fb pixel Seat Ibiza Cupra: 7 důvodů, proč je lepší než dřív – G.cz
Vyhledávání

Seat Ibiza Cupra: 7 důvodů, proč je lepší než dřív

Nedaleko Barcelony jsme minulý týden testovali faceliftovanou nejrychlejší Ibizu. Na uzavřené silnici, s čerstvými gumami a plnou nádrží. Můžete tomu přičíst naše nadšení, stejně jako španělskému slunku, ale pravda je jinde. Nová Cupra je krok správným směrem!

Václav Rybář
Václav Rybář 26.11.2015, 09:50

1. Silnější motor

Prakticky všechny automobilky jdou kvůli čím dál tím přísnějším emisím cestou downsizingu. Motory se zmenšují, jejich charakteristika zhoršuje... Ibiza Cupra ovšem podobně jako její bratranec Volkswagen Polo GTI v rámci faceliftu dostává nejen silnější, ale i větší motor. Z 1.4 TSI jsme poskočili na 1.8 TSI, což se projevilo nejen nárůstem výkonu o 12 koní, ale především o dost větším točivým momentem. Auto působí mnohem živěji a průvan pod kapotou radikálně mění jeho charakter. Zvenku vypadá Cupra skoro stejně jako dřív, její duše je ale úplně nová.

Kdo nevěří, může se ostatně podívat na jízdní dojmy Kuby Rejlka (časopis Faster Magazine, televizní pořad Legendy Jakuba Rejlka), se kterým jsme Ibizu Cupru testovali. Jakub má v ostrých hatchbacích odjeto hodně, přesto ho však Ibiza Cupra dokázala překvapit - především tím, jak dobře ji v Seatu namíchali.

2. Šestikvalt

S výměnou motoru souvisí i náhrada původní dvouspojkové převodovky tradičním šestistupňovým manuálem. Je to win-win řešení, protože parádní řazení s krátkými a přesnými drahami je mnohem rychlejší než mírně ospalé DSG. Navíc to pomohlo stlačit dolů cenu i váhu vozu. Nasypat tam rychlosti na dlouhé rovince, nebo naopak podřadit s meziplynem do vracáku je fantastický pocit. Jen si musíte dát bacha, abyste toho v technických pasážích neměli plné ruce. Ibiza Cupra má naštěstí elektronickou závěrku diferenciálu XDS Plus, takže v zatáčkách účinně likviduje nedotáčivost. Díky tomu vám auto odpustí spoustu zaváhání. Naštěstí.

3. Pevnější kastle

Nová Ibiza Cupra bude k dispozici pouze jako třídvéřová. Už slyšíme nářky praktičtějších majitelů, co potřebují druhý pár dveří pro snazší nakládání potomků či nákupu. V případě sportovních modelů ale dává třídvířko smysl. Lépe vypadá, karoserie je mnohem tužší a opět se ušetří na hmotě. Praktické povahy si holt musí vystačit s obyčejnější motorizací. Cupra je o emocích a ty jsou nadřazeny racionálnímu uvažování.

4. Schopnější podvozek

Podvozek je u sportovního auta na prvním místě, protože snadno dožene výkonové manko. Ibiza si na nedostatek koní nemůže stěžovat, ale stejně tak disponuje i perfektním naladěním. Obvykle jsou Seaty tužší a tvrdší než jejich koncernoví sourozenci, ale Cupra umí být na běžné ježdění překvapivě pohodlná a v zatáčkách naopak nekompromisní. Předek zaklekne, zadek má tendenci se na limitu trochu stáčet a pomáhat autu směrem k apexu. Je to přirozené a i při ostrých nájezdech máte neustále dokonalou kontrolu nad autem.

5. Malebný zvuk

Osmiválcům nebo šestiválcům samozřejmě nemůže Cupra konkurovat, ale ta tam je uječená čtrnáctistovka, kterou člověk musel vytáčet do nebes. Osmnáctistovka se při běžné jízdě jen líně převaluje a skoro o sobě nedá vědět. Jakmile na to šlápnete a pošlete ručičku k pěti tisícům, ozve se z dvojité koncovky přeci jen o poznání hezčí zvuk. Charakter mu sice schází, ale hlubší tóny jednoznačně potěší. Jen snad škoda, že v kabině je zvuk částečně uměle generovaný, ale to už je holt diktát dnešní doby.

6. Krouťák

O nárůstu točivého momentu už jsme mluvili. To je jeden z nejpříjemnějších dárků nového motoru, protože krouťák je báječných 320 N.m (o sedmdesát víc než dřív). Že vám to číslo nic neříká? Při předjíždění si na něj vzpomenete, protože Ibiza Cupra má dostatek páry, ať už máte zařazenou trojku nebo čtyřku. Táhne v širokém spektru otáček, což znamená, že se neuřadíte k smrti. Ale upřímně, pokud ji chcete skutečně ždímat jako citrón, budete ji muset pořád držet na dohled červeného pásma. Se sprintem z nuly na stovku za 6,7 sekundy si ale musíte dávat bacha na rychlostní limity.

7. Cena

A na závěr to nejlepší. U malých hot hatchů cena rozhoduje o všem - jsou to často vozy pro mladší a méně movité řidiče, kteří počítají každou zlatku, ale přesto se chtějí pobavit. Ibiza Cupra začíná na 440 tisících korunách. Jistě, není to málo, ale v segmentu momentálně lepší poměr cena/výkon prostě nenajdete. A vzhledem k tomu, že nová Škoda Fabie ostrou verzi nemá a sousední Polo GTI je minimálně o třicet tisíc dražší, trefila se Ibiza Cupra s cenovkou přímo do černého.

A proč si vlastně koupit Seata? Tady najdete hned sedm důvodů.

Podobné články

Doporučujeme

Další články