědci tvrdí, že vztyčování kamenů mohlo být symbolem úcty k předkům.
Druhým největším městem ostrova Mainland a vlastně celých Orknejí, je Stromnnes, kam také jezdí většina trajektů ze Skotska. Ve městě bydlí nějakých 2200 lidí, což znamená, že přes den tu nikoho nepotkáte. Jak typické pro zdejší genius loci.
Earlův palác v Birsay je jedním ze šesti dochovaných hradů na Orknejských ostrovech, přestože v jeho případě jde pouze o zříceninu původně za 16 století. Přístup je volný, ovšem kromě kamenů a rozpadlých zdí tu k vidění moc není.
Některé ostrovy jsou suchou nohou přístupné pouze za odlivu, čehož využívají místní lidé ke sběru mušlí a dalších mořských živočichů.
Mezi ostrovy funguje pravidelná trajektová doprava nebo můžete letět letadlem. Cena za auto je po vodě nějakých 40 liber, plus 8 liber za osobu. Letecky se ceny pohybují podle vytíženosti a času, ale v průměru jde o částku nepřevyšující 50 liber.
Další turisticky vyhledávaným místem je 137 metrů vysoký pískovcový „sloup“ pojmenovaný Old Man of Hoy. Zajímavostí je, že tuhle skálu horolezci poprvé pokořili až v roce 1966 a cesta k němu znamená přibližně 1,5hodinovou procházku.
Faceliftované Suzuki S-Cross dostalo nový zážehový motor 1,4 BoosterJet, terénní vlastnosti zůstaly v dané kategorii na mimořádné úrovni.
Absolutně netuším, jak se sem dostal, ale vsadím se, že se jedná o jediné auto na Orknejích, kterému v křoví nezrezla karoserie.
Hipísácká chatrč nazvaná Chalupa. Škoda, že nikdo nebyl doma, docela by mě zajímalo, jaké národnosti je pan domácí.
Hlavní město Kirkwall, kde bydlí téměř polovina obyvatel Orknejských ostrovů, umí být v noci působivé. Ostatně večer je také jediná doba, kdy místní opustí své úkryty.
V zálivu Scapa Flow jsou dodnes torza potopených lodí, které měly zabránit průniku nepřátelských ponorek. Tak jako se to v roce 1939 povedlo ponorce U-47 pod velením Güntera Priena, která krátce po vyhlášení války Německu potopila bitevní loď Royal Oak.
Klasické telefonní budky tu najdete velmi často. Nejde však o odkaz minulosti, některé skutečně ještě fungují, protože na Orknejích není zrovna dobrý signál mobilních operátorů.
Stejně jako jinde ve Skotsku, také tady koupíte bezpočet nejrůznějších druhů whisky. Nejslavnější a také nejdražší je Highland Park z hlavního města Kirkwall, světově proslulá je také Scapa Flow odkazující na tamější záliv.
V centru Kirkwallu stojí katedrála svatého Magnuse, která byla postavena v letech 1108 až 1117 našeho letopočtu. V těsném sousedství se nachází zřícenina biskupského paláce Earl.
Při toulkách Orknejemi jsme narazili na člověka, který sesbíral veškerá pojízdná historická vozidla ze všech ostrovů. Ve dvou stodolách jich měl asi 150 a venku přibližně dalších 100. Prý když bůh dá, všechny je zrenovuje…
Tuleni jsou prý velmi rozšířenými obyvateli zdejších ostrovů, ovšem z naší zkušenosti to tak žhavé není. Když už jsme na nějakého narazili, do focení se zrovna nehrnul. Ale možná jsme měli jen smůlu.
Klasická vrakoviště tu nejsou, místní v drtivé většině nechávají svá stará auta na pospas přírodním vlivům. Autobusy a dodávky na tom jsou lépe, některé slouží jako sušárna a viděli jsme i „zimní zahradu“.
Orkneje jsou sice malé, ale rozhodně se tu svezete. Silnice jsou jako stvořené pro zábavu za volantem.
Papuchálkové jsou dalšími z typických místních obyvatel ze světa zvířat.
Suzuki S-Cross se tváří jako městský crossover, ale terénu se rozhodně nebojí. Stačí uzavřít mezinápravovou spojkou pomocí otočného ovladače a inteligentní čtyřkolka se postará o zbytek.
A TADY se podívejte na krásně zamrzlé majáky.