8 nejlepších věcí, které si dát, když přijde noční žravost + co rozhodně v noci nejíst – G.cz
Vyhledávání

8 nejlepších věcí, které si dát, když přijde noční žravost + co rozhodně v noci nejíst

Znáte to: uprostřed noci se vzbudíte v podobě vlka, kterého to nezvladatelně pudí k loveckému nájezdu na lednici či špajz.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 2.4.2018, 09:42

V případě, že nás přepadne noční hlad, máme v podstatě jen dvě možnosti - buďto se silou vůle držet a převalovat se ze strany na stranu s vidinou, že ráno budeme mrzutí a nevyspalí, takže přichází druhá možnost, tedy vyslyšet volání žaludku, vstát a jít a jíst/pít. A ráno se vzbudíme mrzutí a nevyspalí, navíc s kyselým štěrkem stoupajícím do krku a černým svědomím. Zvláště a spolehlivě tehdy, pokud jsme svůj noční hlad nebo žízeň zahnali některými z následujících jídel či nápojů.
(A nelekejte se, ty "nejlepší věci" ještě přijdou.)

1. Bageta se šunkou a sýrem / cheeseburger(nebo cokoli na ten způsob)

Že se maso a mléko nemají míchat, doporučuje nejen tzv. oddělená dieta a tradičně též židovská košer strava, ale také odborníci zabývající se potravinami vhodnými pro ukájení nočních hladů. Příliš mnoho rozličných tuků jednak stimuluje tvorbu žaludečních šťáv a uvolňuje záklopku mezi žaludkem a jícnem, kam vám pak bude kyselá trávenina snadno vytékat - zvláště ležíte-li na pravém boku, což vyplývá z "kolenového" napojení jícnu na žaludek. Nehledě na to, že si je vaše tělo pak vklidu rozebere a znovu složí a uloží jako zásoby v adipocytech (lidově tukových buňkách).

2. Víno (a obecně alkohol vůbec)

Víno vám zvýší kyselost v žaludku (viz bod výše) a navíc alkohol se velmi rychle metabolizuje. Co to znamená? Že si ho dáte dejme tomu ve dvě ráno a v půl čtvrté budete opět vzhůru, hladoví jak vlci a mslní jako opice. Nehledě na to, že se mezitím vůbec nedostanete do "hluboké" fáze spánku.

3. Kafe

Kdo by to byl řekl, že? Kofein je stimulancium, tedy tělo nabuzující látka, a koho by napadlo něco takového v noci pít. Jenomže pozor - pro některé jedince a situace funguje úplně opačně: když dlouho nemůžete usnout, šálek kávy vám naopak může pomoci. Zrestartuje totiž váš cyklus bdělosti/spánku - nejdříve se sice budete cítit svěží, ale pak náhle hladina kofeinu zase spadne a vy usnete jako mimina. Jestli to na vás funguje, vyzkoušejte nejlépe někdy při nespavé sobotě, ať to kdyžtak pak v neděli doženete, kdyby ne.

4. Čokoláda

V tomhle případě dokonce platí opak, než když si ji vybíráte pro čistě gurmánský požitek během dne: čím tmavší, tím hořčí... vlastně horší. Stejně jako u kávy je na vině kofein a spolu s ním pak theobromin, látka obsažená v kakaových bobech, která je také stimulanciem - konkrétně pozvbuzuje srdeční činnost. Usnout s hlavou na rameni (kdy vám sběsile pulzuje ucho i rameno) se opravdu nedá.

5. Limonáda

Nemusí se ani jednat o coly, v nichž je kofein. Stačí obyčejné "limošky" se spoustou cukru a tím pádem i nízkým glykemickým indexem = na chvíli vás uspokojí, ale rychle pak dostanete chuť na další várku energie.To platí i (a hlavně) v případě, že jdete pouze uhasit žízeň. A co se týče těch s umělými sladidly, to je bohužel ještě horší. Stále větší množství výzkumů ukazuje, že umělá sladidla paradoxně zvyšují tělesnou citlivost na inzulín a lidé, kteří je pravidelně konzumují, mají daleko větší sklony k tloustnutí. Navíc většina limonád, ať už "plnotučných" nebo "lehkých", obsahuje benzoát sodný, který může vést k refluxu, tedy vytékání obsahu žaludku do jícnu = pálení žáhy.

6. Ostrá zeleninová směs

Dušená zelenina, případně i s luštěninami či houbami, to není přece nic nezdravého! V lednici ji možná běžně nemáte, ale třeba vás to někdy napadlo udělat si ji plánovitě večer a dát si to pak v noci jako nekalorickou svačinku. Takže - sice jen lehká zelenina, ale se směsí ostrého koření spolehlivě probudí váš mozek a následně i žáhu. Pokud už něco takového chcete, tak jen okořené nepálivými směsicemi bez chilli, zázvoru nebo pepře, tedy žádné "hot curry".

Ačkoli možná právě naopak bychom měli tyhle věci v noci jíst. Protože pak se nevyspíme, budeme zpruzení a ve stresu, což nás nakonec nakopne k tomu s nočním jezením jednou provždy skoncovat. Beztak je to takový nepěkný zlozvyk, ne?

Ne, nemusí být. Tělesný metabolismus je složitá věc, a ještě více pak touha vývojově prastarých a naší vůlí neovladatelných částí mozku po odměně. Navíc malá noční svačinka může mít své nesporné benefity - druhý den dopoledne nebudeme díky ní tolik hladoví, takže se nepřejíme hned při snídani, což jinak většinou končívá tím, že se nechtěně přejídáme i celý den.

Ale co tedy v noci jíst nebo pít? Ideální noční dlabanec najdete na následující straně...

Další strana

Podobné články

Doporučujeme

Další články