Zamýšleli jste se někdy nad tím, kde se vzaly všechny ty pseudoumělecké monumentální objekty nesmyslně rozeseté kolem sídlišť, poliklinik, obchodních domů a administrativních budov?
Komunisté v 70. a 80 letech dbali na to, aby ulice moderního socialistického státu byly "vyzdobené" uměním, a proto zadávali zakázky vystudovaným výtvarníkům. Těm se ale po roce ´68 obvykle nechtělo zpracovávat politické náměty, a proto se uchylovali ke kompromisům, jako byly neutrální figurativní motivy z prostředí práce, sportu, rodiny a tak dále.
A jelikož si páni soudruzi byli dobře vědomi toho, že návratem k diktátu socialistického realismu by po uvolněných 60. letech působili jako sloni v porcelánu, s větší nebo menší neochotou s jejich návrhy obvykle souhlasili.
Při procházce Prahou i dnes narazíme na mnoho odkazů z období, ve kterém si umělci museli vytvářet prostor mezi vlastním přesvědčením a prvoplánovou srozumitelností diktovanou výběrovou komisí Svazu českých výtvarných umělců.
Představíme vám 12 z nich, které stojí za bližší prozkoumání.
1. Vlny Života
Sochař Jaroslav Vacek byl na začátku války nakrátko vězněn Gestapem pro pokus o útěk do Ruska, kde chtěl vstoupit do cizinecké armády. Za protektorátu studoval Školu umění ve Zlíně u prof. Vincence Makovského. Z té byl ale pro "špatné mravy" vyloučen. Roku 1987 vytvořil na Chodově v ulici Blažimská-Košík tuto sochu z umělého kamene.
2. Pomník dukelským hrdinům
Akademický sochař Milan Vácha studoval mezi léty ´63 a ´69 sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze u prof. Vincence Makovského a po jeho smrti absolvoval u prof. Karla Lidického. Mezi jeho nejznámější architektonická díla v Praze patří pískovcový odvětrávací komín pro metro z roku 1980 ve Stromovce, mramorová vejcovitá plastika „Rodina“ ve Stodůlkách z roku 1986 nebo právě tyto dvě pískovcové stély „Dukla“ z roku 1988 u výstupu ze stanice metra Nové Butovice.
3. Sloup
Sochařka, ilustrátorka, kolážistka a grafička Věra Janoušková byla v 60. letech členkou skupiny UB 12 a v 80. letech pak Nové skupiny. Do vývoje českého moderního umění zasáhla nejvýrazněji sochami skládanými z různých materiálů, nejčastěji ze starého smaltovaného plechu, který nacházela na smetištích. Svým punkovým přístupem silně ovlivnila nastupující generaci výtvarných umělců.
4. Nárožník
Sochař, medailér a sklářský výtvarník Lubomír Růžička vystudoval Střední umělecko-průmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, od roku ´59 až do ´65 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v Ateliéru sochařství u profesora Josefa Malejovského a v Ateliéru skla u profesora Stanislava Libenského. Od 70. let realizuje především figurativní sochy nebo dekorativní plastiky koncipované pro architekturu.
5. Dálky
Sochař Jiří Novák opustil po návštěvě světové výstavy EXPO 58 klasické postupy a tvarování ve prospěch splývavé a cípaté stylizace a záhy dospěl k vytvoření téměř abstraktních symbolů základních přírodních sil a dějů. Ke klíčovým charakteristikám jeho práce patří velká technická a řemeslná zručnost a zájem o techniku a konstrukci.
6. Abstraktní plastika
Tato žulovo-bronzová socha z dílny malíře a sochaře Zdeňka Hoška vznikla roku 1988. Hošek byl mimo jiné účastníkem soutěže o obnovený pomník amerického prezidenta Woodrowa Wilsona na hlavním nádraží, ze které vzešla legendární rvačka sochařů ve Vrchlického sadech v roce 2009.
7. Rovnováha
Akademický sochař Josef Klimeš získal na EXPO 58 v Bruselu za svou plastiku prestižní ocenění Grand Prix. V 70. a 80. letech pak vytvořil několik "obřích" monumentálních realizací pro architekturu, která je tak jako jeho barrandovská Rovnováha v Praze dodnes poměrně dost ceněna.
Pokud vás normalizační umění chytlo a chtěli byste se o něm dozvědět víc, určitě doporučujeme web a skupinu Vetřelci a Volavky, která funguje pod záštitou Pavla Karouse.
A TADY se můžete podívat na nejmenší sochy na světě, které se vejdou na lidský vlas.